Bab 3

20.5K 216 56
                                    

Yana menghempaskan badannya di atas sofa di ruang tamu.Hari ni hari yang paling memenatkan.Mikael tuh tak habis habis ajak dia keluar tapi tahulah yana ni jenis yang hard-to-get sikit.Dalam perjalanan ke dapur,Adam melihat Yana yang tertidur di sofa.Adam menghampiri Yana.Kesian kalau kejutkan.Adam pun mendukung Yana himgga ke biliknya.Selepas menyelimuti Yana.Adam mengorak langkah keluar.Tetiba langkah Adam terhenti.Adam merenung lama wajah comel adiknya.Lama begitu lantas Adam beristighfar panjang."Ya Allah,dia adikku.jauhkanlah aku  dari godaan syaitan,"doa Adam dalam hati.

....................................................

Yana tersedar dari mimpinya.Dia menggeliat kecil.Ouh,lena betul tidur.Yana terkejut."Rasa rasa aku tertidur kat sofa?kenapa sekarang ada kat bilik?"gumam Yana.Dia mengorak langkah keluar.Dilihatnya Adam,Faez dan Dato'Kamal sedang menikmati sarapan."Good morning,papa,"ucap Yana lantas mengambil tempat di tepi Adam.Dato' Kamal pandang sekilas."Yana pergi mana semalam.Seharian papa tak tengok Yana?"tanya Dato' Kamal.Balik2 pejabat jer tengok sunyi jer rumah.Selalunya bising dengar pergaduhan Yana dan Faez."Pergi date,"kata Yana sepatah.Hampir tersedak semua yang ada di meja makan.Yelah,tak pernah2 Yana keluar date malah kawan lelaki pon takde.Dato'Kamal meneguk jus oren."With who?"tanya Dato'Kamal dengan lebih serius."Dengan Ainlah papa,sapa lagi,"ucap Yana.Semua  menarik nafas lega.Dato' Kamal menggeleng.Hampir nak luruh jantung ni.Mana taknya,Esyana ni satu satunya anak perempuan yang dia ada.Jadi dia kena protect Yana macam yang arwah isteri dia amanatkan."Can i ask something?Yana rasa Yana tertidur di sofa but why suddenly Yana ada kat bilik?"tanya Yana kehairanan.Semua menggeleng tidak tahu.Yana makin diselubungi kehairanan.Yana menoleh ke arah Adam.Selalunya yang terlebih caring terhadap dia adalah Adam.Tapi Adam menafikannya.Yana mematikan perasaan ingin tahunya di situ.Buat kusut kepala je lah fikir pasal benda useless macam ni.Yana segera naik ke atas dan mandi.Selepas itu,dia terus menuju ke bilik Adam.Bosanlah cuti sekolah ni.Tak tahu nak buat apa.Nak pergi bercuti pun malas.Dilihatnya kosong bilik Adam.Mana dia pergi?melihatkan abangnya tiada,dia memutuskan untuk keluar.Sampai di pintu,Yana dan Adam berlanggar satu sama lain.Adam nk masuk manakala Yana nk keluar.Yana memegang kepalanya yang sakit."Yana okey,"tanya Adam."Sorry,bang.Tak perasan tadi,"pinta Yana.Adam memapah Yana ke katil.Yana masih lagi pening.Nak berjalan pun dah tak larat."Yana rest dulu kat bilik abang,nanti abang bawakan air untuk Yana,"kata Adam prihatin.Yana hanya mengangguk.Dia sebenarnya pun tak larat nak bercakap.dia  merebahkan kepalanya di atas bantal.Adam pun keluar mengambil air di dapur.Adam pun mendaki anak tangga ke biliknya.Dilihatnya Yana sudahpun tertidur.Adam meletakkan air di atas meja lantas duduk di birai katil.Merenung dalam ke wajah Yana."Kuatkanlah aku,Ya Allah.Teguhkan imanku.Sesungguhnya aku adalah hamba yang lemah yang penuh dengan hawa nafsu,"pinta Adam.Air mata jantannya mengalir.sungguh dia tidak mampu.Adam cepat2 keluar dari biliknya.Faez yang ternampak Adam menangis hairan.Tapi dia buat tak tahu takut2 Adam perasan.Adam meluru keluar meningggalkan rumah tadi."Nak kemana Adam nih?"tanya Faez.Dia pun bergegas naik ke biliknya.Baru jer dia nak masuk ke bilik,ada sesuatu yang menarik perhatiannya.Iaitu dari bilik Adam.Dia ternampak Esyana yang sedang tidur di bilik Adam.Faez makin keliru."Apa yang diorang buat ni,dalam bilik pulak tu,kalau papa tahu mengamuk nanti orang tua tu,"kata Faez gusar.Dia mengeluarkan telefon bimbitnya dan mendail nombor seseorang.

..........................................................

Yana membuka matanya perlahan lahan.Dia melihat keadaan sekeliling.Dalam bilik Adam lagi rupanya.Dilihatnya juga Adam yang sedang nyenyak tidur di sofa.Timbul perasaan kesian dalam hati Yana.Mesti lenguh badan Adam.Ditatapnya wajah Adam.Kenapa bila dia tenung muka Adam,dia dapat rasa sesuatu yang dia sendiri pum tak tahu.Mungkin sayang tapi tak rasa pulak bila dengan Faez.Entahlah mungkin perasaan dia jer kot.Yana pun mahu menuju ke biliknya.Badan pun rasa melekit jer.Dia nak segarkan diri dulu.Baru jer nak keluar,Yana rasa ada seseorang memaut lembut tangannya.Siapa lagi kalau bukan Adam.Yana yang tidak dapat mengimbangi diri terus terjatuh ke atas Adam.Untung Adam sempat memautnya.Muka Yana mula kemerahan.Apa ni kau Yana,dengan abang sendiri nak malu."kenapa abang tarik tangan Yana?"tanya Yana.Lama juga mereka dalam posisi begitu.Dan masih lagi."Errrrrrr...abang just nak cakap good night jer,"ucap Adam lembut.Lantas Yana pun bangun."Yana keluar dulu yee,thanks for today,"ucap Yana dan terburu buru keluar.Adam tersenyum sendirian.

ABANGKU SUAMIKUWhere stories live. Discover now