Keesokan harinya
Maisarah terjaga dari lenanya. Rambutnya yang kusut masai disisir menggunakan jarinya. Tanpa membuang masa, dia terus mengambil tuala lalu bergerak ke bilik mandi sebelum keluar untuk sarapan di dapur.
Usai mandi, dia memilih grey t-shirt yang bertulis Girl Power di atasnya serta dipadankan dengan ripped skinny jeans berwarna putih. Simple ! Bukannya nak pergi mana pun .Rambut lurusnya yang dipotong layered disikat rapi .
Setelah berpuas hati dengan penampilannya. Dia pergi ke ruangan dapur . Di dapur kelihatan ayah dan ibunya sedang sarapan di meja makan .
"Good morning ibu, ayah " sapanya sebelum mengambil tempat di sebelah ibunya.
Mee goreng, karipap and other kuih-muih yang masih panas membangkitkan seleranya di pagi itu. Hilang perasaan marahnya kepada ibu bapanya pada malam semalam . Goshh!! This breakfast will kill my diet!
"Morning!" Jawab ibu bapanya serentak. Tanpa dipinta ibunya mencedokkan mee goreng di atas pinggan sebelum diberikan kepadanya."Thanks ibu!" Ucapnya lalu menikmati makanan tersebut.
"Hah , nampaknya semua orang dah ada ni ,ayah nak cakap sikit yang kita akan berpindah ke Johor minggu depan." celah Ayahnya
"Huh ?! Kenapa tiba-tiba pulak ni Ayah ? Habis sekolah Mai macam mana ? Takkan nak tinggal macam tu je " jawab Maisarah tidak puas hati. Mee goreng yang baru dinikmatinya ditolak tepi. Dia tiba-tiba tiada mood nak makan.
" Ayah ada urusan kerja sikit kat sana .Memandangkan Mai tengah cuti penggal ni boleh dah slow-slow kemas barang kamu. Lusa kita bertolak . Pembelajaran kamu tu kamu tak payah fikir. Ayah dah uruskan surat berhenti sekolah . Pengetua sekolah kamu pun Ayah dah maklumkan .Alaa , kamu tak payah risaulah dengan sekolah baru. Dekat sana banyak sekolah pandai-pandai , lagi pandai daripada sekolah kamu pun ada." tambah Ayah selamba
Belum sempat Maisarah hendak jawab ,ibunya mencelah ;
" Suka-suka hati awak je nak pindah kan ? Tak fikir langsung tentang anak! Macam mana dengan pembelajaran Mai ? Saya takut dekat sekolah baru akan jejaskan prestasinya . Takut nanti dia tak dapat catch up pembelajaran disana. " marah Puan Haslinda
"Saya tahulah apa yang saya buat. Lagipun anak kita baru form 4 bukannya nak amik SPM lagi . Saya yakin dia boleh pick up pembelajaran kat sana . By hook or by crook , saya tetap dengan keputusan saya yang kita akan pindah minggu depan! " ujar Ayahnya sebelum beredar.
"Ish orang tua ni cakap sikit pun nak melenting" omel Ibunya sebelum ke singki untuk membasuh pinggan meninggalkan Maisarah yang keseorangan di meja makan .
Damn ! Gaduh lagiiii
____________________
Kelihatan rumah banglo 2 tingkat bewarna putih terpampang di hadapannya. Halaman rumah tersebut walaupun tidak terlalu luas namun masih mampu memuatkan sebuah pondok kecil yang dikelilingi oleh susunan bunga matahari yang begitu indah. Jauh berbeza dengan rumahnya yang dahulu.
'Hmm ,not bad ! Its not that bad like I've thought before.' Desis hatinya lalu segera naik ke tingkat atas iaitu menuju ke biliknya untuk mengemas barang .
Wall biliknya yang bewarna putih kelihatan sepadan dengan cadar yang dibawanya yang bewarna pink muda itu . Dia tertarik dengan perabotnya yang kebanyakan bewarna putih plus koko . Sangat S-T-Y-L-E !Setelah selesai mengemas, ibunya memanggil untuk turun makan malam sebelum masuk tidur . Pheww , tak sedar dah malam . Tanpa membuang masa dia terus turun makan sebelum tidur . Hari ini kena tido awal cos esok dah start sekolah and I'll be a new student ! Sob sob
____________________
Hari pertama sekolah baru
Kringg kringg !! Kedengaran jam loceng memekak untuk 'mengejutkan' tuannya yang sedang lena dibuai mimpi. Dengan malas Maisarah menutup jam locengnya sebelum bergerak ke kamar mandi .Dia cuma bersiap ala kadar sahaja hari ini. Mana sempat nak dress up dah !
"Maisarah ! Cepatlah dah lambat ni. You're supposed to meet Guidance Caunselor before class !" Jerit Puan Haslinda aka ibunya
" Kejaplah bu ! It's my first day. Give me a minute" jawab Maisarah sambil membetulkan tudungnya di hadapan cermin . Dia mestilah kelihatan menarik pada hari pertama di sekolah. No pressure, they will judge from the entire look on me!
"MAISARAH!!"
"Yes , coming!"
Tergopoh-gopoh dia ambil backpacknya sebelum turun menemui ibunya yang berada di dalam kereta . Tak sempat nak breakfast dah terus pi sekolah ! Erghh"A little agitated this morning, are we ?" Soal Ibu sambil membetulkan seatbelt yang dipakainya sebelum memandu .
"Agitated? I'm just too excited." Banyaklah kau punya excited ! Mai , Mai bila lah nak jadi jujur lagi fatanah ?
"That's my daughter! Here's we arrived. Jangan lupa jumpa Guidance Caunselor pukul 8 a.m , okey ?"
Aikk ! Cepatnya , nampak sangat yang ibu aku pandu melebihi had .
"Ok bu" jawabku sambil menyalami tangan Puan Haslinda .
"Hmm , btw nanti petang ni Mai balik sendiri k ? Sebab ibu busy sikit. Nak harapkan ayah kau lambat! Mai naiklah bas ke teksi ke "
'Dah agak dah ' desis hatinya
"Alright, no prob" balas Maisarah ringkas sambil menuruni kereta tersebut. Dia melihat kereta dipandu ibunya semakin menghilang dari pandangannya .
Now, school's life had begin !
Di hadapannya tersergam bangunan bewarna koko muda. Kelihatan ramai pelajar berpusu-pusu memasuki perkarangan sekolah tersebut.
"Okey, Maisarah you've survived your secondary school for 3 years there . So, why not you're finishing your 2 years here ? Fuhh ,be brave ! " monolognya dalam hati . Dia menarik nafas sekali lagi sebelum melangkah dengan penuh yakin . Cehh
YOU ARE READING
Love Quotes
RomansaIndahnya bila mimpi jadi realiti P/s; Cerita ini berdasarkan pengalaman saya sendiri dan sedikit tokok-tambah .Hope you'll like it!