Olgas eventyr

1K 23 10
                                    

Pensjonisttreffet!

Olga satt hjemme i godstolen sin. På TV-en var det OL og i hånda hadde hun blåbær saft. Mens hun slurpet og heiet ringte telefonen. Det var en fin DORO telefon som var enkel å skjønne!

- Hallo, det er Olga, sa hun men er litt hes stemme.

- Hei du! Det er Gro her! Tenkte bare jeg skulle spørre om du kommer på pensjonist møtet i dag? sa den litt høye stemmen til Gro.

- Å nei *#'"*'*#*! Det hadde jeg glemt! nærmest ropte Olga inn i DORO telefonen sin!

- Oioioi ikke sånne gloser nå! Det startet klokka tre så jeg håper du rekker det. Hade! sa Gro å la på. Olga nærmest hoppet opp av stolen og gikk det forteste hun kunne inn på soverommet. Hun hadde ikke kommet seg så fort opp av stolen på 25 år! Hun måtte rekke møtet i dag fordi de skulle nemlig diskutere hvem som skulle styre Bingoen på mandagene og søndagene. 

Når Olga hadde fått på seg noen skikkelige klær tok hun på seg jakken og skoene og gikk det raskeste hun kunne ut i den lille bilen sin, eller blåbæret som hun pleide å si. 

Når Olga var kommet et lite stykke kom hun på at det var hun som hadde ansvar for serveringen! Hun bestemte seg for å ringe Gro med DORO telefonen. Man kunne nemlig ta med seg den overalt og det var Olga veldig stolt over! 

- Gro! Du kunne ikke tenkt deg å tatt serveringen for meg i dag? Jeg glemte det helt bort! sa Olga med en fortvilet stemme. 

- Jajaja ta det med ro å hold begge henda på rattet! Jeg fikser det vi sees om fem! sa hun å la på.

Olga pustet lettet ut. For en morgen klokka var bare tre og hun var utslitt! Jaja hun måtte bare komme seg igjennom dagen! 

Hun svingte inn til bygning der det var pensjonist treff. Hun stoppet blåbæret sitt ved siden av alle de andre sine blåbær og tyttebær. Noen  hadde grønne biler også, men de kalte hun bare sukkererter. 

Olga gikk inn i bygningen. Der satt det rundt 15 pensjonister og drakk kaffe og spiste kaken som Gro hadde tatt med seg. 

- Å, tusen takk Gro! Der redda du meg, sa hun andpusten da hun møtte på Gro i døra.

- Det var da ingenting! Bra du rakk det! smilte Gro.

Olga satte seg ned, og tok en kake. Da kom sjefa selv inn, hun hadde med seg en bunke med papirer. Olga viste at de bare var der til pynt for det kunne jo ikke være så vanskelig å trekke hvem som skulle styre bingoen! 

- Hei alle sammen, velkommen til dette pensjonisttreffet. Idag skal vi bestemme hvem som skal styre bingoen på mandager, sa den sure og hese stemmen til sjefa.

- Jammen hva med søndagsnbingoen da? ropte Olga ut.

- Det blir det ikke noe av! ropte sjefa tilbake

Alle de andre begynte å små snakke.

- Åssen kan du avlyse søndags bingoen?! ropte Olga

- Vi skal flytte den til onsdagen, svarte sjefa.

- Jammen... Olga fikk ikke sagt mer før sjefa avbrøt henne.

- Ikke noe jammen! Sånn er det og sånn skal det være! sa sjefa med en veldig streng stemme.

Olga pustet tungt. Jaja, får håpe hun kan styre da... tenkte hun

Nå begynte trekningen. På mandags bingoen ble det Sigrid og Per, og på onsdags bingoen ble det Olga og Tore.  Olga gledet seg til onsdagen selv om hun skulle ønske det var på søndag isteden.

Olgas eventyrWhere stories live. Discover now