Satu

46 2 3
                                    


"Aini! Aku kuar jap!"kata Umi lalu mencapai kunci keretanya, Myvi(betul ke tak ejaan?). Petang itu, dia mengenakan sweatshirt hitam,jeans hitam dan bawal crepe hitam. Akak hipster lah katakan!

Bergema halaman rumah bila Umi menghidupkan enjin keretanya lalu meluncur ke mall.

Skip

Umi meletakkan keretanya ke parkir kereta. Dia keluar lalh menuju ke kafe kegemarannya, Mr. Donat Karamel Cafe.(hanya rekaan semata-mata).

Dia duduk di situ sambil menunggu makanannya. Dia meletakan buku novelnya di tepi meja. Dia men'scroll' instagram dalam phonenya.

Buk!

Novelnya jatuh. "Ops..sorry miss..,"kata seseorang. Lelaki kot!

Umi tunduk ingin mengambil novelnya. Dia memandang lelaki tersebut.

"Victor?".

"Eh, Umi...lamanya tak jumpa!"kata Victor. Victor duduk di depan Umi. "Ceh! Baru je bulan lepas jumpa?"kata Umi.

Pelayan yang membawa makanan menghentikan perbualan mereka. Victor meng'order' makananya.

Kopi latte dan donat karamel di depan Umi membuatkan perutnya berbunyi seperti dipalu kompang. Dia baca doa.

"Victor, apa jadi lepas kau keluar U?"tanya Umi. "Aku? Lepas aku keluar U aku duduk rumah mummy dengan daddy. Lepas tu, aku masuk Islam..,"belum sempat Victor cakap Umi memotong. "Kau masuk Islam?"terkejut Umi bila dengar musuhnya memeluk Islam.

"Haah.. aku tergerak nak masuk Islam..lepas tu daddy ngan mummy pun masuk sama..,"kata Victor sambil tersenyum.

Umi angguk perlahan-lahan kepalanya. "Sekarang ni kau masih tinggal dengan daddy and mummy kau lah?"tanya Umi.

Victor menggelengkan kepalanya. "Dah tu?"tanya Umi. "Aku tinggal kat(bla bla..malas nak tulis),"katanya.

"La..sebelah rumah aku tu!"kata Umi. "Kita jiran eh? Sukanya!!"kata Victor. Umi memandang Victor pelik.

Sepanjang hari tu mereka asyik bercakap.

Skip

Umi balik rumah pukul 9:00 pagi. "Balik pun.,aku ingatkan kau tak nak balik?"kata Iffa. "Eleh, aku jumpa mangkuk tadi."kata Umi lalu duduk tepi Iffa. Iffa memandang Umi.

"Yang mana?"tanya Iffa. Manalah dia tak tau, yang mangkuk bertujuh tu musuh diaorang.

"Victor..,"kata Umi. Matanya menumpu ke televisyen.

"Macam mana dengan mangkuk tu?"tanya Iffa.

"Ha! Ni yang aku nak gitau ni! Dia dah masuk Islam doh!"kata Iffa.

"Serius beb?!"tanya Asyura yng tiba-tiba datang.

"Opocot mak kau pelanting!"Iffa terlatah. Asyura yang mendengarnya,gelak habis. Lawak siot beb!!

Kitaorang pun berbual sampai ke tengah hari.

Akak hipster tu aku punya!Where stories live. Discover now