Op weg naar school kwamen we er langs, ter hoogte van het zand. Tegenover bakker de Korver zat een kapper, de echte Papendrecht-kenner weet wie ik bedoel De voorkamer aan de kant van het Bosch was ingericht als kapsalon. Zover als ik me kan herinneren, knipte hij alleen heren, maar misschien deed één van zijn dochters ook iets in de zaak voor dames.
Afijn, jullie weten het denk ik al wie ik bedoel. Juist: kapper Duister. Deze kapper had een paar dingen tegen. Hij was katholiek, wat al bijzonder was in een christelijk dorp. Daarbij had de man een grote wijnvlek in z"n gezicht, wat wij als kinderen heel eng vonden.
Ik geloof niet dat er één van ons daar ooit binnen is geweest. Voor de rest was het een normaal gezin. Hij had een paar dochters en ik geloof ook een zoon, maar die kenden we amper, omdat ze in Dordt op school zaten. Het verhaal dat altijd de ronde deed in ons dorp, was het volgende. Als je daar je haar liet knippen, kreeg je een bloempot op je hoofd, het haar dat er onderuit kwam, werd weggeknipt en dat was dan model Duister.
Wij gingen altijd naar andere kappers of m'n vader knipte ons met een handtondeuse, waar zo lekker je haren tussen konden gaan zitten. Dat deed behoorlijk pijn!
Kapper Duister heeft daar jaren gezeten, dus hij had waarschijnlijk klanten genoeg om van te leven. Hoe zijn verdere leven is verlopen, is mij niet bekend. Maar ik heb een vermoeden. Nu Noord-Korea in het nieuws is en steeds die beelden langs komen van hun leider Kim Jong-un of andere hoogwaardigheidsbekleders, ben ik altijd weer gefascineerd door de haardracht van deze mensen. Ik heb toch sterk het vermoeden dat er nazaten van kapper Duister de zaken daar hebben voortgezet. Je kan hier helaas geen informatie over krijgen, omdat de grenzen van Noord-Korea hermetisch gesloten zijn.
Maar één ding is zeker: Nederlanders, en ook Papendrechters, kom je over heel de wereld tegen, maar of dit verhaal op waarheid berust, weet niemand en zal ook nooit bewezen kunnen worden.
Het zal voor ons in dit geval een Duistere Zaak blijven!
Jan van Os
YOU ARE READING
OzAffairs XXXI
Ficción históricaOp 30 april 2017 vond onze familiedag plaats. Het werd een dag van verhalen. Gewoon om bij te kletsen, maar er waren ook verhalen die werden voorgelezen. Verhalen van vroeger en verhalen over recente belevenissen. Altijd leuk!