Mella fietste door de regen naar school, wat een kut weer!
Stevig trapte ze door. Doodmoe kwam ze bij school aan. Clubjes meiden stonden giechelend te fluisteren en een paar jongens vochten om een mobieltje.
Mella draaide haar fiets op slot en zocht net als alle anderen een beschut plekje.
Ze wrong haar natte lange haar uit.
Grappig, zo kon je precies zien wie de brugklassers waren; die waren niet nat door de regen want zij droegen regenpakken. Mella zocht met haar ogen het plein af, je zag altijd wel rare types.
Dit was een van haar hobby’s: mensen kijken. De harde bel dreunde over het schoolplein en iedereen liep duwend de school in.
Mella wachtte tot de ergste drukte voorbij was en liep toen ook naar binnen. Ze stopte de boeken die ze niet nodig had in haar kluisje en ging op weg naar lokaal 4a; bio.
Dat vak haatte ze!
Mooi op tijd zat Mella op haar plek, naast haar zat Nikki. Een nogal onopvallend type, net als zij zelf.
De klas stroomde langzaam vol en al haar klasgenoten gingen met tegenzin op hun plek zitten. Meneer Aalsma kwam binnen en groette de klas.
Inmiddels ging de tweede bel.
‘Goeiemorgen dames en heren’ begon Meneer Aalsma. Er klonk wat gebrom vanuit de klas, wat een goeiemorgen terug moest voorstellen.
‘Wat zijn jullie weer heerlijk enthousiast’ zei Meneer Aalsma sarcastisch. Er klonk wat gelach, maar verder bleef het stil. ‘Goed, vandaag gaan we het hebben over vertering van voedsel’
Gekreun vanuit de klas, kreten zoals ‘ah nee he’ en vloeken zoals ‘godverdomme waarom zit ik hier’.
Mella en Nikki bleven beide stil.
Opeens ging de deur open. Daar stonden Maggie en Amber, de twee populairste meisjes van de hele jaar laag. Maggie was een jaar geleden naar Nederland verhuist, vanuit Amerika, maar ze beheerste de taal vloeiend. Al snel was duidelijk dat je niet met haar kon spotten, ze was stoer en tuttig tegelijk. En daar paste maar een type vriendin bij! Meisjes zoals Amber. Amber was altijd al de ‘queen of the school’ de school geweest. Een tikkeltje arrogant, en vooral echt een huppelkut. Mella haatte die twee.
Na een week leek het of Maggie en Amber al jaren ‘bff’s’ waren en de hele school had bewondering voor ze. Natuurlijk hadden ze beide de nieuwste spullen, en dure mobieltjes. Amber had al twee jaar een vaste relatie met de knapste jongen van het heelal; Emiel. Maggie wisselde steeds van vriendje, of ‘scharrel’ zoals zij het liever noemde. Vreselijk zielig voor de jongens, vond Mella. Maar vooral raar, niemand vond Maggie een slet, niemand. Terwijl ze zeker wist dat als iemand anders zo met jongens om zou gaan, iedereen dat wel zou vinden.
‘Waar komen jullie vandaan? Ga je maar melden’ zei Meneer Aalsma.
‘Maggs had een lekke band!’ Begon Amber de smoes.
‘Waarom is mevrouw Buckins dan niet alleen te laat, ik neem aan dat jij toch niet óók een lekke band had?’ Vroeg meneer Aalsma.
‘Ik kon haar toch moeilijk daar in d’r eentje laten staan, lekker lullig zeg!’ antwoord Amber.
Mella werd meteen chagrijnig van die schijnheilige kop van haar. Wat een aansteller.
‘Goed, ga dan maar snel zitten, maar laat dit niet nog eens gebeuren!’ zuchtte Aalsma.
‘U bent een held!’ zei Maggie en gaf hem een flirterige handkus. Een handkus?! Naar een leraar?!
Meneer Aalsma keek even verbaasd en je zag dat hij het ongemakkelijk vond. Hij schraapte zijn keel en startte de les.
Pauze! Eindelijk! Mella zocht, nadat ze haar boeken in haar kluisje had gestopt, haar vriendinnen uit 3B op. Ah daar stonden ze! “Mel! Hier staan we!’ zwaaide Maaike.
Mella liep naar ze toe. ‘Maggie uit m’n klas, die kennen jullie wel he?’ begon ze. ‘Ja natuurlijk!’ zeiden Maaike en Iris tegelijk. ‘Ze heeft meneer Aalsma een kushand toegeworpen!’ riep ze iets te hard uit. Wat zesdeklassers keken ongeïnteresseerd hun kant uit. ‘Een kushand? Een kus op z’n hand gegeven?’ vroeg Iris. ‘Nee joh sukkel! Zo’n kusje dat je met je hand naar iemand toe blaast’ verduidelijkte Maaike. ‘Toch Mel?’
Mella knikte.
‘Raar zeg’ zei Iris. Stiekem moest Mella altijd een beetje lachen om Iris, ze stond er zo knullig bij met die broek met wijde pijpen en haar haar in twee vlechtjes. Maar buiten haar uiterlijk, Iris was echt een schat! Heel lief, beetje dommig alleen.
‘Best stoer’ zei Maaike. Mella en Iris keken haar verbaasd aan. ‘Ja toch! Zou jij dat durven dan?’ vroeg Maaike.
Daar zat wat in.