Airil dikejarkan ke bilik kecemasan . Ayra dan Rai diminta untuk tunggu diluar kawasan bilik kecemasan itu . Sepanjang jam mereka di ruangan menunggu , Ayra memeluk Rai sampai tertidur . Mereka berdua sangat risau akan keadaan Airil sekarang .
"Ayra.." suara seorang wanita memanggil dari arah pintu masuk . Ayra mengangkat mukanya , dan melihat ibu Airil sedang melihatnya penuh risau . "Bagaimana dengan Airil?" soalnya, cemas. Ayra menggigit bibirnya , dia berasa bersalah atas kemalangan yang menimpa Airil . "Ayra minta maaf , makcik." Ayra memeluk Puan Sherlin dengan hampanya . Pelukan itu dibalas , namun semakin lama semakin lemah . Rai dan juga suami Puan Sherlin hanya menunduk , terikut sedih mendengar berita Airil .
Selepas dua jam menunggu , akhirnya doktor keluar dari bilik kecemasan itu . Ibubapa Airil , Ayra dan Rai terus bangkit berdiri , sedia mendengar berita dari doktor tersebut .
"buat masa sekarang , keadaannya masih stabil dan terkawal . kita lihat bagaimana proses pemulihannya nanti ." lalu doktor itu berlalu pergi .
Puan Sherlin memeluk suaminya . "Mari pulang. Nanti kita datang tengok Airil ya?" tanya suaminya itu . Puan Sherlin hanya mengangguk lemah , dan terus mengatur langkah keluar dari bangunan hospital tersebut.
Ayra dan Rai sedang berehat di kafeteria . Rai mendulang secawan air coklat panas dan secawan kopi hazel . "Nah ." Rai menghulurkan air coklat panas itu . Ayra memegang cawan itu , lalu menjerit . "Ah! Panas!" sambil meniup jari jemarinya. "Kau ni dah kenapa ? Memangla panas kalau dah berasap macam tu . " Rai mendengus dalam keadaan berbisik . Agak malu dengan situasi tadi, mereka berdua hanya menikmati air masing masing dalam keadaan yang sungguh sepi . Tiba - tiba, telefon Rai berbunyi . Mewujudkan suasana semula . "Ya sayang , beby kat hospital sekarang . Eh? Kenapa pula? Oh . Em , takpala. Beby balik dengan Ayra oke? Oke sayang , thankyou. Bye loveyou ." panggilan ditamatkan . "Cakap tu lainkali pelan pelan la sikit , malu la aku nanti ." kali ini giliran Ayra pula yang mendengus . Rai menggigit bibir , meminta maaf . "Izaac suruh balik ke rumah Ratu . Wira sedang adakan mesyuarat ." kata Rai. "Sekarang ? Erm." Ayra memandang bawah . Badannya masih lemah tatkala dia masih belum dapat menjenguk Airil yang sedang terlantar sakit . "Jom jela. Malam nanti kita datang jenguk dia oke? Lagipun kita tunggu sekarang , doktor belum bagi kita jenguk dia lagi . Maybe , 2-3 hours more . Maybe ?" Rai memujuk. Ayra hanya mengangguk dan melilit tangannya di bahu Rai. "Bimbing aku beb, aku lemah." Suara Ayra seakan akan meronta meminta pertolongan . "I will." dibalas pendek, lalu beredar keluar dari kafeteria .
Sesampainya dihadapan pintu kondominium Ratu , Rai menekan loceng rumah . Pintu dibuka oleh Tiera . Dia hanya berdiam diri , lalu membuka pintu pagar dan mengalukan kedatangan mereka berdua . Dari jauh , Izaac ternampak Rai . Lalu dia datang sambil membuka luas dada bidangnya . "Beby!" Lalu , ditampar kuat oleh Rai . "Beby 😭 Asal tampar sayang ni" dia berbuat buat kesakitan . "Janganla tayang manja tu kat sini , seriusla sikit sayang ." Rai mendengus lalu melemparkan diri ke sofa empuk yang selalu dia lepak diatasnya . Ayra hanya berjalan , lemah . Menuju ke beanbag disebelah Umie . "Hah , ada apa?" Rai bertanya sambil membetulkan kedudukannya tatkala Izaac mahu duduk disebelahnya . "Sesuatu yang perlu dibincangkan." Wan bersuara , sambil ligat bermain jari Umie . "Apa" balas pendek dari Ayra . "Ratu ditubuhkan selepas 2 bulan Wira ditubuhkan . Pasukan kita berdua sangat top tahun lepas , mahupun tahun ini . Penggerak Ratu adalah Ayra , dan penggerak Wira adalah Airil . Penggerak adalah ketua. Tapi situasi sekarang , melibatkan Airil yang sedang terlantar sakit . Soalannya , siapa yang akan menggantikan tempat .." sebelum sempat menghabiskan kata kata itu. Suara Ayra berdesing ke seluruh ruang . "Tiada siapa akan menggantikan tempat Airil! Airil akan selamat , dan sihat seperti sediakala! So, korang kumpulkan semua orang ni sebab nak cakap tentang jawatan la? Bukan sebab sesuatu yang penting or something? Come on guys. today is Airil's birthday , dan harini dugaan datang menimpanya . Faham lah keadaan sama , jangan ikut kepala sendiri !" Ayra melepaskan kemarahannya . "Kau kena fikir sikit , dia kena langgar pun sebab kau ." Wan menjeling ke arah bertentangan Ayra . Dan dari itu , wajah Ayra menjadi pucat dan lemah . Matanya mulai basah disiram air mata yang deras mengalir keluar dari matanya . "Salah aku , kan?" Ayra bangkit , dan menuju ke bilik hujung yang berdekatan dengan verandah rumah . Dia menghempaskan pintu bilik , dan semuanya hanya terdiam . "Bagus perbicaraan kau Wan. Sangat bagus." Rai menepuk tangan , memaparkan sebaris gigi yang bersinar sinar yang tiada ikhlas . dan bergerak ke biliknya yang berhadapan dengan bilik Ayra .
"Ayra , bangunlah. Aku sentiasa disisi kau. Maafkan aku." suara Airil berbisik ditelinganya . "Airil?!" Ayra terjaga . Silingnya hitam , dan dia terpandang ke luar tingkap . "Dah malam. Lamanya aku tidur." dia mengikat rambut paras bahunya menjadi high ponytail . Dia menuju ke suis lampu , dan menekan suis itu agar lampu biliknya menyala. Dia berlegar legar sekitar biliknya , memandang potret dan gambar gambar airil bersamanya yang digantung pada dinding . Dia mengambil masa menghayati kenangan kenangan itu . Dia berjalan ke pintu bilik , dan menjenguk ke luar pintu . Ruang tamu itu kosong . Namun, pintu bilik berhadapannya dibuka perlahan - lahan. "Ayra?" Rai cuba memastikan . dia berjalan menghampiri Ayra. "Ini Izaac." Ayra cuba berselindung. "Hey , aku tahu itu kau lah . Semenjak bila Izaac bertukar jadi perempuan ni?" ada sedikit tawa disebalik suara Rai . "Semenjak tadi ." Ayra terus membuka pintu seluas luasnya , dan memaparkan pakaian tidurnya itu. "Amboi, awal kau tidur." Rai memerli . Ayra pula menjelir lidah kearah Rai . Malu agaknya . "Hah , tak mahu pergi melawat Airil kah?" Rai bertanya. Ayra terdiam perbuatannya sebentar tadi . Dia menghempaskan pintu biliknya , "what the fish.." Rai mulai marah . dan dalam masa 10 saat. Dia membukanya semula , dan memaparkan cardigan yang digayakan . Dia juga memegang telefon dan beg duitnya ditangan. "Cepat gila sia" Rai tergamam . "Dey , cepatla . Airil ." Ayra menarik tangan Rai dan terus ke hospital dimana Airil ditempatkan .
"Bilik 301 ya ." kata jururawat di kaunter permohonan melawat itu . Hati Ayra berdebar tatkala rasa bersalah menyelubungi dirinya . Mereka berdua jalan menghampiri pintu bilik . Ayra memegang tombol pintu , dan terkaku . "Its gonna be okay , trust me ." Rai menepuk bahu Ayra . Ayra menghembus nafas , dan terus membuka pintu bilik itu . dan sekali lagi , Ayra terkaku . kali ini , badannya turut bergetar dan bulu romanya menegak tinggi . Rai menutup mulut . Mereka berdua memang terkejut melihat keadaan Airil . Wayar saja diatas katil , kepala Airil dibalut kemas dengan kain bandage. Lehernya dipasang dengan soft brace , oxygen mask juga dipakaikan . Tangan dan kakinya dibalut , dan calar balar memenuhi wajahnya . Ruang bilik itu dipenuhi dengan degupan jantung Airil . Ayra berjalan perlahan lahan lalu duduk disebelah katil Airil . Dia membelai wajah Airil , dan mencium dahinya . "Semoga cepat sembuh , sayang." Airil mula teresak esak . Rai pula hanya merenung keluar tingkap , entah apa yang sedang difikirkan olehnya . "Kita bermalam disini ." kata Rai , Ayra mengangguk .
Pagi keesokannya , mata Airil berkelip kelip . Pandangannya berpinar dengan hitam dan rupa ruang biliknya. Dia memejamkan matanya , lama . dan membukanya semula . Hatinya terdetik melihat belon belon digantung sekitar ruangan biliknya , dan belon yang bertulis "Happy Belated 16th Birthday" dilekatkan didinding hadapannya . Dia menoleh kepalanya ke kiri, dan mendapati Ayra sedang duduk tidur nyenyak disebelahnya . Rai pula sedang tidur disofa dibahagian belakang . Dia menggerakkan tangannya , dan mengusap rambut Ayra . Tangannya terasa berat tatkala penuh lekatan bandage dan tiub air memenuhi tangan. "Ayra.." suaranya serak basah memanggil nama gadis itu . Ayra menguap , dan mengangkat wajahnya melihat Airil . Matanya terus terbuka luas tatkala melihat Airil sedang melihatnya . "Sayang!" Ayra memeluk Airil . Jeritannya itu mengejutkan Rai yang masih lagi tertidur . Dia menggosok matanya . Dan menghampiri Ayra . "Alhamdulillah . Kau dah sedar ." Airil hanya tersenyum. Sejurus selepas itu , senyumannya pudar. "Kenapa ni sayang?" Ayra mulai cemas . "Kaki .. kaki aku .." Airil mula menangis. "..takboleh bergerak.."
YOU ARE READING
Ratu dan Wira
Short StoryRatu dan wira adalah kumpulan idola di sekolah masing masing. Ada yang suka dengan kehadiran mereka , dan ada yang tidak . Personaliti masing-masing sangat berbeza . Pelbagai cerita dari mereka akan dibongkarkan. Mahu tahu? Bacalah! 👑✨