SŁOWENIA (Republika Slovenija)

429 67 12
                                    

1. Słowenia to bardzo mały kraj i w związku z tym sami Słoweńcy mają kilka śmiesznych powiedzeń:

"Aby romantyczny spacer wzdłuż słoweńskiego wybrzeża trwał wystarczająco długo, trzeba zawracać przynajmniej 10 razy."

"Kiedy w Lublanie ktoś kichnie, w Mariborze ludzie otwierają parasole."

"Podczas konkursu skoków w Planicy skoczkowie muszą mieć ze sobą paszporty, na wypadek gdyby przelecieli przez granicę."

2. Słowenia to część dawnej Jugosławii.

3. Prezydenta Słowenii w Bukareszcie (Rumunia) powitano Słowackim hymnem.

4. Rząd Słowenii ma w planach wybudowanie wyspy na Adriatyku, aby powiększyć swoje niewielkie wybrzeże (47 km)

5. W Słowenii jest zakaz odpalania fajerwerków. Kary są bardzo drogie. Najniższa kara to 400 EURO (1200 zł). Jednak za odpalenie fajerwerków to już nawet 1 200 EURO (4800 zł), a kara dla firm sprzedających to nawet 50 000 EURO (200 000 zł).

Zakaz jest tłumaczony troską o mieszkańców jak i turystów. 

6. Słowenia jest 15 razy mniejsza niż Polska.

7. Słowenia zajmuje 94 miejsce w rankingu najpotężniejszych armii na świecie.

8. Obowiązkowa nauka trwa 9 lat.

9. 50% obszaru państwa to lasy.

10. Językiem urzędowym jest Słoweński (przypominający starosłowiański) lecz wiele osób mówi w języku angielskim, niemieckim (w okolicach Alp) i włoskim (na wybrzeżu). 

CIEKAWOSTKI PAŃSTW EUROPEJSKICHOpowieści tętniące życiem. Odkryj je teraz