Jamlus bin Bujal.
Tertera jelas tanda nama di dada seorang lelaki yang tiba-tiba muncul di pintu bilik pejabat. Bertentang mata dengan Ammar. Rambutnya hanya masih subur di kiri dan kanan kepalanya. Landasan kapal terbang jelas kelihatan sehingga ke belakang kepala. Di ketiaknya tersisip sebatang rotan kecil bersaiz jari kelingking.
Kakak boleh tahan rupa dan bodynya itu turut bangun dan menyapa. "Selamat pagi cikgu!"
"Aaa ni ada fail yang cikgu mintak semalam".Cikgu Jamlus mengangguk dan terus dengan perwatakan seriusnya sejak sesi perhimpunan tadi lagi terus masuk ke biliknya yang bertanda Guru Besar.
"Kak Miah, ada ke pelajar baru nak masuk kelas saya kat sini?". Tiba tiba muncul pula seorang pelajar perempuan dengan baju kurung biru tak bertudung. Rambut paras bahu, dibelah ke tepi, sisinya diselit ke belakang telinga.
"Hah Nurul, tu yang tengah duduk di kerusi rotan tu. Ammar namanya" Kak Miah menggunakan asset utamanya, bibir mugil yang dicalit gincu merah kilat sebagai penunjuk arah.
"Jom ikut saya pergi ke kelas kita" Nurul mengajak dengan hanya gelengan kepala.
Ammar bergegas bangun dan menyandang begnya. Masalah baru timbul. Hatinya berdebar-debar. Salah soalan kepada Nurul mungkin boleh menjatuhkan reputasinya.
"Boleh tolong tunjuk saja kelas kita kat mana? Saya rasa saya lebih perlu tahu arah ke tandas sekarang" terus terang Ammar menyapa Nurul.
Sambil berpaling, Nurul bercekak pinggang.
"Lain kali setelkan la terus urusan tu kat rumah. Hah, seberang blok ni ja kelas kita. Tandas pula hujung bangunan sana, tingkat bawah sekali. Saya balik kelas dululah."
Ammar bergegas menuruni tangga dan menuju ke tandas. Banyak yang perlu dihadapi beliau. Dia macam belum bersedia dengan banyak kemungkinan. Bagaimanakah sambutan rakan sekelasnya nanti kepada budak baru seperti beliau?. Adakah dia akan duduk di hujung sekali dengan meja dan kerusi berseorangan. Ah, payah juga jadi budak baru di sekolah baru ni.
YOU ARE READING
Hentam Keromo
AdventureAqil Rodriguez dan adiknya Pablo Ammar baru berpindah dari kampung Air Merah Kulim dan mula bermain bolasepak di Taman Cempaka, Ampang. Mereka mula bergaul dengan rakan-rakan baru di sekitar taman perumahan tersebut dan kemudiannya menubuhkan satu...