3

3 0 0
                                    

"Lama tak nampak, pergi mana?" Tegur teman sekerjanya.
"Balik kampung... Bukan lama mana pun... 3 hari saja" ujar Ayunie, menarik senyum nipis.
" balik ada majlis ke?" Duga temannya
"Macam tau-tau je kau ni.. Memang ada majlis pun..."
" amboi kau.... Majlis tak jemput pun... Sampai hati ye... " Laju saja kata-katanya dipintas seorang lagi teman perempuannya. Ayunie menggeleng kepala.
" kau ni... Aku tak habis cakap lagi, kau dah menyampuk... Bukan majlis rumah aku... Rumah sedara aku la"
"Oooooo... Aku ingat kan kenduri kau... Tapikan... Kenduri kau sendiri bila lagi?. Laju saja soalan cepu emas itu meluncur dari mulut temannya, anita. Ayunie buat muka selamba sedangkan dalam hati tersentak kuat. Sentap seketika.
" aku ni takde calon... macamana nak buat kendurinya oii... "
" cari la... tak cari memang tak jumpa la...tak pun... kau kawin je la dengan aku... "
Ayunie pandang wajah Hairi pantas.
" ko jangan nak buat lawak bodoh pagi-pagi ni... hairi"
" hehehe...gurau je... janganla marah...mmmm... kau nak aku carikan ke untuk kau?... kawan-kawan aku ramai tau.." ujarnya masih dengan tawanya.
" terima kasih je la.... kalau ada jodoh untuk aku... ada la. Kalau takde... aku redha je...nak buat ma.... "
" Alah ko ni.. tak payahlah jual mahal sangat.. tu yang tak laku-laku tu.. kau tu bukan cantik mana pun, so jangan memilih sangat..dia nak kenenkan, cuba je la... " laju saja anita bertutur. Ayunie terus terdiam. Sentap hatinya. Cepat saja orang menilai dirinya. Dia tunduk menahan rasa, mencari kekuatan diri. Ayat yang kerap kali didengarinya.
" terima kasihla sebab ingatkan aku... " ujarnya lalu berlalu ke mejanya. Dari jauh, terdengar suara teman-temannya itu seakan bertelagah.
Mudah sungguh penilaian diberi padanya. Langsung tidak tahu menjaga hati.

PenantianWhere stories live. Discover now