Noktah. Part2
Belom sempat saidatul mengetuk pintu bilik ustazahnya. Tiba2 pintu bilik itu dibuka dari dalam. Terpancul muka lembut ustazah Sofia didepan muka pintu.
"Ustazah saya mintak diri dulu." kata saidatul menghulurkan tangannya untuk menyalam. "Mintak maaf semua salah silap saya selama saya jadi anak murid ustazah. Halalkan semua ilmu teguran nasihat yang sazah bagi pada saya. " kata saidatul lagi. Amira disebelahnya hanya menahan sebak.
"Saya dah maafkan semua salah silap anak murid saya, jaga adab awak sebagai seorang hafizah. Khidmat ibu ayah awak, quran jangan lupa, manzil yassin pagi. Ingat tu!" pesan ustazah sofia guru kesayangannya. Saidatul hanya mengangguk dan senyum.
"Amira pon nak mintak diri dulu ustazah saya dah lambat" kata Amira sambil menyalam ustazahnya dan teros berlalu tanpa menoleh kearah Saidatul. Saidatul hanya tersenyum apabila melihat wajah pelik ustazahnya.
"Saya pon mintak diri dulu ustazah. " kata Saidatul bangun dari duduknya dan mula melangkah kakinya keluar dari bilik ustazahnya. Ustazah sofia hanya tersenyum dan mengangguk.
Sesampainya saidatul dipintu pagar masuk asramanya Aisya sedang menanti kedatangannya. Saidatul menoleh kiri kanan ingin mencari kelibat Amira.
"Mira dah balik! " kata Aisya perlahan.
"Ouh" itu sahaja yang keluar dari mulut nya.
"Korang gaduh ke? " tanya Aisya. Saidatul hanya menggeleng. "Dah tu kenapa Amira nangis? " tanya Aisya.
"Tak ada apalah. Kau jaga diri tau. Aku sayang kau! " kata Saidatul sambil teros memelok tubuh kecil Aisya. Aisya hanya mendiamkan diri.
"Oky. Bye weh.. Selamat hari raya. " kata Saidatul ceria. Untuk menghilangkan sebak. Dan teros berlalu.
------------+++//-------/-----;;/----------------
Didalam kereta sepatah ayahnya menanya sepatah dijawabnya. Perlahan-lahan airmatanya jatuh setitik demi setitik apabila melihat papan tanda MADRASAH TAHFIZ ALQURAN MUSLIMAH HAJI JALIL SIMPANG RENGGAM itu making jauh dark pandangannya. Paksu yang memandu hanya melihat dari cermin hadapan untuk melihat anak sedarenya. Dia hanya menggelengkan kepala. Dia paham apa yang saidatul tengah bersedih.
"Saidatul kau tak boleh menangis sekarang. Jangan tunjuk depan family kau apa kau rasa sekrang , kau kan kuat." kata saidatul didalam hati.
2hari sebelomnya.
"Saidatul Aqma! Ustaz Alias panggil. " kata ketua pelajar kak shakira. Saidatul yang sudah siap dengan purdah ditangan hanya memakai dikepalanya. Dan teros bangun dan berlalu pergi.
Tok... Tok.. Tok..(saidatul mengetok bilik pejabat)
"Masuk" saidatul membuka pintu bilik pejabat itu apabila dengar suara Ustaz. Saidatul hanya berdiri di tepi meja.
"Nur Saidatul Aqma, kan! " kata ustaz Azzam.
"Ye saya. " jawab saidatul perlahan .
"Awak tahukan apa salah awak.?" tanya ustaz Azzam lagi. Ustaz Alias disebelah hanya memandang tajam kearah Saidatul. Saidatul hanya mendiamkan diri.
______________________________________
Typo tu sorry
YOU ARE READING
Noktah
Romancesaidatul Aqma. pelajar madrasah tahfiz yang cilik. peramah tetapi Agak pendiam. dugaan setelah dia berhenti dari pusat pengajian nya bertalu² sampaikan dia berputus asa untuk meneruskan. cinta pertama nya ditolak kuat oleh dia sendiri pada seora...