Olga på butikken

586 19 3
                                    

Det var torsdag ettermiddag. Klokken var rundt halv tre, så Olga bestemte seg for å dra en liten tur på butikken.

Hun likte å gå på butikken rundt denne tiden fordi hun følte seg litt yngre når hun var der med tenåringene. Mange av de var veldig frekke og sånt, men de fleste var hyggelige mot henne å hjalp henne med varene. 

Olga ruslet ut på gaten, butikken var like i nærheten så hun bestemte seg for å gå isteden. Hun var blitt svakere og latere med årene, men hun var fortsatt litt sprek. Hun hilste til folk som kjørte forbi og som gikk. Det var et koselig nabolag. Folk var greie og hyggelige

Hun ruslet inn døren til butikken. Ved kassen stod det mange ungdommer og skulle betale. Olga tok med seg en handlevogn og trillet den innover i butikken. Hun gikk rundt og lurte på hva hun skulle ha. Hun tenkte hun kunne ta en ferdig pizza i dag, det var ikke mange av de gamle som likte ferdig pizza, men Olga hadde ikke noe imot det.

Hun ruslet vidre bort til kjøledisken og lurte på hva hun skulle ha på. Det var ikke så mange igjen så hun måtte strekke seg lang ned for å få tak i en. Men for Olga var det litt for lang ned, så hun klarte ikke reise seg opp igjen. Ånei hva skulle Olga gjøre nå? Hun satt jo fast i kjøledisken med en pizza i hånden.  Da kom det en ung gutt forbi og han stoppet ved siden av henne.

- Trenger du hjelp? spurte han

Olga bare nikket og smilte. Han tok tak i henne og hjalp henne opp. Olga var veldig takknemlig for at han hjalp henne.

- Tusen takk unge mann, du som er så moderne og har peiling på litt sånn ferdig pizza sikkert. Hvem av disse er best? smilte Olga mens hun holdt en pizza i hver hånd. Den ene var grandiosa og den andre var big one

- Nei det spørs jo litt hva du liker det da, men personlig liker jeg Grandiosa best, smilte den hyggelige gutten tilbake.

- Okey, da prøver jeg den, sa Olga og la tilbake den andre.

Olga gikk rundt i butikken og fant frukt, pålegg og noe drikke. Da hun kom til kassen var det fortsatt litt kø så hun stod ved godteri hyllene og ventet. Olga la oppi en stor sjokolade plate i vognen sin som hun kose seg med. 

Da Olga stod og betalte kom den hyggelige gutten som hjalp henne opp fra kjøledisken og pirket henne på skulderen. Olga snudde seg og så på han med et vennlig smil.

- Han gutten der borte la en sjokolade i lommen din, sa gutten med en litt stresset stemme. Olga kjente i jakkelommen sin, der lå det en japp sjokolade.

- Neimen har du sett, han har vist gjort det. Det var jo ikke hyggelig, han kunne jo bare spurt. sa Olga sjokkert.

Damen i kassen gikk bort til han og snakket til han, Olga og gutten så på hverandre og små lo litt.

- Ja der fikk han, lo Olga. Vil du ha denne sjokoladen?

Gutten nikket og takket høflig. Da kassa damen unnskyldte hun og sa at han skulle få som fortjent. Olga bare smilte og betalte. Den unge gutten hjalp henne å pakke og hjalp henne med varene bort i huset hennes. Olga sa han bare kunne komme innom og ga han sjokoladen. Gutten takket og gikk ut døren. 

Olga slang seg ned i god stolen sin og skrudde på TV-en

- For en dag! sa Olga til seg selv.

Heihei folk! :) Håper dere vil lese vidre om Olga og håper dere liker det :) 

Olgas eventyrWhere stories live. Discover now