FiLo 1

121 10 6
                                    

"Isya tak nak laa pindah sekolah baru tuu banyak sangat kenangan dekat sekolah nii .Papa tolong laa jangan buat Isya macam nii ." merayuku .

"Kalau Isya degil jugak papa akan hantar Isya ke luar negeri duduk dengan Maklong dekat sana."

"Papa jangan laa..."belum sempat aku habis cakap papa memotong .

"Jadi...Isya akan duduk maklong la nii ? dh konfem dah dengan keputusan Isya ?"perli papa .

"Erm ok fine Isya setuju ."keluh aku dengan perlahan sambil melangkah jalan ke bilik .

"Alhamdulillah. baguslah kalau macam tu."kata papa sambil tersenyum melihat mama.

"Abang boleh ke dia nak berdikari bila kat sana nanti ? Saya risau kalau...." tidak sempat mama habis cakap papa potong .

"Abang yakin dia boleh berdikari bila dekat sana nanti. Lagipun ada orang yang akan tengok-tengokkan dia di sana. Insyaallah dia tak akan apa-apa." kata papa.

"Papa dan mama kali ni memang tak adil laa. sampai hati pindahkan aku ke sekolah lain semata mata nak aku fokus belajar dan aku rasa alasan tu tak boleh diterima laa. sebab selama ni aku belajar disitu tak ada pun papa dan mama nak komplen. hm..." keluhku sendiri .

Sedang aku baring di atas katil sambil merenung kipas di atas .

Tiba tiba kedengaran pintu diketuk.

"Boleh mama masuk ?" Kata mama dengan lembut .

"Masuklaa maa."kata aku dengan perlahan .

"Farisya jangan laa sedih papa dengan mama buat macam nii ada sebab. Kalau Isya rasa keputusan papa dan mama agak keterlaluan. Mama dan papa mintak maaf sebab ini untuk kebaikan Isya jugak." pujuk mama .

"Tak apa laa ma. Isya faham janji papa mama happy." kata aku dengan rasa serba salah .

Mama tersenyum sambil memeluk aku. Aku pun turut tersenyum sambil hati rasa sendu.

************

Aku termenung lihat pokok pokok yang ada di luar rumah. Aku memikirkan bagaimana keadaan aku di sana nanti. Patut ke aku kena pindah ? Adik adik aku semua tak kena pindah aku pula jadi mangsanya.

Tiba tiba Farah terkejutkan aku sehingga aku berhenti termenung.

"Akak !!!"

"Oh mak kau !!!"

"Hahahaa...akak termenungkan siapa tuu. boyfriend ehh..."

"Apaa ni angah dah laa masuk bilik orang tak ketuk dulu main serbu je. Kalau akak termenungkan boyfriend pun kenapa ? Suka hati laa nak termenungkan sapa. Kau jeles cakap jelaa "

"Akak nii sikit sikit nak marah. Akak ni garang sangat ada ke boyfriend rasanya kalau akak ada boyfriend mesti dia lari. hahaha." Farah ketawa mengekek..

"Dah laa pergi main jauh jauh please..."kata aku dengan malasnya .

"Mama panggil suruh makan kat bawah. kalau kakak taknak takpa laa sebab mama masak makanan fav akak harini."

"Waa mama masak makanan fav aku laa erm perut lapar nii " desis hatiku .

"Hm...nanti kak turun."

"Okee jangan lama sangat nanti habis angah makann"

Aku menjenggilkan mata kepadanya. Tak guna punya adik suka menyakat orang tak habis habis.

*************

Aku menutup buku nota yang berwarna biru itu lalu keluar dari bilik turun ke bawah. Semua perhatikan aku seperti sebelum ini tak pernah tengok aku. Serammm.

"Kenapa lambat turun ? Lama dah tunggu Isya turun." bebel mama .

"Hehe sorry mama tadi Isya ada kerja sikit" kata aku sambil tersengih.

"Kerja laa konon padahal duk bergayut dengan boyfriend."kata Afiq adik lelaki bongsu aku .

"Haa Afiq kau kenapa nak gaduh ?"

"Dah dah jangan gaduh gaduh depan rezeki macam nii..."kata papa .

***************

Alhamdullilah. kenyang dahh. Sedang aku minum papa dan mama bertanya "Isya dah ada boyfriend ?"

Tersembur aku dibuatnya. kenapa tiba tiba papa mama tanya soalan paling anti tu ? Desis hatiku.

Vote and comment yahh. Hope enjoy with this story guys .

First Love Where stories live. Discover now