Szegregáció(elkülönülés)

59 5 3
                                    

Egy kedves írótársam küldte be komment szekcióban a fentébb elhelyezkedő témát. Mégpedig a szegregációról lesz szó. 

Na, és hogy mit is jelent ez? Hm... Tulajdonképpen egy gyűjtőfogalom. Ebbe tartoznak bele különféle változatok, amiket most fel is sorolok (a fontosabbakat persze, amikről beszélni is fogok, amik érdekelhetnek titeket) :

- nemi szegregáció

- iskolai szegregáció

- faji szegregáció


Nemi szegregáció

Kezdjük is az elsővel, a nemi szegregációval, amit nagy valószínűséggel a férfi és a női nem között találunk meg. Konkrétan a Wikipédia ezt írja: A nemi szegregáció az emberek elkülönülését jelenti nemük miatt. 

Néhol ez az elkülönítés, szegregáció fontos, és indokolt lehet. Például én örülök hogy van nők számára külön WC nyilvános helyeken. De nyilván az számunkra volt rossz hatással, amikor a 19. századik csak a másik nem tagjai léphették át az iskola kapuit. Ezenkívül a lelki dolgaink sem egy húron pendülnek, ezért nem biztos hogy egy háborúban meggyötört, gyermekét elvesztett anyát ugyanúgy kezelnek, mint a sortűzben szolgált katonát. Mert máshogy vagyunk összerakva.

Persze manapság legjobban a foglalkozásoknál figyelhető meg ez a fajta elkülönülés. Nem sok kőműves nőt láttam még életemben, pedig sokszor fordulok meg építkezéseken. Ha viszont meglátnék egy férfi manikűröst, szerintem két hónapig nem tudnék aludni a látottaktól. Ennyit is erről, térjünk a következő témára!


Iskolai szegregáció

Magyarországon a roma gyerekeket érinti ez leginkább. Voltak olyan évek, hogy külön mosdót, bejáratot, és külön étkeztetési időpontot protezsáltak az aktuális kisebbségi zsengék számára. 

A 80-as évektől kezdve nagyban nőtt a kisebbségi gyerekek száma az általános iskolai osztályokban. 2003-ban 1200 csak romákból álló osztályt jegyeztek fel, míg a '80-as években csupán 120-at.


Faji szegregáció

Wikit idézem: "A faji szegregáció az eltérő tartozó személyek (pl. fehérek és feketék) fizikai elkülönülése, elkülönítése az olyan mindennapi tevékenységeknél, mint az éttermekben való étkezés, a kutak, mosdók használata, tömegközlekedés, iskoláztatás, mozibajárás, vagy ház vásárlása stb..." 

A szegregáció napjainkban általában törvényileg tiltva van, ennek ellenére létezhet mint társadalmi norma még akkor is, ha az egyének nem támogatják azt. 


Vélemény: Egy olyan témát sikerült legelőször kifognom, amire nem lehet itt kimerítően válaszolni. Néha van előnye, néha pedig nem. Néha jó, hogy kinyitják előttünk azt az ajtót, néha rossz, hogy gyerekvállalás lehetősége miatt kirúgnak, vagy fel sem vesznek a munkahelyre. Szóval egy hatalmas témakörbe csöppentem bele, amiről órákat tudnék zengeni De, persze itt nem nagyon tehetem meg,  mivel ez a téma fikarcnyit sem ártatlan.

Ennyi is lenne ez a mai kis témaboncolgatás, ha akartok egy újabb ilyen részt, kérlek írjatok nekem ötletet. Most írok éppen egyet, a Facebook-ról, és hatásairól, amiről remélem áthatóbban tudok majd beszélni(habár  a hangomat nem halljátok, de képzeljétek el :)). 


 Sziasztok!


Você leu todos os capítulos publicados.

⏰ Última atualização: Mar 02, 2017 ⏰

Adicione esta história à sua Biblioteca e seja notificado quando novos capítulos chegarem!

Elkapott gondolatokOnde histórias criam vida. Descubra agora