Eksperimen 2

914 19 3
                                    

Cgu : okay, sekarang kita akan masukkan logam Natrium  dalam air...so benda ni lebih reaktif daripada litium... Guna sikit dah memadai.. (Sambil keluakan logan Natrium daripada minyak parafin)

Kna: cgu..supo ubi kayu lah..

Cgu: logam ni paling lembut..ia bersinar..( hiris jadi satu lapisan nipis...simpan selebinya)

Students : oloh cgu..tu jah guna..

Cgu: duk oloh..oloh...suruh guna banyok-banyok..hok jo suruh duk bucu..kito jugok hok keno nanti.

Kemudian cgu hiris benda tu lebih kecil lagi...

Students: eleehhh....keciknyo cgu!!!

Cgu: pade doh ni..(masuk natrium dlm air..)

Logam natrium tu terapung dan mengeluatkan api dalam air tu kemudian meletup..

Apalagi..makin seronok ler..nak guna yang lagi besar..

Penuh makmal kimia dengan gas hidrogen..

Tiba-Tiba si zti batuk. Cgu pandang dia..

Cgu: eh tak batuk pun..(ajuk balik).

Apalagi ketawalah sekelas..

Yang paling lucu bila..cgu tak nak masukkam logam tu dalam air dalam keadaan besar so cgu asyik potong kecil-kecil... Last skali kawan aku si Yien tak puas hati..

Yien : cgu..nah. Kerat pemadam saya lah besar-besar..lepastu masuk dalam air tu (gurau)

Yang cgu ni pergi ambil dan kerat betul-betul pemadam Yien ni.. Kesian dia.. Nasib tak sampai separuh..

Cgu: nah..masuk dah...wi dio puah hati.. (Loyar buruk)

Si yien ni dah berhuhu tengok pemadam dia hilang sebelah...

Okok..lastnya..cgu pun masukkan logam natrium last yang sedikit besar...lalu...terbakarlah ia dan meletup!! Hambis memercik.. Nasib xde yang cedera...

Okay..hati-hati bila nak buat ekserimen dalam makmal..pastikan dipantau oleh guru....

lawak pelajarWhere stories live. Discover now