Her på Wattpad er der mulighed for at kommentere på andres skriverier, og mulighed for at give konstruktiv kritik til andre. Dette er en mulighed som mange overser, eller som de vælger ikke at benytte sig af. Det er en skam.
Det kan være en enorm hjælp for skribenter, at få konstruktiv kritik af andre. At få påpeget - høfligt - hvad man kan gøre bedre, eller hvad man skal gøre mere af. Og ved at give det til andre, så øger man chancen for at få noget igen.
Det er i orden at påpege grammatiske fejl, men gør det venligt. Det er i orden, at påpege fejl i historien, faktuelle fejl og formuleringer der f.eks. er gentagelser, besværlige at læse eller andet. Pointen er at gøre det på en måde, som du gerne selv vil have nogen gør dig opmærksom på disse ting - jeg går ud fra, at du gerne vil høre det venligt.
Når du indgår i dialog med andre om det de skriver, så vil du også åbne mere op for at få nogle til at skrive til dig. Du er f.eks. også velkommen til at skrive en kommentar til min lille guide her. Hvis du gør det, så værdsætter jeg selv at få tingene venligt at vide, og især hvis der er sket ændringer på siden her, som jeg ikke er opmærksom på. Og skriver du her, så kan jeg garantere, at jeg vil kigge tilbage og se hvem du er - og selv om jeg ikke kan love at det du evt. skriver om, interessere mig, så vil jeg altid kigge på det - og det er første skridt til at få noget at vide om ens egne skriverier.
Der kan godt gå lidt tid før du får kommentarer fra andre, men som jeg har nævnt før, så få skrevet noget, og brug noget tid på at gøre det du skriver attraktivt - f.eks. med en flot/fængende forside - som jo er det første, sammen med en sigende titel - som folk vælger ud fra. Hav tålmodighed, og tøv ikke med at spørge folk udenfor mediet også. Kender du nogen på sociale medier, så spørg dem, har du nogle venner eller familie du deler med, så spørg dem. Det er givende at få kritik, for på den måde kan du hurtigt fjerne de åbenlyse fejltrin du (og vi alle laver) i starten af vores skriverier, og forbedre dig.
VOCÊ ESTÁ LENDO
Den Danske Wattpad Guide
Não FicçãoEn guide til danske brugere af Wattpad. De fleste brugere af Wattpad, danske såvel som andre nationaliteter, bruger denne side på Engelsk, og det vil også åbne op for det største publikum/antal læsere. Men uanset om du gerne vil skrive på dansk elle...