محمد " ها يا جماعة اتفقتوا ع ايه "
ابتسمت حياة في اللحظة دي فهي تعلم ان الجوازة انتهت و نظرت الي هنا فردت لها هنا الابتسامة
مالك بابتسامة و نظره لحياة " ماشي .. احنا موافقين ع الجواز "
اتصدمت هنا و بصت حياة لمالك بصدمة و عدم تصديق .. هل حقا قال انهم موافقون ع الجواز ام هي تسمع خطأ !!
محمد بابتسامة " يبقي خلاص ع بركة الله نتفق و نقرأ الفاتحة بقي "
قرأ الكل الفاتحة عدا حياة التي مازلت لم تستوعب الموقف و لكنها استأذنت منهم ع الفور بعد نهاية قرأتهم للفاتحة و دخلت غرفتها هي و خلود و هنا و تركُهم يتفقوا ع كل شئ و يحددوا معاد الفرح .. جلست حياة ع سريرها و اخيرا ادركت الموقف
حياة بعصبية مكتومة و صوت واطي " حيوان و عنيد و مغرور .. هو فاكر نفسه ايه ده بياخدني ع قد عقلي و يقول انه مش هيوافق و بعدين يوافق .. هو فاكره لعب عيال و لا ايه ده جواز "
هنا بضيق " انا بصراحة مش مصدقة ليه عمل كده "
حياة بابتسامة سخرية " عند فيا طبعا ''
خلود بعدم فهم '' و هو يعرفك منين عشان يعند معاكي "
حياة بنفاذ صبر " اه انا و هو نعرف بعض .. حبقي اقولكم بعدين عرفته ازاي .. بس المهم دلوقتي نعرف حنعمل ايه في المصيبة دي اصل انا مش حتجوز غصب عني انا "
لحظات من الصمت قطعتها حياة
حياة " خلود حاولي كده تسمعي بيقولوا ايه "
خلود بتصنت " تقريبا بيحددوا معاد الفرح "
خلود بعد لحظات من التصنت " بيقولوا الفرح حيكون الخميس الجي "
خلود باستوعاب ما قالته " يالهوي الخميس الجي "
هنا بضيق " معقول بالسرعة دي "
حياة بسخرية " كنت متوقعة طبعا .. اصلا شكل اهل العريس مستعجلين جدا و طبعا اهلي عايزين يبعوني بسرعة و معندهمش مشاكل "
حزنت هنا ع شقيقتها العزيزة و الوحيدة و حزنت خلود ع صديقتها الغالية و لكن هم الان امام الامر الواقع و هو الجواز لا مفر
حياة بيأس " مفيش حل صح "
هنا بزعل " تؤ مفيش حل "
خلود بزعل " احنا قدام الامر الواقع " قالت كلامها و هي بتحضنها
******************************
خالد لمالك في الموبايل " انت عبيط يا مالك و لا شكلك كده .. هو ايه الي وافقت ع الجوازة ... مالك لازم اشوفك دلوقتي مشيت من عندها و لا لسه .. طيب انا في القهوة بتاعتنا .. طيب تعالي متتأخرش ... سلام "
بعد ساعة الا ربع تقريبا كان مالك قاعد مع خالد في القهوة
أنت تقرأ
متاهة الحب❤
Romanceلا اؤمن بالحب الخالد و لا اؤمن بالحب الحقيقي و أؤمن ان الروايات و القصص الرومانسية لا حقيقية و لا صلة لها بالواقع حتي النهايات السعيدة في الرويات و المسلسلات فقط فالواقع غير ... و لكن عندما تحاوطني الظروف و توقعني في متاهة لا اعرف نهايتها من بدايتها...