Satu hari tu, Idah datang bawak buku maths kemeja aku, tanya camane nak buat. Aku pun tunjuk ler. Tapi otak aku dah mula menyeleweng. Siku aku kena peha dia, dekaaat ngan pangkal peha dia, dekaaat ngan cipap dia. Dier buat derk aje, tapi kedudukan tubuh dia melindungi dari ternampak dek geng lain. Pelan2 aku sua lagi siku lepas bucu meja, dia relax aje, macam takde ape2. Jantung aku dah duk dak duk dak dek rasa panas yang sampai kat siku aku.
Malam besok nyer masa aku amek dia dari tuisyen cikgu Majid, aku stop kat satu selekoh dalam kampung, takde rumah kat situ. Kalo orang lalu pun jauh dah nampak.
"Ida, aku anto amek kamu ni selalu2, kena upah tau."
"Bila pulak kena upah2 ni."
"Ala takkan pahale aje kut. Aku pun orang jugak, antu pun kena bagi makan."
"Berapa ko nak?"
"Alaaa sikit aje, tak kena duit pun."
"Apa dia Dan?"
"Aku com sikit bleh, kat pipi aje."
"Ish taknak ler." Tapi suara dia lembut lagi. Aku tau dia jual mahal. Tidak takkan nak rapatkan peha dia kat siku aku haritu. Tapi aku taknak ungkit, taknak kasi dia malu, walaupun aku tau dia saja buat camtu.
"Alaaa boleh le Ida, tengah orang takde ni."
"Taknak ler."
"Kalo idak, ko com aku, kat telinge pun takpe, sikit pun jadi." Dia diam aje. "Cepat ler, nanti orang nampak plak."
Last2 dia cium jugak telinga aku, sikit aje, tapi lembut. Yang best nyer, masa dia nak cium tu dada dia terandas kat belakang aku. Memang terasa.
"Haa, camtu ler. Bukan ade ape2 pun. Baru ler syiok sikit." Aku terus antar dia balik rumah. "Jangan lupe malam besok tau." Aku kenyit mata kat dia.
Malam besok tu aku tunggu jugak kut dia nak datang tanya lagi, idak pun. Jam dah sembilan suku, aku bangun tengok kerja sorang2. Aku belek buku2 deme satu2 sampe kat Idah. Aku buat macam yang lain jugak, tapi badan aku dan rub belakang bahu dia, tangan aku pun yang dok tick buku dia bergesel2 dengan tangan dia. Dier tak enjak sikit pun body dia ke, tangan dia ke. Aku puas hati, dapat gak aku merasa, orait lagi ngan aku. Takut gak kut dia merajuk pasal semalam.
Minggu depan tu, masa ambik dia balik, aku berenti kat simpang tu lagi. Kali ni aku kalih badan, saje nak bagi lengan aku rub dada dia. "Upah." Aku cakap sambil tunjuk pipi aku. Dier senyum dan cium pipi aku.
Aku terus jalankan motor, pelan aje. "Ko tau Ida, semalam aku mimpi ngan kamu, woo best." Tapi dia diam aje. Aku tak kisah, aku dah puas. Dah dapat upah.
Lepas dua tiga kali cium kat pipi, aku trap dia, masa dia tengah nak cium kat situ, aku kalih, dia tercium bibir aku. Aku terus jalan motor sambil ketawa seronok, dia pulak menampar2 belakang aku, tapi tampar sayang, tak sakit pun.
"Gatal kamu ni Dan."
YOU ARE READING
Yang Teristimewa
General FictionSatu pagi tu, masa aku keluar nak ke kebun, aku tengok dia jalan kaki. Selalunya dia naik motor ke sekolah. Aku pun slow bila sampai kat dia, "Apasal Ida jalan kaki ni." "Motor rosak." Dia jawab, macam biasa. "Jom aku antar." "Tak payah ler. Dah dek...