KABUR

3.6K 122 20
                                    




tuk tuk , kedengaran bunyi dari arah pintu . aku terjaga , lalu aku cuba membuka mata tapi tidak berjaya , kelihatan gelap gelita . aku tak nampak cahaya .
.
" ahh , apakah ni , adakah aku buta ? why gelap gelita * getus hatiku *

namun aku cuba membuka dan terus membuka , aku paksakan diri , aku berjalan setapak demi setapak , lalu kaki aku tersadung pada bucu almari * aduh sakitnya * getus hatiku lagi . tapi aku tak give up , aku terus ke arah pintu dan aku lihat ada lembaga .

lalu aku cuba bertanya , aku beranikan " kau sapa ? kalau kau hantu baik kau pergi " lalu soalan aku dijawab , masatu aku confident even dalan hati aku takut .

" Woi bangunlah , fikir kau sakit ? kau tayah solat subuh "

kedengaran suara tu semakin menghampiri , aku dah seram sejuk tapi hati aku berdetak " macam aku kenal suara ni , tapi dimana " getus hatiku , lalu suara tadi kian dekat mendekati , aku cuba memaksa membuka mata , akhirnya aku berjaya walau sebenarnya samar2 , tapi aku yakin tak lain dan tak bukan lagi , si ain 😒

lalu aku membuat kerutan wajah , acah marah la katakan " kau nak apa memekak pepagi ni " tak tahu bagi salam ke ? bicaraku dengan nada lantang .

" Aku ketuk pintu bilik tu macam dah nak pecah , kalau dia tak diperbuat dari kayu mesti hari2 abi kena ganti tukar , woii sembahyang la " * cekak pinggang *

yela , kau fikir kau comel ke cekak pinggang , anyway dah pukul berapa ni ? * balas aku dengan annoying *

dah pukul 6:50 , cepat sikit kak ? aku nak pergi sekolah ni . eish ummi la suruh aku kejut kau 😒 lain kali tidur dekat bawah , tak ada susah2 nak kejut kau . balas ain lagi .

eish budak kecik ni kecik besar , kecik besar je aku tengok * getus hatiku * . even aku annoying dengan ain tapi aku jawab tanda setuju jela , ain ni kalau orang tak setuju maka tazkirah dia esei la , even dia baru darjah berapa 😏 semua bahasa penanda wacana dia bagai .

" dari aku dengar dia bebel , baik aku kata ya . getus hatiku lagi .

lalu aku pandang tepat ke arah wajah ain .
" yela , balasku dengan senyuman terpaksa .

tidak lama kemudian , kedengaran moto abi . haa apalagi , aku pon terus bergegas la turun tanpa menghiraukan keadaan sekeliling . " ni kalau aku tak solat lagi , mesti abi akan kasi tazkirah , baik aku lari before apa2 terjadi " getushatiku lagi .

aku terus menuju ke bilik air , ambil
wudhuk , dan terus menuju ke bilik semula untuk melaksanakan solat subuh .

namun saat itu , aku terhidu haruman yang menyenangkan hati aku 😍 lalu kaki aku berhenti dan mencari dari mana bau itu hadir , ku palingkan wajahku , alangkah indahnya bila aku lihat makanan fav aku terhidang di atas meja .

aku cuba mendekati dan terus mendekati , dalam saat itu kedengaran tapak kaki abi menghampiri seolah menuju ke arah aku . lalu aku terus melupakan niat aku tadi , aku terus bergegas menaiki tangga menuju ke bilik tanpa menghiraukan keadaan sekeliling .

setibanya aku di bilik , aku terus mencapai telekung yang ada dan sejadah yang digantung , aku terus ambil dan membentang sejadah tanpa rasa serba salah . lalu aku laksanakan solat subuh walaupon aku solat dalam keadaan terhuyung hayang kerana kesakitan yang aku tanggung , aku meneruskan lagi walau sebenarnya tak khusyuk pon 😂

setelah selesai aku ingin memberi salam , aku mendengar bunyi bising dari bawah . lalu aku letakkan telekung dan sejadah pada tempatnya , aku terus bergegas , dalam bergegas aku terlanggar mainan 😏 fuhh apa lagi aku mengamuk la pagi tu . * sapa la bijak sangat main tak tahu kemas " ummi melihatje gelagat aku dengan senyuman . haa aku apalagi la panas la weyhh , 😒

H A N Y U T Where stories live. Discover now