FiLo 4

74 5 0
                                    

"Hilmi Farezy. Sedap nama tu."desis hatiku.

Ehh jap !! Nama tu kann.....

Familiar je nama mamat nii..tapi kat mana aku pernah dengar nama tu ehh ? Alaa Isya time ni laa kau nak lupaa.

"Asal kau tengok aku macam tu ? " tiba tiba dia tegur aku dengan mukanya yang agak serious..

Alahaii malunya dia perasan ke aku perhati dia. lama sangat ke aku perhati dia tadi. Isya  baik kau fikir cepat macam mana nak elak dari mamat nii.

"Err...aku m-masuk d-dulu."kataku tergagap gagap lalu beredar dari situ.

*********
"Kenapa kena panggil tadi ?"tanya Wawa.

"Guru kelas nak jumpa."

"Ohhh."

"Haa Wawa kau kenal tak pengawas yang datang panggil aku tu ?"tanyaku sambil memusingkan badan ke belakang menghadap Wawa.

"Ouhhh dia tuu. Kau tak kenal dia ?"

"Aku kan baru masuk sekolah nii. hish kau nii."

"Haah ye tak ye kann.. aku lupa laa."dia tersengih sambil menggaru kepalanya.

"Tulaa makan semut banyak lagii. Cepat laa bagitahu siapa dia tu."kataku selamba sambil ketawa mengekek.

"Yela yelaa..dia tu......."

"Bangunn!!" Arah Aiman-ketua kelas 5 Raudhah.

"Nanti kita sembang lain."bisik Wawa.

"Yelaaa."kataku sambil mengeluh.

*************
Yeahh rehat...

Aku,Wani,Aina,Qis,Khai berjalan menuju ke kantin. Wawa tidak ke kantin bersama sebab dia kena bertugas.

"Korang nak makan apa ? Aku tolong belikan je ehh bukan tolong payung."kata Khai sambil memandang kami semua.

"Aku dengan Qis nak nasi goreng."-Aina

"Aku nak mee goreng dengan telur mata ye. Air teh ais taw."-Wani

"Amboii Wani sekarang ni kat kantin bukan dekat restoran buat macam aku jadi waitress sungguh. Melampau tunggu kau."bebel Khai.

Semua gelak mengekek gelakkan Khai yang membebel macam nenek tuu.

"Kau nak makan apa Isya ?"tanya Khai.

"Aku tak tahu laa nak makan apa kau beli je la apa apa yang boleh makan aku tak kesah."

"Okeyh."kata Khai lalu beredar dari meja.

"Wey korang Wawa memang setiap kali rehat dia bertugas ehh ?"tanyaku.

"Haah. dia kan pengawas setiap kali rehat je memang bertugas. Jarang dia nak rehat dengan kitaorang. Kadang kadang tu dalam kelas dia kena keluar pergi bertugas tolong cikgu, jaga kelas."kata Qis.

"Susah jugak jadi pengawas nii banyak tugasan kena buat nak fokus belajar lagi."kataku.

"Kalau cuti sekolah kami akan buat study group dekat rumah aku. Kalau kau nak join boleh je kita kan satu geng."kata Wani.

"Joinlaa kita boleh study sama sama."kata Aina.

"Nanti kau bawak aku kat mana rumah kau ye."kataku sambil memandang Wani.

"Okey sett !!"balas Wani.

***************
"Weyy cepat makan pengawas dah marii."kata Khai.

"Aku tak habis makan lagii."kataku.

"Haa cepat aku tunggu korang pergi naik kelas dulu biar aku yang tunggu Isya."kata Wani.

"Okeyh."balas mereka.

"Kau balik kelas."tiba tiba ada satu suara yang agak aku kenal. Laa mamat sombong nii ke.

"Err..Sorry Isya."kata Wani lalu beredar dari situ.

"W-Wanii.."panggilku dengan muka sedih. Sampai hati tinggal aku sorang sorang dengan mamat poyo ni.

"Kau tahu tak masa rehat dah habis ?"

Aku hanya menunduk dan menggangguk.

"Kau bisu ke ? Maaf aku tak tahu pulak."

Bisu ? Kepala hotak kau. Sukahati je cakap aku bisu. Haihh pengawas nii kann sabar jelaa wahai hati.

"Heyy kau ni kan memang eyyy."balasku dengan perasaan geram sambil menunjuk penumbuk.

"Ouhh boleh cakap rupanya."kata dia dengan selamba."Aqila kau tulis nama dia sebab makan masa rehat dah habis."Pengawas perempuan yang disebelahnya itu pun menurut katanya.

"Ehh japp aku dah habis makan kott tadi tiba tiba aku nak bangun kau tahan. Apa jenis pengawas entah."kataku sambil menjelingnya.

Dia pergi macam tu je ? Aku macam cakap sorang sorang je. Geram betul aku dengan mamat nii. Macam mana boleh jadi pengawas perangai entah apa apa.

Aku beredar dari situ untuk masuk ke kelas dengan perasaan geram.

**************
"Isya sorry tadi aku takut sangat dengan ketua pengawas yang garang tu."Wani merayu meminta maaf.

"Haa? Dia ketua pengawas ?"tanyaku cuak.

"Laa..Kau tak tahu ke ?"kata Khai.

"Mana aku tahu korang pun bukan nak cakap kat aku..Err..Whatever laa."

"Kau tahu tak kau kena tahan tadi kau tak takut ke ?"kata Aina pulak.

"Tak."kataku selamba

"Gila kauu. Ni first time aku dengar ada pelajar tak takut kat Hilmi tuu."kata Wani.

"Erkk..kesah pulak aku. Perangai ntah pape main tahan je orang suka hati. Sakit hati tahu tak."

"Err...suka hati kau laa Isya."kata Wani.

'Semua tengok aku pelik serious laa dia tak takut Ketua Pengawas tuu..'Desis hati semua pelajar dalam kelas itu.

"Dah kenapa korang pandang aku macam nak bunuh ni ?"soalku.

Terus mereka semua buat kerja sendiri. Aku pun be like diaorang ni memang nak matii.

Tbc....

Vote and comment. Hope enjoy with this part guys..
Thanks readers. Sayang korang 🙈💕.

First Love Where stories live. Discover now