SEBULAN KEMUDIAN
Aku duduk di pelantar kayu seusai menebas lalang. Air sejuk diteguk perlahan. Pandangan mata tertacap pada Lycans dan Marvin kira-kira 100 meter dariku.
Anak bunian kelihatan terkial-kial melibas pedang kayu, manakala Lycans menahan ketawa. Suara mereka berdua sayup-sayup kedengaran.
Marvin can be a good hunter someday...
Me? Aku selesa dengan kerja ladang macam ni...
Kain tebal berwarna putih dilemparkan kepadaku dikala aku leka memerhati Lycans dan Marvin. Amelia tersenyum apabila aku menoleh.
"Amelia, duduklah..."
Aku berganjak ke sisi. Amelia terus duduk di sebelah. Rambut hitamnya diikat sanggul, dan dia hanya mengenakan dress ringkas. Mungkin Loralyn yang belikan. I think so?
"Lora tak datang...?"
Aku menyoal tanpa menoleh. Amelia menggoyangkan kaki. Dia melontarkan pandangan ke depan.
"Tak, Lora tidur...Saya tak nak kejutkan dia"
"Tidur? Musang memang suka tidur tengah hari, bukan?"
"Haha, yelah kot..."
Amelia melirikkan pandangan menggoda kepadaku. Bahunya digeselkan ke bahuku.Aku meletak botol air kulit ke sisi, kemudian merangkul pinggangnya.
"Sooo, why you came here, Amelia? Searching for me...? Hurm?"
"Haha, yes...Saya ada perkara nak dibincangkan..."
"Perkara nak dibincangkan?"
Aku mengerut dahi. Amelia memeluk lutut. Dia memerhati Lycans yang asyik bergelak tawa dengan Marvin. Angin bukit bertiup perlahan. Burung-burung berkicauan menggamit suasana...
Ok, apa dia nak bincangkan?
"Amelia...?"
"Ermmm, Quinn...Kita sudah tinggal disini lebih dari dua bulan...Awak masih terfikir nak balik ke dimensi manusia...?"
"Well, aku selesa tinggal di sini...King Aiden juga bersetuju untuk belikan rumah untuk kita nanti...Auntie Tyara sudah kembali bersama Merlin...Apa lagi yang ada di dimensi manusia, Amelia?"
"Ermm...Baguslah kalau awak fikir macam tu..."
Amelia tersenyum mendengar jawapanku. Pipinya merona merah. Aku membalas senyuman dia. Belakang kepalanya, aku usap lembut.
Aku sudah buat keputusan, di sini tempat tinggal aku...
I belongs to the Valenthia...
Not New York...
"Quinn...Ermmm...Saya ada hal nak dicakapkan...Harap awak jangan terkejut"
Amelia berkata dengan nada suara berbisik tiba-tiba. Aku bingkas menoleh. Dahi berkeriut seribu. Gadis berambut hitam memalingkan muka. Dia tersipu-sipu.
"What is it, Amelia...?"
"Ermm...Sebulan lepas, saya ada bersembang dengan Loralyn...Dia yang cadangkan...Ermmm..."
"What...?"
"Kuil di Arastosa sudah selesai persiapan, minggu depan kita kena bersiap untuk ke sana...King Aiden dan Merlin sudah uruskan segalanya..."
Kata-kata Amelia membuatkan aku pelik. Dia berusaha supaya tidak bertentang mata denganku. Kuil? King Aiden sudah uruskan segalanya?
What is this? I dont get it...?
"Amelia? Apa benda kau nak cakapkan ni? Aku langsung tak faham...?"
"Sepatutnya, saya tak patut beritahu awak awal-awal macam ni...Lora cakap yang awak takkan terima...Awak takkan bersedia..."
"Amelia...Quit puzzling me out...Just tell me, Amelia..."
Aku berkata tegas seraya memegang lengannya. Amelia tertunduk malu. Dia menghela nafas panjang. Aku menanti jawapan darinya.
"Kita akan berkahwin minggu depan, Quinn...King Aiden sudah belikan kita rumah di sini...Malahan, dia belikan kita rumah kedai...Jadi..."
Aku tergaman mendengar penjelasan dari Amelia. Gadis berambut hitam langsung tidak mengangkat muka. Suasana terasa hening seketika. Kami berdua membatukan diri...
"Quinn...Saya minta maaf! Saya tak patut tergesa-gesa! Saya sepatutnya minta pendapat awak dulu!"
"Amelia..."
"Ini semua salah Loralyn! Dia bermain kata dengan saya! Kalau awak tak bersedia, kita boleh batalkan..."
Bibirnya aku tekup dikala Amelia mengarang alasan. Dia tersentak. Kami bertentang mata, lama.
"Aku harap kau pilih gaun yang sesuai, Amelia...Aku mahukan kot putih, not to forget...I want everyone there..."
"Quinn...Awak..."
"Yes, i'm ready..."
YOU ARE READING
THE LOST HEIR [C]
FantasyQuinn, seorang remaja lelaki biasa. Hidupnya normal sebagaimana remaja yang lain. Tiada keluarga, hanya tinggal bersama Auntie Tyara. Hidupnya terasa tidak bermakna. Kosong. Sepi. Namun begitu... Kehadiran seorang gadis misteri membuatkan hidupnya...