DI DAPUR
Aku berangan kononnya makan malam yang aku hidang nanti Jongin akan puji. Kononnya makanan paling sedap yang pernah dimakanlah, apalah.. Aku tersengih. Selama tiga hari usia perkahwinan kami, aku tak pernah masak untuk dia.
TOK TOK TOKK
Aku lantas menuju ke arah pintu di ruang tamu tersebut. Aku terus membuka pintu dan tersenyum melihat suamiku.
Daeri:Annyeong, Jongin.
Jongin hanya diam dan mahu melangkah pergi ke biliknya di tingkat atas. Bilik dia eaa.. Bukan bilik kami.. Aku tak puas hati lalu aku menghalang laluannya. Jongin berang. Mukanya merah padam. Kisah apa aku kalau kau marah sekalipun.
Jongin:Wae? Tepilah. Aku penat
tau baru balik kerja!
Daeri:Kisah apa saya awak penat
ke, apa ke? Yang saya tahu,
balas balik 'annyeong' saya
dulu. Susah sangat ke nak
balas? Sepatah tu pun tak
boleh ke, hah?
Jongin:Eiiiihhh... Annyeong!Dia terus melangkah pergi tapi aku sempat menghalangnya pergi sekali lagi.
Daeri:Jom makan dulu. Lepas
makan, awak nak buat apa
pun saya tak kisah dah.
Jongin:Aku penatlah, pabo! Kau
tak faham ke?Jongin menunjal dahi aku sehingga aku terdorong sedikit ke belakang. Tapi, aku belum give up nak pujuk suamiku ni.
Daeri:Awak ni, bahasa kesat
sungguh! Jom makan!
Aku terus menarik lengannya. Aku nampak riak wajahnya macam terkejut. Ok. Aku memang tak kisah langsung.Daeri:Nah. Take this.
Aku menghulurkan pinggan yang berisi stik di atasnya.
Daeri:Orang kata, kalau mula² tu
takde selera, bila tengok
makanan yang isteri
masak, confirm selera tu
datang laju macam roket
punyalah!
Jongin:Kau tak payah nak
menambah ayat roket
tulah. Tak pernah dikata
orang. Dahlah perasan!
Daeri:Yelah, ok. Saya perasan.
Cepatlah, makan.Jongin terus menyuapkan sedikit stik itu ke mulutnya. 'Emm.. Sedap' dia memuji masakan Daeri dalam diam. Tapi bila teringatkan Daeri yang masak, terus dia menolak pinggan sampai terjatuh ke lantai.... Dan pinggan itu pecah.Aku terkejut.
Daeri:Jongin, kalau masakan
saya ni memang tak sedap
langsung, tapi janganlah
buang. At least saya boleh
tolong habiskan...Aku rasa sebak. Perlu ke sampai buang stik ni? Aku terus membuang stik yang telah kotor tu. Dan aku mengambil mop untuk mengelap sisa stik itu. Selesai mengemop, aku terus melangkah naik untuk pergi ke bilik aku.
(JONGIN POV)
Aku terkedu. Tak tahulah pulak sampai boleh terjatuh di lantai. 'Daeri, mianhei. Aku tak sengaja. Aku bukan saja nak buat kau menangis. 'Aku kesal. Penat dia hidangkan makanan ni kat aku, tapi aku buang. Kalau aku jadi Daeri, aku pun sedih dan marah.
Aku terus melangkah mahu naik ke tingkat atas untuk memujuk Daeri. Walaupun aku bencikan kau, tapi aku pun tak tahu kenapa aku tak sanggup tengok kau menangis. Sampai di pintu bilik Daeri, aku terus mengetuk pintu biliknya.Jongin:Daeri... Jebal, buka pintu
ni.Senyap. Merajuk sungguh ni. Aku terus berusaha.
Jongin:Dae...
Belum sempat aku bercakap, Daeri terus memintas percakapan aku.
Daeri:Ok. Saya mengaku. Saya
memang perasan. Perasan
yang awak akan suka
masakan saya. Tapi saya
perasan. You win!
Satu kosong!Senyap balik. Ok... Aku tak boleh nak pujuk. Dia dah angkat bendera putih... Aku terus melangkah mahu menuju ke bilik aku dengan langkah yang longlai. Aku pun pening. Siapa yang patut merajuk, dan kena pujuk sekarang ni? Aku terus membuka pintu bilik dan merebahkan badan aku diatas katil. Lama kelamaan, aku pun tertidur.
YOU ARE READING
MY MR. ARROGANT
FanfictionDae Ri terpaksa berkahwin dengan lelaki yang tak diduga iaitu Jong In hanya disebabkan oleh pelanggaran kecil saja? Nak tahu nape, bacelah ff pertama sayya yini😄