Part 08

33 5 0
                                    

'''Jun POV'''

_Drip~ Drip_

Telefon atas meja aku ambil. Jimin oppa? Lantas mesej yg diterima aku buka.

*'''Jun esok double date jom . Ajak kawan Jun,  oppa ajak kawan oppa. Okay. Kita meet kat Lie Cafe'''*

Double date? Whuiish!  Dah buang tabiat ke apa dia ni. Nak berdouble bagai. Banyak tgok BBF ni. Nak pi ke tak? Nak? Taknak? Nak? Taknak? Nak!

*'''Wokay. Jun ajak Y/n'''*

Kalau dah jodoh kawan aku dengan Jimin nak buat camna. Redha ajalah. Aku tahu aku kawan yg baik. Hohohoho!

Tangga aku daki turun.

"Omma! Jun nak gi rumah Y/n jap!" Belum sempat dapat titipan dari omma aku terus keluar dari rumah. Parents aku balik awal berbanding Taeyeon unnie ngn hubby dia dari honeymoon tuh. Katanya takut tinggalkan aku sengsorang. Auch! Terharu siaa.

Kereta aku tolak basikal jadi pilihah. Dengan kekuatan The Flash aku kayuh kalah kilat hingga ke rumah Jun. Muahahahaha.

Sampai ja terus aku masuk.

"Hai awak! Dah lama tunggu I" Dengan libasan rambut ke tepi dan ke kanan aku menyoal. Y/n tengok aku dengan pandangan *kau-dah-kenapa-gila*

"Lainkali ketuk dulu boleh" Soal Y/n lepastu dia sambung balik makan popcorn depan dia.

"Lainkali kunci pintu boleh? " Giliran aku menyoal dengan nada yang dibuat-buat. Aku duduk sebelah dia kemudian rampas bekas popcorn tu.

"Nak apa kacau aku memalam buta camni? " Kening kiri dia jongket depan aku berkali-kali.

"Keluar ngan aku esok? Jomlah! Abang jemeng aku ajak double date" Dengan wajah picisan aku merayu. Wuhuhuu kau taknak tolong kawan kau gila...

"Malaslah. Aku banyak kerja la esok" Bekas popcorn dirampas. Y/n pandang tv sambil mengunyah.

"Jebal!! Cuti untuk esok ja" Lagi sekali wajah comel aku tayangkan depan dia. Dia sempat menrollkan eyesnya pada aku.

"Yala yala! Nasib baik kawan" Aku dah bergelek sana sini bila ajakan aku diterima.

"Jun... Tadi pihak polis telefon aku" Wajah Y/n yang tiada perasaan tadi pandang aku. Aku kembali duduk. Muka dia nampak kecewa?

"Kenapa? " Entah kenapa aku genggam tangan dia. Hmmm... Sebab aku tak suka tengok kawan aku berada dalam kesedihan.

"Diorang dah jumpa unnie aku. Aniya. Mayat dia. Tadi aku ke balik buat pengecaman. Walaupun mayat tuh dah reput aku still dapat cam sebab gelang tangan mendiang omma aku tu" Mata Y/n berkaca-kaca. Aku tarik dia dalam pelukan aku.

" Macam mana urusan pengebumian dia? " Bahu dia aku usap bila mendengar sedu sedan miliknya.

"Diorang akan uruskan. Esok aku hanya perlu ambil abu mayat dia ja" Pelukan dilepaskan dan mata aku melihay Y/n yang sedang mengelap air mata dia. Senyuman dia cuba ukir walaupun kelihatan kelat.

"Kalau kau tak rasa naknl ikut esok. Kau takyah pi. Aku pum boleh batalkan saja double date tah apa2 tu" Bahu dia usap.

"Takpala. Esok lepas habis date tu kau teman aku ke balai polis okay" Senyuman lebar dia bagi pada aku.

"Okay" Jawab aku sepatah.

_Skip_

'''Jun POV'''

*Lie Cafe*

"Asal lambat sangat abang jemeng kau tuhh" Bibir aku sengaja juihkan ke muka Jun.

"Woi! Reciks la gila! " Dia mengibas-ngibas tangan dia depan muka aku.

"Kau okay tak ni? " Nada dia bertukar lembut.

"Okay. Asal? " Kening aku jungkit ala2 Ziana Zain. Dia kembangkan hidung dia.

"Yala unnie kau? " Alahai dia ni. Aku dah boleh move on walaupun hatiku masih lagi berduka.

"Okay la. Kalau tak aku tak ikut kau datang sini" Apa yang aku rasa aku sembunyikan. Dah banyak aku susahkan Jun. Walaupun dia selalun cakap semuanya pertolongan pada aku semuanya ikhlas.

"Aku janji petang nanti kita terus ke balai polis dan selesaikan apa yang patut. " Aku senyum lebar ja. Malas nak cakap bebanyak.

"Junn! " Suara siapa plak yang panggil kawan aku ni. Malas nak tengok aku. Lepas lihat Jun dah macam ulat bulu aku dapat teka sapa.

"Mianei. Oppa lambat. Taehyung lah ni. Bersiap bukan main lama!" Taehyung? Aku pandang depan. Apakah?! Namja ni! Weii crush aku! Baru jumpa dua kali dah declare sebgai crush kau. Tsk... Tsk...

"Jun! " Aku gosok belakang badan aku.

"apa kau nak! Janganlah tampar2 sakit" Suara aku diperlahankan. Aku tak gila nak buat kerja gila depan Taehyung ni. Jimin dan Taehyung duduk depan kami. JM ngn Jun aku ngn TH.

"Okay this is our double date right? " Jimin menyoal dengan matanya meliar memadang muka gojes aku dan Jun.

"okay aku nak date ngan Jun. Kau dengan Y/n. Bye" Tergaman aku bila Jimim tarik tangan Jun keluar dari cafe yang kami duduki ni. Aku berhadapan dengan Taehyung. Okay ni kali pertama aku berdua dengan dia. Cakap pun tak pernah lagi. Blind date ke apa?

"Anyong. Kim/Byun Tae-hyung imnida" Seusai dia kenalkan diri dia senyum. My gosh! Senyuman dia buat jantung aku berdegup tanpa henti dgn pantas.

"Arr.. Naege.. Err.. Y/n imnida" Aku bangun lalu menunduk hormat.  Dia aku lihat hanya tersenyum lebar.

"Tak sangka saya boleh berhadapan dengan awak" Katanya suka. Tapi riak muka dia memelikkan aku. Mata dia yang ceria tadi bertukar menjadi duka?

"Ya. " Aku mengiyakan saja.

"Saya... Harap awak dapat maafkan saya" Okayy.. Ni pelik. Kawan Jimin ni betul ke tak? Atau dia tinggalkan aku dengan pesakit wad mental.. Pelik semacam ja.

"Untuk? " Aku menggaru kepala. Pelik siaaa tahu.

"Saya tahu pasal kakak awak... " Dia menunduk aku tergaman...

       

      *To Be Continue*

[✔]||GUILTY||K.T.H Where stories live. Discover now