Sudah tiga hari aku mendapat mimpi yang sama.Adakah ini pertunjuk yang allah berikan?Hatiku merasakan sesuatu.Tenang apabila ibu menyebut nama Dennis.Namun aku buntu.Aku tidak dapat melupakan cinta pertamaku.
Aku duduk bersimpul di ruang tamu.Menjamu minuman petang sambil ditemani dengan drama melayu.Ibu datang menghampiriku.
"Rora macam mana?Dah fikir pasal perkahwinan dengan Dennis?"
Ibu aku ni macam tak ada benda lain.Taknak tanya ke aku nak smbung study kat mane ke.Dapat tawaran dari mana-mana ke."Belum lagi ibu.Malas nak fikir pasal kahwin ni."Aku bingkas bangun dan terus menuju ke dapur.Ibu mengekoriku gerak geriku.
"Mana boleh macam gitu.Kan ibu dengan ayah dah cakap.Apa jadi sekalipun rora kena kahwin jugak dengan Dennis"Ibu melabuhkan punggungnya diatas kerusi."Bu,boleh tak kalau Rora taknak kahwin.Bagi rora kejar cita-cita dulu.Rora akan kahwin dengan pilihan ibu.Tapi bukan sekarang"Aku meneguk segelas Jus Oren lalu pergi meninggalkan ibu kesorangan.
"Tak habis-habis kahwin.Pening aku.Hidup dah macam drama melayu."Aku menghempaskan badan .
Telefon pintar ku capai.Nama Fazrul dicari.Tiada balasan dari Mesag yang kuhantar tempoh hari.
"Huh,mana lah awak pergi.Mana awak menghilang.Saya rindukan awak.Saya rindu nak dengar suara awak"Gambar ketika hari terakhir peperiksaan kutatap penuh Dengan rasa cinta dan hiba.
Aku teringat akan sampul yang bewarna coklat yang di isikan dengan gambar menantu pilihan ibuku.Yang merupakan anak hantu bagi aku.Sampul itu kutatap.Haritu dapat merasakan sesuatu.Sesuatu yang tak kena.Terus kucapai senaskhah buku dan ku selitkan ia didalam buku itu.Gambar dan wajah anak hantu itu tidak kulihat.Ibu cakap orangnya kacak,putih,Dan pandai.Tambahan pula anak orang berada.Ibu kalau puji anak orang memang melangit.Apa-2pun,Dennis si anak hantu tu tak bole kalahkan Fazrul aku.
***************************
Seorang lelaki duduk dan merenung skrin Telefonnya.Mengamati text yang dihantar oleh seorang wanita yang amat dicintai.
"Maafkan saya Aurora,Saya terpaksa tipu awak.Ini jalan yang terbaik untuk kita.Saya tetap sayangkan awak" Bisik hati lelaki itu
Dari belakang datang seorang wanita yang sedang sarat mengandung membaca 1 teko teh tarik.
"Abang,abang kenapa ni.Sedih je.Abang baca apa"sapa wanita tersebut lalu meletakkan sedulang teko teh dan sepinggan kek lapis sarawak di atas meja.
"Ehhh,tak ada apa lah sayang.Abang cuma fikirkan alangkah bahagianya abang sebab dapat memperisterikan sayang" jelas lelamj tersebut sambil mengusap-usap perut isterinya.
Wanita itu hanya menghadiahkan suaminya satu senyum yang cukup manis dan ikhlas.
Wanita itu menuang teh tarik didalam cawan dan dihulurkan pada suaminya.
"tak ada kelas tambahan ke bang harini?Biasanya petang2 macam ni abang dah keluar"
Lelaki itu menegup air."Tak ada sayang,Harink abang nak rehat dan luangkan masa dengan sayang je"
"ehhh abang,lupa nak bagitahu.Barang dapur dah habis.Nanti kita keluar ea.Beli barang makan.Kang nanti tak ada benda nak dimasaknya."
Trut trut trut.
Ahhhhh,masuk ni dah 10 kali telefon pintarku berdering
"Ishhh,siapa lah yang call ni.Malas lah nak keluar hujung2 minggu ni."
Aku mengapai telefon pintar tu.
"haaa,ada apa???Ishhhh kau ni amlyn,malas lah nak keluar"aku berguling2 diatas katil.
"haaa ye lah.Kalini je eh. Kacau hujung minggu aku lah kau ni."Aku mengapai tuala dan terus mengapai dan terus menuju ke dalam bilik mandi.
*************************************
"akak okay?"sapaku dengan lemah lembut.
"akak okay je dik.Cuma tak larat ni je"jelas aku simbil mendorongnya ke kerusi ajaib yang disedia kan didalam mall.
"akak datang sorang je ke?Suami akak mana?"Tanya ku.
"Suami akak ada kat dalam tu dik,Tengah cari barang.Akak tak larat.Tu yang tak masuk."Jelasnya
"Qiss,kenapa ni" sapa kawan-2 ku yang janji melayu.Janji pukul berapa.Kau datang pukul berapa.
"Okay je,ni ha aku nampak aku ni macam tak larat.tu tolong dia bawak duduk kat kerusi ajaib ni" Jelasku dengan ringkas dan padat.Member aku ni karang banyak tanya pulak.
"Akak okay,nak kami hantar ke hospital ke?"Amlyn menyapa lembut wanita yang berkulis mulus itu
"Akak okay je,Adik jangan risau.Suami akak ada kat dalam tu.Haa,tu dia." tunjuk wanita tadi.
belum sempat aku nak toleh belakang.Si peah ni dan ajak aku gerak.
"Qis,dah jom ah.Lambah dah ni.Bye kak,assalamualaikum"Amlyn menarik tangan ku.Aku hanya terpinga-pinga.Apa yang dah jadi ni.Asal ni.Aku nak tengok suami akak tu hensem ke tak.
"Waalaikummussalam dik.Terima kasih"Jawap wanita itu dengan sebaris senyuman.
Lelaki itu menghampiri isterinya.
"Siapa tu sayang.Kawan sayang ke?"Tanya sang suami."Ehh tak la.Sayang pon x kenal."Jelas isterinya.
"Habistu macam mana boleh ada dengan sayang"
"Tadi sayang x larat.Adik tu nampak sayang macam tak okay.Dia dorong la sayang duduk kat kerusi ni."
"ohhhh,kenapa tak cakap" suaminya membuat muka.
"Belum sempat sayang nak cakap abang dah aju soalan dah rupa peluru." "Ehhh abang,tadi budak-2 tu cerita pasal kerusi.Kenapa dia panggil setiap kerusi yang ada kat depan-2 ni Kerusi ajaib"
Bila mendengar soalan yang keluar dari mulut isterinya.Sang suami hanya mampu tersenyum.
"Dah jom sayang,kita balik.Abang tak larat ni" Lelaki itu memegang bahu isterinya.
"Allahuakbar,Nasib baik aku sempat bertindak.Kalau tak aku tak tahu jadi apa kat situ.Qiss,maafkan aku" Amlyn menoleh ke belakang dan melihat dua pasangan yang cukuo bahagia itu sedang berjalan.Sang suami memeluk bahu isterinya.Mereka seakan seperti keluarga yang cukup bahagia
YOU ARE READING
Our Love Is Serendipity
Romance"Kenapa ketika aku mengecapi bahagia dengan orang yang aku mula cinta kau datang balik"Aurora berdiri kaku di balkoni rumahnya memandang langit.Ditemani lampu jalan. Kadang kita tampilkan rasa dendam,marah dan benci.Sedangkan di sudut jantung hati...