Selepas pulang dari mencari rumah disekeliling kampung baru aku sedar bertapa tingginya taraf hidup kita sekarang ni. Aku ingatkan hanya disebabkan nilai mata wang je yang menyusahkan kita rupanya tidak, kita yabg menyusahakan diri sendiri.
'Airk, Haikal jauh kamu termenung, ingatkan buah hati ke ? Cuba citer kat mak kalau betul kamu ni ada buah hati. Nak jugak mak rasa ada menantu.'
'Hmmm, entahlah mak. Nak kata ada buah hati pun tak, tak ada buah hati pun yelah jugak.'
'Kamu cari lah pasangan cepat, kamu tu bukan muda lagi, makin lama makin tua ada lah mak tengok kamu ni. Haah kawan kamu yang dulu tu apa khabar dia? Kamukan rapat dengan dia, cubalah kamu risik-risik dia mana tahu dia tu belum berpunya bolehlah jugak kamu nak masuk line.'
'Hish, mak ni ada pulak macam tu, karl dengan khaisara tu kawan je lah. Lagi pun kitaorang dah lama tak contact. Lagi pun siapa je lah yang nak kat anak mak yang tak handsome ni kan....'
'Ada pulak kamu cakap macam tu handsome je mak tengok kamu ni, takde catat cerla pun mak tengok haah. Dah jangan lama-lama sangat kat luar ni nanti demam pulak kamu.'
'Baiklah mak kejap lagi karl naik. Mak naik lah dulu, karl nak ambik angin jap, ikarl jarang balik malaysia.'
'Kamu yang beria sangat nak berlajar luar negara, lepas tu haah lama duduk sana dah macam tak nak balik sini je mak tengok.'
Haikal hanya mampu tersenyum je dengan kata-kata mak dia tu "pergh padu jugak ayat mak aku ni"
'Karl bukan tak nak balik mak..... tapi kos tu mahal nak ulang alik ke sana, lagi pun banyak je yang Karl belajar dekat sana plus sana , banyak je part time, dapat lah sikit nak tambung kat sana.
Mak, Karl ingat nak kerja dekat K.L lah mak. Nak try cari pengalaman dalam bidang Karl. Nanti dah ada pengalaman dah okay dah nak buka bisnes kecik-kecik kat kampung ni.'
'Pergilah Karl, mak izikan. Yang penting kamu pandai jaga diri.
Karl kat sana.'
YOU ARE READING
Sahabat Sejati
Teen FictionTak semua orang akan ada dengan kita bila kita susah. Tak semua orang yang boleh kita percaya. Susah nak cari kawan yang ada apa yang kita nak. Tetapi khaisarah mempunyai seorang sahabat yang ada dengan dia kerika susah dan senang. Cuma kawan baik d...