Sectumsempra
Formuła
SektumsempraTyp
Urok, Czarna MagiaRuch ręką
Zygzak poziomyKolor światła
Białe kołoEfekt
Nadaje rany kłute wrogowiSectumsempra — czarnomagiczne zaklęcie, którego twórcą był nastoletni Severus Snape.
Działanie zaklęcia
Zaklęcie sectumsempra powoduje powstawanie głębokich ran ciętych, które mogą doprowadzić do wykrwawienia; nigdy nie zostało zaakceptowane przez Ministerstwo Magii. Pomocne w niwelowaniu skutków tego zaklęcia jest Vulnera sanentur.
W serii
Sectumsempra po raz pierwszy została użyta w serii przez Harry'ego Pottera – który odnalazł formułę w podręczniku od eliksirów Księcia Półkrwi – przeciw Draconowi Malfoyowi, który chciał rzucić klątwę cruciatus. Zdarzenie miało miejsce w łazience dla chłopców.
Ponownie zaklęcie zostało użyte przez jego twórcę Severusa Snape'a. Odcięło wówczas ucho George'owi Weasleyowi, chociaż Severus celował w śmierciożercę Antonina Dołohowa.
Harry próbował tym zaklęciem ugodzić Severusa Snape'a, lecz ten zablokował zaklęcie.
W jaskini z horkruksem Voldemorta, Harry próbował go użyć na inferiusach, jednakże były one tylko trupami, dlatego też zaklęcie nie zadało im żadnych poważnych obrażeń.Cruciatus
Formuła
CrucioTyp
Zaklęcie NiewybaczalneRuch ręką
Wycelować w ofiaręKolor światła
Brak, lub czerwoneEfekt
Zadaje niewyobrażalny ból przeciwnikowiCruciatus — jedno z trzech zaklęć niewybaczalnych. Używany jest najczęściej przez czarnoksiężników do torturowania ofiar, ponieważ wysyła falę paraliżującej energii, która sprawia niewyobrażalny ból przeciwnikowi, jednak nie uśmierca. Za użycie go grozi dożywocie w Azkabanie, jedynie aurorzy mogli użyć go przeciw śmierciożercom. Nie ma na nie przeciwzaklęcia, podobnie jak na dwa inne Zaklęcia Niewybaczalne.
Cruciatus było ulubionym zaklęciem Bellatriks Lestrange, która „lubiła najpierw pobawić się ze swoją ofiarą”.
To właśnie przez użycie tego zaklęcia Bellatriks, jej mąż, szwagier i Barty Crouch Jr trafili do Azkabanu - torturowali tym zaklęciem Franka i Alicję Longbottom - rodziców Neville'a. Jednak tym razem doprowadzili aurorów do utraty zmysłów.
Etymologia
Z łaciny crucio oznacza męczę, torturuję (cruciare - męczyć, torturować).Imperius
Formuła
ImperioTyp
Zaklęcia NiewybaczalneRuch ręką
Wycelować różdżką w ofiarę.Kolor światła
Brak lub żółteEfekt
Całkowita kontrola nad istotą żyjącąImperius — zaklęcie niewybaczalne, którego użycie przeciwko istocie ludzkiej jest karane dożywociem w Azkabanie. Jego skutkiem jest przejęcie całkowitej kontroli nad umysłem przeciwnika. Gdy Voldemort był w pełni mocy, mnóstwo osób znajdowało się pod wpływem klątwy Imperius. Po upadku mocy Voldemorta, wielu śmierciożerców kłamało, że Czarny Pan rzucił na nich tę klątwę. Formuła zaklęcia brzmi: imperio.
Działanie zaklęcia
Zaklęcie sprawia, że ofiara nie posiada zdolności samodzielnego myślenia, a jedynie wykonuje rozkazy rzucającego zaklęcie. Istnieje jednak możliwość przezwyciężenia zaklęcia. Wymaga to jednak silnej woli i samoświadomości. W tomie Harry Potter i Czara Ognia ta sztuka udała się Harry'emu – pierwszy raz podczas lekcji obrony przed czarną magią, a kolejny podczas pojedynku z Voldemortem. Zaklęcie te jest bardzo niebezpieczne, ponieważ ofiara imperio jest pod całkowitą kontrolą rzucającego zaklęcie czarodzieja.
CZYTASZ
CZARNA MAGIA. Poziom Podstawowy
NonfiksiPodręcznik do Czarnej Magii. Stopień Podstawowy Najwyższe notowania: #98 w Literatura Faktu-12.03.17r #79 w Literatura Faktu-15.03.17r