"Aleysha!"
Aleysha mengeluh. Dia cepat-cepat menampal bedak di wajahnya. Kemudian blusher pulak. And then eyeshadow. Bla bla bla and finally, lipstick.
Dia mencapai sling bag di atas katil dan keluar dari biliknya.
"Eh? Tak nak Salam dulu, ke?" Tanya Puan Farisha apabila satu-satunya anak perempuan dia melintasinya dan suami yang sedang menonton televisyen di ruang tamu.
"No need, ma. I'm late!" Jerit Aleysha sambil mencari kasut di dalam almari.
"Tapi tak salah, kan?" Tanya Puan Farisha lagi. Sejujurnya, dia agak terasa hati dengan perlakuan anaknya.
"Hmm.. ma, where's my pink shoes?" Aleysha memandang ke arah Puan Farisha. Biasanya, kalau bab-bab barang hilang ni, mama lah puncanya. Yeah, dia suka sangat mengemas.
"Oh.. kasut tu? Mama dah bagi dekat anak acik Min."
Terbuntang mata Aleysha mendengar jawapan selamba mamanya. Itu kasut kesayangan dia!
"What?! Ma, what've gotten into you?! That's my-"
"Aleysha! Control your voice, please? Setakat kasut aje pun. Nanti papa belikan yang lain." Tuan Peter yang sudah muak dengan perbalahan anak-beranak itu menyampuk sebelum ia melarat.
"Urgh. We'll settle this when I'm back." Putus Aleysha lalu mengambil mana-mana kasut dan keluar dari rumah tersebut.
"Aleysha! Jangan balik lewat sangat tau! Take care, Assalamualaikum!" Laung Puan Farisha di pintu rumah.
Aleysha yang memang sangat dengar akan pesanan mamanya itu sengaja tidak membalas. Marahnya sangat membuak-buak ketika itu.
Puan Farisha yang hanya mampu menghantar anaknya pergi dengan ekor mata itu sebak. Kalau boleh, dia tak mahu biarkan Aleysha pergi. Dari dulu lagi, dia tidak mahu Aleysha berkawan dengan rakan-rakannya yang sekarang.
Namun, apa yang mampu dia lakukan? Aleysha sudah dewasa. Dia boleh memberontak. Dia boleh memilih jalan hidup yang dia mahu. Asalkan Aleysha tak tinggalkan Puan Farisha dan suaminya, dia tidak kisah.
"Sudahlah tu, mama. Biarkan sahaja budak tu. Darah muda lagi, kan." Tuan Peter bersuara, cuba memujuk Puan Farisha.
"Papa, dia anak kita. Saya takut kalau dia tersalah pilih jalan. Sampai bila dia nak hidup macam ni? Esok genap umur dia 28 tahun, tapi dia langsung tak nak sambut dengan kita. Bukan aja bercakap, accent Melayu pun dah tak ada." Puan Farisha mula membebel. Tuan Peter hanya tersenyum. Layankan sajalah karenah maknya ni.
"Hey babe. You alright?" Tanya Anne.
"Emm.. nope," Aleysha menjulingkan mata lalu meneguk juice orennya.
"Hey, what's wrong?" Tanya Haydar pula, merangkap boyfriendnya.
"It's my mom.. she gave my favourite shoes to the maid. For fuck's sake, it's MY shoes." Terang Aleysha sambil mengurut pelipisnya. Hari baru je cerah, tapi kepala dia dah berat.
Haydar meletakkan tangannya di bahu Aleysha. Reaksi gadis itu yang semakin lemah diperhatikan sebelum tersengih sinis.
"Babe. You look terrible. Lemme help you comfort yourself, okay?" Kata Haydar sambil memaut tangan teman wanitanya supaya gadis itu berdiri.
Aleysha menolak pelawaan Haydar. "No, I'm... okay." Tetapi entah kenapa, kepala Aleysha terasa semakin lama, semakin berat.
"No you're not, Aley. Go with Haydar. He'll take a good care of you." Pujuk Anne sambil tersengih lebar kepada Haydar.
YOU ARE READING
The Time Traveller
Science Fiction*Inspired by The Great Doctor/Faith Pada suatu hari selepas melalui hari yang sangat teruk, Aleysha Qairene dipertemukan pula dengan individu misteri yang tiba-tiba muncul di pintu biliknya. Siapa gerangan lelaki itu? Apa yang dia nak dari Aleysha?