Di dalam kelas 4 Beta , 7.00 a.m
Suasana kelas 4 Beta kedengaran riuh-rendah dengan suara pelajarnya yang asyik berborak setelah seminggu bercuti. Tak kurang juga ada yang sibuk menyiapkan latihan yang diberikan oleh guru mereka ketika cuti. Typical Malaysian students.
Di suatu sudut, kelihatan tiga orang pelajar perempuan berkumpul di satu meja belakang yang agak tersorok. Mereka kelihatan asyik berborak tanpa mengedahkan pelajar lain yang bertungkus-lumus menyiapkan kerja sekolah mereka.
"Mas, lama gila tak jumpa kau ! Dah makin temban dah aku tengok." Jerit Syafira atau lebih dikenali sebagai Syaf sambil mencubit geram pipi Mas yang putih gebu itu. Kedengaran jeritan kecil terletus dari bibir Mas.
"Hoi sakit lah bodoh !Habis kuman melekat kat pipi aku ini." Marah Mas sambil menyapu pipinya lembut. Konon-kononnya buang kuman. Macam lah boleh nampak! Eksyen je lebih minah ni.
"By the way, korang pergi mana cuti minggu lepas?" Tanya Syaf sambil memandang rakan-rakannya.
"Aku macam biasa balik kampung ayah aku." Jawab Mas ringkas.
"Aku pulak pergi syurga," jawab Amirah selamba. Dan suasana pun menjadi krik-krik seketika.
"Janganlah main-main! Betul-betullah," marah Syaf sambil memukul perlahan bahu Amirah.
"Betullah ni. Aku pergi syurga yang dikenali sebagai 'Rumahku Syurgaku' aka rumah aku." Ujar Amirah sambil ketawa mengekek. Dan sekali lagi dia menerima pukulan tapi kali ini double tambah dengan tangan Mas.
"Auhh, sakitlah sial! Gurau sikit pun tak boleh," Ujar Amirah sambil memuncungkan bibirnya.
"Kau ingat lawak ?"
"Oo , tak lawak ee ?"
"TAK!!" Jerit Syaf dan Mas serentak.
"Eh!?" Sekali lagi diorang berkata serentak sambil berpandangan sesama sendiri sebelum terletusnya ketawa.
" HAHAHAH! Sehati sejiwa betullah korang ni. Jealous aku." Ujar Amirah sambil mengelap air matanya yang mengalir dek kerana ketawa terlalu banyak.
"Weh kau ada dengar tak rumor yang kata ada budak baru pindah masuk sekolah kita ? Kalau tak silap aku dia sebaya dengan kita." Tanya Amirah tiba-tiba.
"Hah?! Budak baru ? Seriously? Girl or boy ?By the way, kau tahu dari mana ni?" Tanya Mas excited.
"Budak baru tuh perempuan. Kalau tak silap aku nama dia Maisarah. Aku tahu lah tadi aku dengar Principal cakap dengan Sir Asyraf masa diorang nak pi kantin tadi. Maybe budak baru tu masuk kelas kita kut." Jelas Amirah.
"Hishh! Tak bestlah macam ni. Harap-haraplah budak baru tu tak mewarisi perangai tak semenggah Yasmin and the gang .Kalau tak mampus kita." Celah Syaf sambil menghantukkan kepalanya di dinding. Melebih pula budak ni. Stresss
"Aku pula berharap yang budak baru tu dikurniakan hati yang tabah dalam menghadapi perangai syaiton-syaiton tu. Semoga Tuhan memberikan kesabaran kepadanya," ujar Mas sambil mengangkat kedua-dua belah tangannya. Fuhhh, positive abih. Mas ke tuh ?
"Haii seronok berborak. Tak nak ajak kami join sekali ke ?" Kelihatan Yasmin dan Amy sedang berjalan ke arah mereka sambil tersenyum jahat. Shitt ! Malaun datang tepat pada timing.
"Well, aku dengar tadi korang ada cakap pasal budak baru. Nampaknya bukan aku sorang lah yang up to date. Korang pun sama. Kelas! Haii tak sabar pulak nak tengok budak baru ni! Mesti muka cantik macam korang kan ? Then, you all bolehlah befriend dengan dia. Mana lah tau kan yang korang akan jadi B-F-F till Jannah pulak nanti." Ujar Yasmin sambil diikuti gelak tawa daripada rakannya.
"Terima kasihlah sebab puji kitorang ni cantik. Walaupun kami tak perlukan pun pujian daripada korang. By the way, you'll be nice to her right?" Tanya Syaf geram.
"Yup, of course. Korang pernah nampak ke aku bagi layanan buruk kat orang even junior pon suka aku tau. When have I been anything less than nice ?" Kata Yasmin sambil tersenyum sinis. Syaf, Mas dan Amirah hanya mampu mengeluh dengan perangai tak semenggahnya.
"So, apa nama budak baru tu?" Tanya Yasmin lagi.
"If im not mistake lah her name is Maisarah," balas Amirah malas acuh tak acuh.
"Whatt !! Maisarah ?!" Jerit Yasmin terkejut. Pantas semua yang ada di dalam kelas itu menutup telinga masing-masing. Aduhh, boleh pekak telinga kalau dengar betina ni menjerit tiap hari.
"Wait ! You know her?" Tanya Amy hairan setelah lama mendiamkan diri.
"Umm no! Why would you think that? This is my first time I heard that weird name," balas Yasmin cuba menyembunyikan rasa cemasnya.
"I don't know. You just reacted like maybe..."
"Never heard of her!" Tegas Yasmin sebelum berlalu pergi meninggalkan Amy yang terpinga-pinga. Mereka yang melihatnya hanya mengangkat bahu menandakan malas peduli.
"What's wrong with her? I'm just asking. By the way, see you next time girls," ujar Amy sebelum berlalu pergi mengikuti rakannya,Yasmin.
"Wehh korang tak rasa sesuatu ke? I think I've smell something fishy," Tanya Mas setelah Yasmin dan Amy berlalu.
"Aku pun rasa macam ada something yang si Yasmin tuh cuba sorok. Muka dia terkejut kut time aku cakap nama budak baru tu." Ujar Amirah. Mereka bertiga meletakkan tangan mereka ke dagu sambil memikirkan perihal Yasmin yang pelik. Harap-harap Maisarah dapat menyesuaikan diri dengan sekolah ini. Lebih-lebih lagi dengan Yasmin and the gang!
____________________
Maisarah's pov ;"Dekat mana aku ni? Takkan sesat kut," Keluhnya kecil.
Kelihatan
YOU ARE READING
Love Quotes
RomanceIndahnya bila mimpi jadi realiti P/s; Cerita ini berdasarkan pengalaman saya sendiri dan sedikit tokok-tambah .Hope you'll like it!