Bab 3

395 20 2
                                    

Aku melihat sekeliling di mana tempat aku berdiri buat pertama kalinya. Kuala Lumpur. Kota yang tersangat maju. Aku memalingkan wajahku kekiri kekanan melihat bermacam-macam bangunan yang berdiri teguh di tengah kota itu. Aku menghelakan nafas perlahan. Cuba memberanikan diri. Aku perlu sedar apa yang aku nakkan sehingga aku datang ke sini. Tujuan asalku bergitu jelas.

Ibu.. abah.. Arra dah selamat sampai.

Aku berjalan laju maju ke hadapan. Dimana terletaknya pondok tempat perhentian bas besar. Aku melabuhkan punggungku.

"Ya Allah.. penatnya. Mana aku nak tidur malam ni? Dahlah macam nak hujan." Aku mengambil dompet di dalam beg sandangku. Beberapa keping not RM50 aku kira.

"Ada seribu dua puluh ringgit je?! Cukup ke ni?" Aku memgeluh buat sekian kalinya. Hanya sebegitu saja jumlah duit yang dapat aku kumpul sejak aku bekerja di sebuah kedai makan di kampung.

"Ada tempat tinggal yang murah tak kat sini eh?" Soalku sendiri. Perlahan-lahan aku mendekati seorang lelaki yang sudah berusia. Aku memberikan salam.

"Pakcik.. saya nak tanya. Kalau kat sini ni ada tak bilik sewa yang murah untuk sehari dua?" Soalku. Kelihatan senyuman sinis pakcik tua itu.

"Ada.. kamu nak tinggal untuk berapa hari?" Aku tersenyum senang. Berharap sangat ada bilik yang murah untuk di sewa. Kalau tak ada, mana aku nak rehatkan diri?

"Sehari dua je pakcik. Saya nak cari kerja sementara juga kat sini ni."

"Kamu betul-betul nak kerja? Pakcik boleh tolong. Meh ikut pakcik."

"Betul ke pakcik?! Okay.. saya ikut pakcik.." Aku tersenyum kesenangan. Yelah. Baru sehari pijak ibu kota ni dah dapat kerja. Aku berdoa dalam hati semoga kerja ni terbaik.



*******

"Masuklah dulu. Pakcik nak pergi tukar baju dulu." Aku menggaru kepalaku yang tidak gatal.

"Er.. pakcik. Tak apalah. Saya tunggu kat luar je lah.. lagipun, tak elok kalau saya berdua-duaan dengan pakcik kat dalam. Nanti orang fikir lain pula.." jelasku teragak-agak. Takut membuatkan pakcik tersinggung. Pakcik tersengih.

"Eh.. tak adalah tu. Masuk je. Orang kat kawasan ni semua tak kesah pasal semua tu.. meh masuk." Pakcik menarik tanganku memaksa aku untuk masuk ke dalam rumahnya. Aku menolak tangannya yang menarik aku kuat.

"Tak.. saya.. kat luar je pakcik.." Pakcik yang bermuka manis tadi terus bertukar riak. Wajah bengisnya membuatkan aku takut.

"Aku kata masuk je lah! Yang kau degil sangat ni dah kenapa?!" Tengking pakcik itu. Aku menggelengkan kepala dengan riak wajah yang menahan tangisan.

"Tak! Saya tak nak! Lepaskan aku!" Jeritku. Apalah sangat tenaga aku ni. Mana nak kalahkan tenaga kaum lelaki. Sekali tarikan saja aku sudah tersungkur di lantai rumahnya itu. Aku mengadu kesakitan bila kepalaku terhentak kuat di lantai simen itu.

"Pakcik.." panggilku. Pakcik itu tersenyum sinis. Lidahnya menjilat bibir bawahnya. Aku yang ketakutan pantas bangun cuba mengelakkan diri daripada pakcik miang itu.

"Pakcik.. tolong jangan buat macam ni!" Pintu utama yang terbuka luas aku kerling. Cuba mengambil kesempatan untuk lari.

"Anak dara macam kau ni.. senang sangat dibodohkan. Bodoh! Kau ingat senang-senang ke aku nak tolong kau dapatkan kerja?! Kau nak kerja, boleh je. Kau layan aku. Kerja jugakan?" Aku merengus kasar.

"Kau ingat aku ni pelacur ke apa? Orang tua tak sedar diri! Nak mati pun masih nak menggatal!" Lawanku. Aku menolak kuat lengannya yang menahan aku daripada bangun.

"Apa kau kata? Sial!" Wajahnya disembamkan ke tengkukku. Aku yang seperti hilang tenaga hanya mampu menangisi nasib malangku ini.

Ibu.. abah..

Buk!

Suara pukulan itu membuatkan aku membuka luas mataku. Aku menekup mulutku bila melihat pakcik tua yang miang itu sudah terkulai lemah di sebelahku.

"Woi perempuan!" Panggil satu suara. Aku mendongakkan wajahku. Aku lihat tangan kirinya menggenggam kayu.

"Kau tercegat apa lagi kat situ?! Keluarlah!" Arahnya. Aku pantas mencapai beg tangan dan bagasiku. Pakcik tua itu aku lihat masih terkulai. Dah mati ke? Kalau dah mampus lagi bagus! Jahanam punya orang tua!





Aku mencuri pandang lelaki di sebelahku ini. Wajahnya yang kelihatan serius itu aku pandang penuh minat. Kacak!

"Ehem! Dah puas tenung aku? Aku tau lah aku ni hensem." Dehemannya mengejutkan aku. Pantas aku melarikan pandangan ke arah lain. Kereta yang dipandunya semakin laju.

"Er.. saya berterima kasih sangat kat awak sebab sudi datang tolong saya tadi. Kalau awak tak ada, tak taulah apa jadi kat saya.." senyuman sinis terukir jelas di bibir merahnya.

"Dah bodoh sangat ke sampai ikut jantan tu pergi rumah dia? Ke kau datang dari kampung sebab nak melacur?" Aku menahan sakit hati yang semakin mencengkam. Dah nak mampus cepat ke mamat ni? Muka je kacak tapi mulut macam longkang. Busuk!

"Bukan saya sengaja nak ikut. Dah saya kena tipu. Nak buat macam mana kan? Lagipula, saya bukannya orang sini.." jelasku dengan suara sengaja dikuatkan. Biar dia sedar aku ni terasa dengan apa yang di cakap. Melacur? Kau ingat aku ni bodoh sangat ke nak melacur. Jahanam!

"Tertipu? Alasan! Sekarang ni aku nak bawa kau ke mana pula? Ke tempat bapak ayam ke apa?" Pantas aku mendengus kasar.

"Sampai sini ja dah cukup. Terima kasih sebab tolong." Keretanya aku minta untuk diberhentikan di bahu jalan. Belum sempat aku membuka pintu kereta, terasa lenganku digenggam kuat.

"Sorry kalau buat kau terasa. Kau tu bukan asal sini. Kl ni bahaya. Kau masih belum tahu apa yang ada kat Kl ni. Biar aku je bawa kau cari bilik sementara."

"Tak payahlah. Saya taknak menyusahkan. Dan satu lagi, saya datang sini bukan untuk melacur. Tapi nak mencari sesuatu. Nak selesai semua urusan saya kat sini. Itu janji saya kat parents saya." Lelaki itu berdehem menghilangkan rasa bersalah yang terbuku di hati barangkali.

"Kalau macam tu, kau kerja dengan aku je. Aku bayar gaji. Okay?" Tawar kerja ke apa ni? Aku merenung matanya yang tajam memandang aku.

"Kerja apa?"

"Maid."

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Jul 24, 2017 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

ARRABELLA Where stories live. Discover now