ADIK bukan HINGUSAN !
" Hang ni sengaja caqi penyakit la adik oi ! Dah tau tak mampu gatai sangat panjat tinggi-tinggi pasai apa ? Ishh ! aku la budak ni .. " telinga aku ditarik geram oleh emok .
aku mengaduh sakit . " sakit la mok oi . Tak cukup tangan hat ni balut , telinga adik hat ni pun nak balon ka ? Abah relax ja tak dak macam mok pon . "Aku memuncungkan bibir ke arah abah yang sedang membaca surat khabar seperti tiada apa yang berlaku .
"Abang pun tgok la budak ni . Apa yang nak ditengoknya suqat khabar tu ? "
" Berita . Biaq la yang qasa badan dia . Biaq dia tanggong sakit sendiqi . Esok lusa .. rindu la dia dengan leteran awak tu . Baik awak buat kopi kat abang . " kata abah .
aku lihat emok di depan aku . Eh tenang dah ? santau apa yang abah gunakan sampaikan emok ni terus senyap ?
" Bagus cadangan abang nohh ? Boleh la . Hang pi rehat dalam bilik . Satgi mok bawa ubat adik makan faham ? "
aku mengganguk dalam keadaan masih kosong . Senang kata aku terkejut dengan sikap emok . Abah cakap tadi pun aku tak tau nak balas apa . Nanti aku rindu dengan leteran mok ? awatnya ? aku nak pergi mana ? rindu ? gaya ayat abah macam lain je .. macam aku ni nak pindah jauh dari sini .
----
" Habih hang tak pi mengaji ka malam ni ? "
" Dak la . Mok aku suqoh rehat . Hang takpa ka pi soqang . "
" Takpa aih . awatnya ? " soalnya hairan .
" Dak la . Bukan apa selalukan kita berdua . Satgi hang pi bertambah soqang .. nak laqi hang soqang . Aku tak hang tau . "
" maksud hang Zam ka ? " duganya .
" Depa la ! sapa lagi nak kacau kita kalau bukan depa ! herrr ! " aku tiba-tiba berasa hati mulai panas .
" Zam suka hang kot ? Ha gatai ! untong la hang . Budak pandai minat hang . Aku ? budak hat cermin mata patah jugak dok menqela nak kat aku . "
aku memutarkan biji mata aku ke atas . " Jerr . Pandai ? Zam hat lain kot . "
" Kalau hang nak tau .. budak hat hang kata pi sekolah tapi tak pandai jugak tu laa dapat number satu dalam kelas , Mirza . " terang Suhaila cerita sebenar .
" Hang biaq buah pelam ? Cerdik benor dia makan apa uh ? Dak aihh baik hang pi mengaji la . Aku nak lepak kat luaq bawah pokok rambutan . "
" ok . Balik mengaji aku singgah umah hang nah ? tunggu aku . "
" Beqeh ! " aku meletak semula ganggang telefon selepas selesai membalas . Sorry Suhaila aku nak telegram dengan Zuheila pula .
" Mok ! Adik nak sembang dengan Zu kat luaq sat . Satgi adik masok tau . " laung aku . Dimana emok berada aku pun tak tahu . Abah ? awal-awal lagi dah pun kunjungi ke surau .
" Jangan lama-lama . Hang pakai tudong tu . " arah emok .
" Takyah la . Malam-malam oqang tak nampak . Mak cas dak laptop abang ? "
" Satgi oqang mai umah kalot hang lari . Pi ambik kain tuala ka apa siap-siap . Laptop tu ada nuh dalam bilik abang hang . Jangan sepah bilik dia pulak . "
" tau la . "
-----
Di dalam kereta .
" Zu , bagi la abang tengok bakal isteri abang . " bisik Zuffan benar-benar ingin tahu .
YOU ARE READING
ADIK bukan HINGUSAN !
ChickLitMengisahkan tentang Mirza anak jati Kedah . Hidup untuk seronok bukan untuk belajar , dia berumur 13 tahun yang sudah pun meningkat dewasa tapi apakah daya ? Hobinya panjat pokok . Suatu hari tanpa disangka mirza telah dijodohkan dengan zuffan atas...