Cerita Cinta Airil dan Ayra Bhgn. 1

189 2 1
                                    

"Aku sayang kau la Nurul Ayra Syazwani , please dont let me go ." Airil melutut , memegang erat tangan gadis kacukan british itu . Air mata mulai bertakung di dalam matanya , cuma Ayra saja yang masih tidak menunjukkan apa apa emosi .  "Babe , why. Why did you do this?" Ayra mengerling pandangannya kearah suasana yang sunyi itu . Angin laut benar - benar mewujudkan aura romantis ketika itu . "Aku tak ada apa apa hubungan dengan dia , sayang . Please , trust me ." Airil mencium tangannya tanpa henti , meminta keampunan dari kekasih yang dicintai . "Aku benci kau , Airil Zakuan ."

"tap" , bahunya disentuh oleh sepasang tangan . Rai memaparkan wajah tidak faham .  "Fikir apa?" seraya menarik kerusi dan duduk dihadapan meja Ayra. "Nothing." Ayra menekup wajahnya dengan beg sekolahnya itu.  Wajahnya makin hari makin pucat , matanya juga sembab . "Airil lagi ?" Rai seakan akan boleh membaca fikirannya . Ayra mengangkat mukanya , air mata berlinangan tanpa henti . Dia menggigit bibirnya menahan perit didalam hati . Tapi , kenapa ?

Pintu kelas 4 Anugerah dihempas sekuat hati oleh seorang gadis.  Rambut yang dilepas itu melanggar habis pelajar kelas itu tatkala dia sedang menuju kearah Rai dan Ayra . "Makin hari , makin melampau! Aku sudah tidak larat melayan ego bintang hati kau , Ayra. Aku rasa kau patut tamatkan saja hubungan kau dengan binatang ini !" kata Tiera , tidak puas hati.  "Tiera!" Rai meninggikan suaranya seraya bangun dari tempat yang diduduknya . "Sudahlah . Aku tahu apa yang nak dibuat Tiera , Rai. Aku bukan kecil lagi ." Ayra mengeratkan dakapannya , menahan kesakitan . Tiera dan Rai , saling berpandangan . Sedih dan tidak sanggup melihat Ayra menderita sedemikian . "Aku terlepas sesuatu ?" terdengar suara gadis serak dihujung kelas . Umie menggeliat , selepas bermimpi putera selama satu jam empat puluh minit selama mereka di dalam kelas itu . "Hampir segalanya." Rai mendengus . Ayra masih didalam dakapan kecil itu , namun terdiam dari tangisan yang dari tadi dia lepaskan. "Ayra?" ketiga - tiga gadis itu menjadi risau . Tiera mengangkat wajah Ayra , darah menuruni deras dari hidung . "AYRA!" mereka hilang arah .

"Dia perlu diberi pemantauan yang lebih , puan . Ini adalah hidup , dan juga matinya ." Doktor keluar dari bilik tersebut , meninggalkan Puan Zurina dengan anaknya yang masih terlena . Puan Zurina mengurut kepalanya , dia berasa sebak dengan apa yang dikatakan doktor . Dia seolah - olah hilang sesuatu yang berharga , yang tiada gantinya . "Mama?" suara Ayra memenuhi ruang sunyi tersebut . "Ya sayang?" Puan Zurina menghampiri katil anaknya . "Masa bila mama datang ?" Ayra kehairanan . "Baru saja." Puan Zurina cuba memaparkan senyuman kepada anaknya itu . "Ayra mahu pulang ?" Puan Zurina cuba beralih . "Tidak . Ayra nak stayback , celebrate birthday Airil ." Puan Zurina hanya mengangguk , dia cuba untuk memberikan ruang kepada virus gembira anaknya itu sebelum menjalani rawatan selama sebulan yang akan datang nanti .

Ayra menaiki anak tangga , namun kepalanya masih terasa berat . Dia hampir terjatuh , namun disambut seseorang . "Izaac ." Ayra menegur . "Kenapa masih gagah mahu ke kelas , anak ayam ? Tak takut ke diculik serigala kacak macam aku ni ?" Izaac membimbing Ayra ke 4 Anugerah . "Kau culik Rai sudah , biar anak ayam ini digilis lori ." Ayra mendengus . Izaac hanya ketawa . "Rai aku culik , aku letak dalam hati . Kau aku culik , aku kasi pada Airil ." Ayra terhenti . Dia memandang tajam kearah Izaac , menolak bimbingannya dan beredar meninggalkannya . "Ni dah kenapa .." Izaac menarik lengan baju Ayra , namun ditepis . Ayra tidak memandang belakang , lantas perjalanannya dicepatkan .

"Aku belum sedia hilang sahabat , weyh . Aku belum sedia hilang dia . Hilang Ayra ." Umie memeluk Rai , manakala Tiera menutup mulutnya dengan tuala kecil menahan kesedihan yang tidak terkata . "Hilang aku ?" Ayra tercegat mendengar kata kata sahabatnya itu . "Tak ada apa apa lah , Umie ni saja je berdrama ." Rai cuba beralih topik . Ayra hanya memandang setiap wajah sahabatnya itu , diam . Dia meninggalkan mereka , dan menuju ke tempat duduknya . Dia membelek belek beg , dan melihat ke dalam laci mejanya . Ada satu koyakkan kertas yang tertulis sesuatu .

Im sorry , sayang . -Airil

Dia mengoyak koyakkan kertas itu , air mata mulai memenuhi ruangan matanya . "kringgg!" loceng sekolah berbunyi menandakan sudah masanya untuk pulang . Dia memandang jam di pergelangan tangannya , jam 2 . "Birthday Airil." hatinya terdetik . Dia menggalas begnya , dan berjalan menghampiri ketiga sahabatnya yang sedang tunggu di hadapan pintu kelas . "Balik dengan siapa nanti ?" Tiera menyoal Ayra . "Seorang." Ayra melipat lengan bajunya , dan membuat isyarat agar Ratu mengikutnya. "Makin pelik aku tengok Ayra ni ." Rai bersuara , cuba mewujudkan suasana . Ayra berhenti , dan berpaling kebelakang. Dia berjalan , dan mengusap pipi sahabatnya . Dia memeluk erat ketiga tiga gadis itu. "Tiada Airil bukan masalah aku . Masalah aku adalah hilang Ratu ." dia terdiam seketika . "Ratu adalah segalanya ." mereka saling berpelukan , membuatkan sesetengah pelajar yang melihat situasi mereka itu terikut sedih juga .

Ratu berjalan keluar dari pagar sekolah . Ayra melintasi jalan hendak ke gerai ice blended Pak Man . Dia melintas tanpa berpaling ke kiri dan ke kanan . Tiba tiba , dia terasa dirinya ditolak oleh sesuatu tubuh . Bunyi tayar kereta berdesing ke dalam gegendang telinganya.  Kereta di persekitaran itu membunyikan hon , rata rata pelajar dan ibu bapa berlari kearah situasi itu . Ayra terkaku . Dia terasa dirinya tertarik keatas dan menyedari Rai sedang menangis dihadapannya . "Airil weyh , Airil .." dia berpaling kebelakang , dan mendapati Airil terlentang di atas jalan . Kepalanya berdarah , seluar sekolahnya terkoyak dibelahan lutut . Izaac dan ahli kumpulan Wira yang lain mendampinginya , mengangkatnya ketepi jalan . Izaac membuka uniform sekolahnya , menekap uniform itu pada kepala Airil . Airil tidak sedarkan diri , calar balar memenuhi wajahnya . Ayra masih diam terkaku . Dia duduk disebelah Airil yang terlentang , membelai wajahnya . "Kau berlakon kan , Airil?" air mata mulai mengalir . "Cakapla , kau berlakon saja kan?" Ratu berlari kearahnya . "Airil!" Ayra memeluk Airil , meninggalkan satu ciuman  diatas bibir . Mengharapkan Airil akan terjaga . Siren ambulans terngiang ngiang ditelinga masing masing . Ambulans itu diparkirkan ditempat kejadian , dan dua orang atendan keluar membawa pengangkut dan beberapa keperluan medikal . "Kami perlukan beberapa orang yang memang rapat dengan mangsa . Ada sesiapa ?" tanya salah seorang atendan tersebut . "Ayra , tolong pergi.  Kau nak ajak sesiapa teman pun ikut suka kau la , tapi tolong pergi . Untuk Airil ." Izaac memohon . Ayra menggigit jari . Bahunya dipegang , Rai disebelah . "Aku boleh teman kau , kalau kau mahu ." kata Rai . Ayra mengangguk . Atendan itu mengajak Rai dan Ayra memasuki kenderaan tersebut . Mereka duduk dibelakang , diikuti Airil yang dibawa dengan katil pengangkut . Dia dipakaikan dengan topeng oksigen . Kepalanya yang berdarah itu ditekap dengan kapas medik. Pemandu ambulans itu memecut kenderaan secepat yang mungkin , siren juga dibunyikan untuk mengelak kesesakan jalan raya yang sibuk.

Ratu dan Wira Where stories live. Discover now