Selapas menukar pakaian Haikal turun ke bawah rumah mencari sesuatu. selepas 10 minit mencari Haikal tanya puan Rozita.
" Mak mana orang punya joran mak."
" Entah lah Haikal mak tak jaga pulak joran kamu. Cuba cari kat belakang stor sana, kot-kot lah ada kat sana, hari tu abang kembar kamu ada baalik kemaskan rumah sekali barang yang diorang nak buang ada kat belakang stor sana sebab mak kata tunggu kamu balik dulu mana tahu ada barang yang kamu nak."
" Oklah, mak orang gi cari jap. Kalau tak ada terpaksalah buat baru ni yang malas ni."
Haikal bergerak menuju ke stor yang berada di belakang rumah. Selepas selongkar Haikal jumpa juga jorannya.
" Mak orang gi bendang jap mak. Haikal tengok macam banyak je ikan kalau ada rezeki boleh kita makan ikan bakar. Haikal buat khas untuk mak. Acanne. " Haikal tanya puan Rozita sambil mengankat keningnya.
" Boleh jugak tu. Tapi kamu sianglah ikan tu tak kuasa mak nak siang ikan yang fresh punya bak kata kamu kan."
Menyegeh Haikal dengar jawapan mak dia.
" Yelah mak kal je yang cakap macam tu orang lain tak cakap pun."
" Mulalah tu drama je lebih kamu ni. Dah pergi cepat nanti takut tak dapat pulak kamu nak memancing. "
Haikal dengan selambanya berjalan ke arah sekumpulan budak_budak kampng yang memancing di tali air. " dik, banyak tak tangkap ikan hari ni ?"
" tak banyak sangat bang sebab dah nak musim menguning ni air dah tak dalam sangat dah, tak sama macam musim menuai air tinggi lagi kalau nak pasang bubuk pun lepaslah jugak. sekarang ni tangkap pakai tangan pun boleh." balas Akil a.k.a ketua group tripelA.
" oh... ni kira nasibjelah kalau dapat ikan pun." haikal menolog sendirian. " ok lah dik terima kasih ."
"Bang, kalau abang teringin sangat nak makan ikan abang ambik jelah ikan yang kitaorang pancing ni. sebab kami pancing pun untuk suka-suka je, dah selalu makan ikan ni." "betul ke dik ?" " betulah bang, tapi sebelum tu saya nak tanya ni?" " tanya apa dik?" balas haikal sambil angkat kening. Hesy aku ingat dia bagi ikan ni macam tu je tapi banyak cekadak pulak budak ni.
" saya nak tahu abang ni saya ye? sebab saya tak pernah pulak tengok muka abang dekat kampung ni?"
"ohh nama abang Haikal. abang baru balik dari luar negara baru tengah hari tadi abang sampai tu yang kamu tak pernah nampak muka abang."
" macam tu rupanya, kami ingat abang dari kampung sebelah rupanya baru balik luar negara. best tak bang duduk luar negara ? sedap tak makann diorang? rasa sama tak macam kat sini?"
"hesy, kau ni alif banyak songeh pulak"marah aidil.
" biarlah dia nak tanya. best jugak lah duduk dekat sana tapi nak cari makanan halal tu susah lah jugak dalam setahun jugaklah ambil masa untuk abang cari restoran yang masak makanan yang halal. ok lah dik terima kasih tu untuk ikan ni , kita jumpa lain kalilah ye."
"bye-bye bang jumpa lagi ye."
YOU ARE READING
Sahabat Sejati
Teen FictionTak semua orang akan ada dengan kita bila kita susah. Tak semua orang yang boleh kita percaya. Susah nak cari kawan yang ada apa yang kita nak. Tetapi khaisarah mempunyai seorang sahabat yang ada dengan dia kerika susah dan senang. Cuma kawan baik d...