Velkommen til denne Wattpad guide

156 2 0
                                    

Alle der er herinde på Wattpad er enten draget af at skrive, eller af at læse. Denne guide henvender sig, selvsagt, til dem der gerne vil skrive herinde - hvilket jeg tror størstedelen gerne vil. Der er noget dragende ved at lade ens fantasi eller research flyde ned på papiret, eller ud på skærmen, og så dele det med andre.

Wattpad er et fantastisk medie, som stadig er ved at forme sig, skønt det har nogle år på bagen efterhånden. I starten var der næsten kun fanfiction der meget handlede om de bøger og film der var fremme i den tid som Wattpad dukkede op i. Det var vampyrer og varulve fra f.eks. Twilight serien, eller fra Vampire Diaries osv. Senere kom der også mere af de andre genre, men fanfiction og forsøg på egne originale historier, med udøde i rollerne, fylder stadig meget herinde. I starten var det også kun Engelsk der blev skrevet på herinde, men flere og flere titler dukker op på dansk og andre sprog. Wattpad er dog stadig ikke oversat til andre sprog, så selve brugerfladen er stadig Engelsk, og det må vi så håndtere.

Mit formål med denne guide er, at give dig en basal viden om brugen af Wattpad, og nogle tips til hvad der er godt at gøre på dette medie. Du skal og bør ikke følge dette slavisk, for hver en historie får sin egen form, og den skal have den form som du finder rigtigt for det udtryk du vil give. Det er derfor mere en guide der skal give dig lidt basal viden og fakta om siden, men også give dig noget af reflektere over, til din egen historie.

Det er ikke mit formål med denne guide at fortælle dig hvordan du skriver en god historie, eller træne dig i at lave den perfekte historie herinde. Hvis du søger skrivetræning og lektioner i det, så er det ikke her du finder dette.

Selv er har jeg været på nettet stort set siden det blev udbredt herhjemme med larmende modems i 90'erne. Jeg har haft eget IT firma, og jeg har en del erfaring med mange forskellige dele af produktionen af medier. Jeg er uddannet Multimedie Designer, men det jeg ikke har den store erfaring med er, at skrive som man gør her på Wattpad. Jeg kan sagtens sætte en tekst op til en hjemmeside eller en folder, men dette medie er anderledes. Derfor er jeg - ligesom de fleste andre herinde - afhængig af din feedback, hvis jeg skal forbedre mig. Så får du øje på fejl og mangler, er der noget du mangler info om, så giv mig gerne din feedback. Det værdsætter jeg meget.

Jeg håber du ser mulighederne i dette medie, og at du får lysten til at kaste din fantasi og interesser herind, og at du får en god feedback, som kan være med til at gøre dig til en bedre forfatter - hvad enten du skriver for dig selv, for berømmelse, for træningen, for sjov eller...

Velkommen til denne guide! :-)

Den Danske Wattpad GuideWhere stories live. Discover now