نصيحة١

7.7K 107 15
                                    

كبداية للكتاب دعونا نتفق اننا كفتيات مختلفات بغض النظر عن الشكل البلد اللون الأنتماء

فلدينا اختلاف في التضحية إليكم بعض النماذج التي أراها بإختصار:

1-المضحية الخرقاء؛ و هذا النوع الشائع للأسف نجد هذا النوع قد تلخص بتلك التي دفعت الغالي و النفيس بدون مقابل

لكن اولا قبل الدخول في تفاصيل هذه الشخصية ما هو مفهوم الزواج بالنسبة لك؟؟

بالنسبة لي الزواج قد يكون ثمرة ذلك الحب الذي دام لمدة من الزمن او قد يكون بداية لحب مشروع من دون حدود

و الزواج عبارة عن تضحية و لكن بحدود المعقول و كما تعطي تمنح فتذكر علي مقدار ما تأخذ يجب ان تمنح (و لو مأخدتش حاجة يبقي اضحك عليك يا معلم)

في الزواج يجب عليك التضحية الفتاة تضحي بعمرها في سبيل احياء بيتها و رعاية اولادها (من الاخر كدا افتكر يا راجل انت و اللي زيك ان البنت بتسيب شغلها و فرصتها بأنها تجمع فلوس و تسافر و تشتري لنفسها في سبيل انك تروح البيت تلقيه نظيف و الاكل جاهز و العيال مذاكرة)

(وما تفتكريش انك بس اللي بتضحي يا حلوة) و الرجل ايضا يضحي فيكسب رزقه من عرق جبينه من اجل ان ينفق علي اسرته و يغنيهم عن الحاجة.

بالعودة الي الخرقاء المضحية فنجدها تلك التي ضحت بحلمها و تعب جسدها نتيجة لكونها البوابة الموصلة للأطفال لهذه الحياة

و بالمقابل تقابل بالنكران و مع ذلك تلتمس الأعذار في سبيل بقاء بيتها و عائلتها من وجهة نظري ان لكل انسان قدرة تحمل و لكن عندما تستفيق هذه الشخصية تدرك انها قد خسرت كل شيئ.

2_المضحية الذكية؛تلك التي تضحي و لا تقابل بشيئ و قد تختلق الاعذار لكن مع اختلاف انها ستدرك ذلك قبل فوات الاوان.

3_الغير مضحية؛التي لا تضحي بأي شيئ من اجل بيتها و تري نفسها قبل كل شيئ و يكون نتيجة لذلك تفكك هذه الاسرة (و أخرتها هتبقي مطلقة)

4_المضحية علي قدر تضحية الرجل(المستقوية)؛و هذه الشخصية التي تعتمد علي شخصية الرجل و غالبا تسير علي منهج المساواة (من الاخر اللي هتقولك اديني عشان اديك).


نصيحة ١؛ (اغلب الناس مش بتقدر التضحية و مع الوقت بيحسبوها حق مكتسب بيطالبوا بيها بعدين و لما تحاولي تاخدي حقك هيقولولك انتي تغيرتي اوي و بقيتي وحشة و هتسمعي كلام يسم البدن حاولي تعملي نظام مع جوزك خصوصا مع عيلته الرجالة غالباً بيسمعوا اي كلام عيلته بتقوله عليكي حتي لو الكلام ده مش صح اتفقي مع جوزك ان اي كلام هو يسمعوا عنك او انتي تسمعيه عنه تواجهوا بعض بيه حتي لو حاجة بسيطة الكلام اللي ملهوش لازمة بيتحول لسوء ظن مع الوقت لما تحصل مشاكل بجد هتقولي يارتني سمعت الكلام من الاول فاكر لما كنا......في الاخر عايزة اقولك التضحية الزيادة بلاش منها  )

........................
و هذه هي انواع المرأة من حيث التضحية بالنسبة لي.

عندك وجهة نظر تانية؟؟؟ اكتبها هنا.........

عندك اعتراض اكتب هنا........

لو عايزة تعرفينا انتي اي نوع اكتبي هنا.....

قلنا انت بتحب اي شخصية في دول هنا......

عندكم سؤال ليا هنا من فضلكم......

رأيك في فكرة الكتاب هنا.....

متقلقوش هنكتب عن شخصية الرجل في جزء اخر

كونوا في الانتظار .

نصائح رومانسية حيث تعيش القصص. اكتشف الآن