De volgende ochtend deed Mella niks speciaals aan haar uiterlijk. Als kleren had ze een spijkerbroek aan met daarop een shirt en een vest. Heel basic. En lelijk.
Ze was ook zo chagrijnig. Maar op school werd haar bui meteen weer goed, want Maaike nodigde haar uit mee te gaan shoppen. ‘Mella, ik heb kledingadvies gekregen gisteren, van mijn tante. Zij is stylist van RTL. Ze heeft me drie tegoedbonnen van ieder 50 euro gegeven. Jij krijgt er een!’ zei Maaike. ‘Wow dankje! Heel gaaf!’ zei Mella.
‘Ja he? Kijk met deze app kunnen we zien wat we gaan kopen, wat bij ons past en wat in is! Handig he?’ Maaike liet haar de app zien. ‘Super! Gelukkig nog maar 1 uur, ik heb er zin in!’ zei Mella enthousiast en ze gaf haar vriendin een knuffel.
Het laatste uur ging langzaam, en Mella was heel blij toen ze uit was. Ze liep meteen naar de garderobe en wachtte Maaike daar op. Maaike was altijd langzaam. Ineens zag ze Iris.
‘Hey’ zei ze. ‘Gestopt met je nieuwe look?’ was alles wat Iris terug zei. Ze liep weg. ‘Iris wacht nou!’ riep Mella. Maaike kwam eraan. ‘Wat doe je? Laat dat kind lekker! Zij maakt ruzie met jou! Zij scheld je uit voor huppelkut! Jij hebt niks gedaan’ Maaike trok aan haar arm. ‘Kom we gaan’
Het was niet heel druk in de stad. ‘Kijk Mel, we moeten een foto van ons maken waar we helemaal opstaan, zodat je onze kleren ziet. Dit scant die app in en dan moeten we onze kledingmaat, onze stad waar we shoppen en maximaal besteedbaar bedrag invullen. Dan analyseert die alle informatie en dan geeft de app de top 5 beste winkels voor ons! Echt helemaal top’
Met bewondering bekeek Mella de app. ‘Nu nog iemand vinden die een foto van ons wil maken’ zei ze.
Maaike keek bedachtzaam rond. ‘Heeee! Kijk! Dat is toch die nieuwe jongen uit jullie klas, laten we hem vragen!’ zei ze beslist. ‘Oh… Roy ..’ zei Mella.
‘Kom op’ zei Maaike en ze trok haar mee. ‘Hey’ begon Mella verlegen.
Roy draaide zich om. ‘Oh hoi!’ zei hij. ‘Ben je hier alleen?’ vroeg Mella verbaasd.
‘Nee ik wacht op Maggie, die is even bij de kapper.’
Au. Maggie. Roy. ‘oh… leuk’ was alles wat Mella kon zeggen.
‘Maar kan je misschien even een foto van ons maken?’ vroeg Maaike en ze gaf hem haar telefoon. ‘Uhh… Ja tuurlijk’ zei Roy en hij begon te lachen.
Mella en Maaike gingen klaarstaan. Allebei zo duidelijk mogelijk, zodat hun kleren zichtbaar waren. ‘Lachen!’ riep Roy. De telefoon van Maaike flitste en de foto was gemaakt.
‘Perfect, dankjewel!’ zei Maaike en ze nam haar telefoon terug. ‘Uh.. ja … dankje’ zei Mella zacht. ‘Geen dank’ zei Roy en hij glimlachte. Toen liep hij de kapperszaak in.
Het was een hele gezellige middag geweest, Mella had superveel nieuwe kleren kunnen kopen, van de 50 euro van Maaike en ze had zelf ook nog 35 euro bij. Ze was helemaal happy met haar nieuwe look. Morgen gingen Mella en Maaike samen naar de kapper om hun haar in laagjes te laten knippen. Ze hadden allebei nogal saai, slap, maar wel lang, blond haar. Over Roy kan Mella helaas niet stoppen met denken.
‘Mella! We gaan eten!’ roept haar moeder van onderaan de trap. ‘Oké! Ik kom!’
Mella rent de trap af en schuift aan tafel. ‘Hé, wat heb je een leuk shirt aan’ merkt haar moeder op. ‘Dankje mam! Ik heb vandaag geshopt, héél veel!’ Haar moeder kijk haar verbaasd aan. ‘Wat gaaf zeg, hoe kwam je aan dat geld?’
‘Ik heb 50 euro gekregen van Maaike, die had dat via haar tante, zij 100 euro, ik 50 euro. Lief he?’
‘Jeetje! 50 euro is wel veel zeg, Mel. Maar wel heel lief! Laat straks maar eens zien wat je allemaal hebt gekocht dan he’ zegt haar moeder.
‘yep, doe ik’
Mella’s moeder zet een dampende pan op tafel. ‘Bram! Kom je eten?’ roept ze naar Mella’ s kleine broertje. Bram, van 6 jaar, komt aan rennen. ‘Eten!’ roept hij blij.
‘Waar is papa?’ vraagt hij daarna. ‘Papa komt er zo aan, hij staat in de file’ antwoord Mella’ s moeder.
Precies op dat moment gaat de deur open. ‘Hallo!’ roept Mella’ s vader vanuit de gang. Hij hangt z’n jas op en komt de eetkamer binnen. ‘Hee schatten van me’ zegt hij en iedereen krijgt een kus. ‘Heb je een nieuw shirt meis?’ vraagt hij vervolgens aan Mella. ‘Mella heeft geshopt, met Maaike’ antwoord Mella’ s moeder voordat ze dat zelf kan doen. ‘Wat leuk!’ zegt haar vader enthousiast.