Mati mereput😢

2 0 0
                                    

Tepat jam 7pagi satu pukulan beduk mengemparkan kampung tanda ada nya berita kematian yang memang dah menjadi tradisi kat kampung aku ni. Dan kebiasaan pula bagi kita sebagai jiran sekampung untuk melawat rumah si mati, sampai ja depan rumah simati ingat kan yang meninggal tu baru je meninggal rupanya kami pula yang berasa amatlah tak tahu nak digambarkan macam mana perasaan masa tu nak sedih sebak macam mana, aku pergi bertemankan kakak ngah aku dengar orang banyak berborak macam-macam tapi tak boleh nak membuat kesimpulan dulu kami gagahkan untuk pergi kerumah simati. Alangkah terkejut kami tak terkata apa yang kami tengok seperti apa yang kami dengar dan gambar kan.

Tiba-tiba air mata aku ni menitis melihat keadaan mayat yang terbujur kaku tinggal tulang yang memang meninggal sudah lama, ya Allah sedih hati aku melihat keadaan pakcik yang meninggal yang isi segala organ dah kering. Apa kejam anak yang meninggal kan ayah sorang-sorang dalam rumah lagi parah bila jiran-jiran terdekat yang sedikit Pun tidak ambil kisah dengan keadaan sekeliling.. Benar kata orang ibu bapa boleh menjaga anak yang banyak mana peribahasa yang menyata kan kemana tumpah kuah kalau tak ke nasi akan tetapi sedikit pun tidak peduli perihal orang tua... Ya Allah apa kejam seorang anak membiarkan orang tua tanpa menjenguk mereka.. Mudah2an arwah pak cik yang meninggal itu di tempat dalam kalangan orang yang beriman.

Permulaan 2017Where stories live. Discover now