"Deni" satu pelukan diberikan.
Deni yang dipeluk tidak bergerak dan hanya membatukan dirinya. Setelah beberapa saat berlalu Deni menolak badan lelaki itu yang merupakan abangnya.
"Muhammad Zul Iskandar"
"Deni sihat? Abang rindu Deni. Dah lama tak jumpa" katanya dengan wajah dan nada yang ceria.
Deni hanya mendiamkan diri. Malah dia tidak senyum. Kedua-dua anak mata Deni memerhatikan seorang wanita dan seorang bayi perempuan.
"Emm"
"Ni isteri abang. Wardina Safia. Yang ni mesti Deni tertanya-tanya kan" katanya sambil menaikan kening kirinya.
Namun Deni tidak menghiraukan apa yang diperkatakan abangnya.
"Ni anak abang nama dia..."
Belum sempat Iskandar menghabiskan kata-katanya dia memalingkan badan yang dan berjalan.
"Aku tak nak ambik tahu dan tak nak tahu"
Deni terus berlalu dan menaiki satu per satu anak tangga.
* * *
"Mana souvenir aku Fisya? Aku cari dari tadi takde pun. Ke tak beli?" Tanya aku yang menyelongkar beg Fisya.
Dari tadi cari tak jumpa. Hmmm sedihlah macam ni. Kawan tak ingat bff.
"Untuk kau mestilah ada" Jawab Fisya sambil mencari sesuatu.
Hati aku dah melonjak keriangan. Siapa tak suka dapat something kan? Lagi-lagi dari KKorea
"Taraaaaaaaa"
"Weiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii....sampai hati. Keychain je ke?"
"Emmm takpelah. Keychain pun keychain lah labu. Hahaha" kata aku dengan nada kesedihan.
Biasalah Fisya pun kerja biasa-biasa. Dia pergi Korea sebab "addicted" dengan kpop bukan nak beli souvenir untuk aku semata-mata.
"Thanks Fisya. Aku hargai sangat-sangat"
Aku memeluk Fisya yang sudah sekian lama tidak berjumpa. Padahal baru seminggu dia pergi. Lol.
* * *
"Deni dah siap?" Tanya Mama yang memasuki bilik Deni.
"Dah"
"Apa ni ma? Pakai macam orang nak kahwin. Siap berbaju melayu bagai. Deni tak sukalah semua ni" jawab Deni dengan nada yang marah.
Baju melayu berwarna royal blue dipakai dengan seluar. Walaupun sudah dipaksa oleh mama untuk pakai satu set tapi Deni tetap berkeras. Biasalah batu kalau lawan dengan air. Batu juga yang menang.
Deni yang cuba memasukkan butang ke bajunya namun gagal.
"Ahhhhh benci aku ahhh macam ni!"
Puan Azizah yang berada dipintu masuk dan berdiri dihadapan Deni. Dia mengelengkan kepala apabila melihat kerenah anaknya.
"Haihhhh. Deni. Deni. Sini mama pasangkan"
"Janganlah marah sampai butang tu pulak yang kena"
Puan Azizah menarik pipi anaknya yang sudah sekian lama tidak berjumpa.
"Sakitlah ma...."
"Ma"
Deni berjalan ke arah berandar biliknya. Dia memerhati segenap penjuru. Kawasan rumahnya disudah dipenuhi dengan saudara mara dan rakan mama dan papa. Sebiji khemah transparent dipasang betul-betul dihadapan pintu masuk.
YOU ARE READING
Dia Encik Boss
RomanceSatu peristiwa yang mengubah nasib Denial Harith. Kepulangannya ke Malaysia membuatkan dia benar-benar tekad untuk berubah. "Kau tak pernah kenal aku. Kau jangan nak menilai aku!" - Denial Harith "Ishhhh!!! Perangai macam singa jantan. Poyo betul"...