Alasan

341 25 0
                                    

  "Jungmi pergi dlu ya omma."Kata aq.Kaki aq melangkah keluar dari kawasan rumah lalu berjalan ke sekolah.

  "Awq lambat Jungmi."Kata pengawas yg bertugas d pintu pagar.Haih kacau!

"Ya aq tau.Denda je lah.Cepat sikit aq nx tido nie."Kata aq.

"Awq sila ke bilik tahanan sekarang.Duduk sampai waktu balik."Arah pengawas itu kepada aq.Aq akur lalu pergi ke bilik tahanan yg berada d sebelah blok kelas ku.Finally,a peace place to sleep.

  Aq meletakkan beg ku ke atas meja bilik tahanan.Lalu kepala ku aq letak di atas meja yg beralaskan beg itu.

  Beberapa minit kemudian,aq d buai mimpi.

   "Mana si Jungmi nie?"Tanya Jimin risau.Dari xdie dy x fokus ap yg d ajar oleh cikgu kerana memikirkan tentang sahabatnya itu.

   "Kau cari siapa tu Jimin?Dari xdie lagi aq tengok."
Tanya Joshua yg duduk d belakang Jimin.

"Nie hah,si Jungmi nie.Dah dekat rehat dah nie.X masuk² kelas lagi."Jawab Jimin sambil menunjukkan jamnya.

  "Xpa.Biar aq cari dy."Joshua ingin menghulurkan bantuan.

"Eyh xpa ke?Kalau kau sesat macam mana?"Tanya Jimin risau.Sudahlah Jungmi hilang,xkanlah Joshua juga akn hilang.

  "Gwenchana.Lagipun aq nx tengok² kawasan sekolah nie."Kata Joshua.Jimin mengangguk.

"Aq pergi dlu."Kata Joshua.Kakinya melangkah keluar dari kelas itu.

  "Haish manalah budx eskim nie."Rungut Joshua.Sudah merata tempat dy cari.Malangnya,masih tidak jumpa Jungmi.

  "Ermm mianhei saya nx tanya,kenal Choi Jungmi x?"Tanya Joshua kepada seorang pelajar  yg kebetulan lalu d sebelahnya.

  "Owh kenal.Dy tu kan popular dekat sekolah nie.Kenapa ya?"Jawab pelajar itu.

"Owh ye ke.Dy dekat mana sekarang?"Tanya Joshua lagi.

"Molla.Hah cuba awq cari dekat bilik tahanan.Selalunya dy akan ke bilik tahanan bila dy dtg sekolah lambat."Jawab pelajar itu.

"Bilik tahanan kat blok mana?"Tanya Joshua lagi.Haih kau nie,kesian dy kena jawab soalan kau.

  "Blok sebelah nie je.Tingkat dua."Jawab peljar itu.Joshua mengangguk sambil tersenyum.

"Nae gomawoyeo."Ucap Joshua.Pelajar itu turut menunduk lalu berjalan pergi meninggalkan Joshua.

Joshua berjalan ke bilik tahanan d tingkat dua.Pintu bilik tahanan d buka.Kelihatan Choi JungMi sedang nyenyak tidur beralaskan begnya yg nipis itu.

  "Jungmi shi,"Kejut Joshua perlahan.Aq terjaga.

"K-kau buat ap dekat sini hah?!"Tanya aq.

"Aq cari kau lah.Aq dgn Jimin risau kau x masuk kelas."Jawab Joshua.Kerusi d hadapan aq  d tarik lalu duduk.

  "Kenapa bukan Jimin yg cari aq?Kenapa mesti kau?"Tanya aq lagi.

"Sebab aq rindu kau.Aq rindu wajah kau,aq rindu senyuman kau,I miss everything about you."Jawab Joshua.Hati aq mulai berdegup kencang.No Jungmi no!Jgn termakan dgn kata² dy.

  "Xpie x sangka plak,yg kau banyak berubah.Langsung x sama dgn Jungmi yg dulu."Sambung Joshua lagi.

"Aq ke punca kau berubah Hong Jungmi?"Tanya Joshua.Nama keluarga ku d tukar dgn nama 'Hong Jungmi'.Aq benci nama tu!

  Aq diam x berkutik.Mlaz nx jawab soalan dan luahan hati Joshua.

  "We are over Joshua.Aq x suka kau ungkit benda lama."Kata aq.

  "Aq tau aq salah Jung,xpie ad sebab aq mintak break time tu.Maafkan aq.Aq janji aq x buat lagi.Can we back?"Joshua merenung anak mata aq.Matanya berair.Bagaikan ingin menangis.

"X.A-aq x nak ulang benda yg sama Joshua.Bagi aq masa.Please."Kata aq.

  "Nae.Aq faham.Kau da x percaya aq kan?Xpie percaya lah,aq cinta kau sorg je.Aq tau kau jodoh aq,aq x kan kawin dgn mana² yeoja lain selain kau."Kata Joshua.Aq diam.

  "Sape Minatozaki Sana tu?Bukan kau akn kawin dgn dy kan?"Tanya aq kepada Joshua.Tanpa aq sedar,airmata memenuhi mukaku.

  "Dy cuma alasan untuk aq break dgn kau je.Hiks maafkan aq."Jawab Joshua.Airmatanya juga mengalir deras.

  "K-kenapa dlu kau mintak break?"Tanya aq.Joshua memandang wajah aq.

  "Mianhei.Aq x boleh bagi tau buat masa sekarang."Selepas itu,Joshua bangun dan meninggalkan aq seorang diri d sini.

  Ap maksud semua nie?btol ke dy syg aq lagi?kenapa dy x nk berterus terang?

EX♥HJS♥ Where stories live. Discover now