T R E

89 4 0
                                    

Jag var på min väg till mitt skåp. Idag fick jag ovanligt många blickar från alla. Jag hatade det, varför var han tvungen att lägga ut bilden? Eller vänta, hur fick han tag på bilden?

Jag satte mig ner på bänken bredvid klassrummet i väntan på att läraren skulle komma. Vi skulle ha matte nu, inte ett roligaste ämnet med ibland kan det vara kul. I ögonvrån ser jag hur en lång kille med svarta jeans och en svart t-shirt sätter sig ner på bänken jag sitter på.

Han klädsel påminde mig om Shawn Mendes. Shawn var min favorit artist, jag brukar vanligtvis inte gilla artister. Jag brukar bara gilla deras låtar men när det gäller Shawn så gillar jag allt med honom och hans låtar. Eller inte alla hans låtar men dom flesta.

"Hej" sa killen. Jag kollade på honom och lade först märke till hans hår, det var perfekt fixat men ändå lite ofixat. Hans hår påminde mig också om Shawn. Nästan allt med honom påminde mig om Shawn. Herregud, vad händer med mig. Ska alla killar bli Shawn Mendes eller?

"Hej" sa jag lite tyst efter en stund och mötte hans ögon. Dom var gröna och lite små bruna fläckar. Assnyggt om jag får säga det själv. Ovanligt var det också eftersom han hade mörkbrunt, nästan svart hår.

"Vad heter du?" Frågade han efter att jag bröd ögonkontakten.

"Julia" jag kollade upp på honom igen. 
"Du då?"

"Ashton" jag kände igen namnet.

"Vänta var det inte dig jag satt bredvid igår?" Sa jag och han gav mig en konstig blick. En likadan som han gav igår när jag frågade vart rektorn satt.
Sedan ryckte han på axlarna och vände all sin uppmärksamhet till telefonen hans hand. 

Jag kollade konstigt på honom en stund innan jag svagt skakade på huvudet, reste mig upp och gick in i klassrummet som blivit upplåst av läraren.

"Hej och välkomna till dagens svensklektion. Idag så tänkte jag att vi skulle börja med ett litet grupparbete" började hon och genast började alla sucka och protestera.

"Men lugna ner er lite, jag har inte sagt om ni får göra grupper själva eller om jag ska dela upp er i grupper" säger hon sedan och ler.

"Vi gör grupper själva" ropar en kille rakt ut och många "jaa" och "snälla" lämnade mångas munnar. Jag däremot, jag satt tyst i min lilla hörna jag bildat själv. Ingen ville sitta här med mig, varför skulle man vilja det? Jag är ju bara jobbig som inte kan nånting och måste bara visas runt om man är med mig eftersom jag inte vet vart allt ligger. Jag hoppas att vi får göra grupper själva och att ingen vill va med mig så att jag kan jobba ensam. För att jag jag vill ju inte hamna med någon idiot som låter mig göra allt arbete och ändå få bra betyg på grund av mitt hårda arbete.

"Jag har nu bestämt det bästa av situationen. Ni kommer bli så glada, det kan jag lova er" börjar hon och tar fram ett papper.

"Jag som är så snäll har redan fixat ihop grupperna och ni ska vara två och två." Många "nej" och "varför" hörs här och var. Men nej, jag vill inte det här.

"Amanda och Alma" två tjejer som sitter bredvid varandra ger ifrån sig ett litet tjut och gör en "high five".

Jag slutar lyssna till jag hör mitt egna namn ropas upp med två andra namn. Läraren säger att det blev lite ojämnt så därför får vi vara tre stycken istället för två.

"Så ni kan stå till era grupper och börja direkt. Om ni inte vill sitta just här inne så får ni sitter ute i korridoren eller i biblioteket. Om ni vill sitta i ett grupprum får ni komma till mig så låser jag upp några grupprum." När hon pratat klart reser alla sig upp och jag sitter fortfarande kvar i min hörna innan två tjejer glatt kommer fram till mig.

Why?Where stories live. Discover now