part26-30

82 2 0
                                    



Part26

Bbrapa bulan kmudian,

Izaara meninguk keadaan skliling,hati sdih pula bla meninguk pondok yg dlunya tmpt brjualan mcm mau rboh ni. Nmpk nda slamat pula klu mau msuk dduk2 dsitu. Izaara balik kkpg untk bbrapa hari,seorg dri sja. Sbb emma nda bolh cuti brsama2. Nanti trbiar butik,tda org handle.

Halaman semak ni,punya la bnyak ranting kyu & daun kring. Rumah opah nmpk msih spt biasa. Sgaja izaara msuk mlalui dpur,sbb nda sbr mau meninguk basikalnya. Entah ats sbb alasan apa,sjak jejakkn kaki d kpg tu. Basikal pula yg dkenang dlu. Rsa rndu mau ronda2 kpg naik bsikal.

Tgah sbuk2 izaara mau buka kunci mangga pintu dpur,kdgrn nmanya dpanggil2. Izaara tau,itu suara siapa. Izaara cpat2 mnoleh ke blkg. Mak jenah sudh pn brjln mnuju ke tmpatnya bdri.

"Lahhhhh akhirnya blik jga izaara ya. "

"Mak jenah apa kbr?"

"Baik. Haaa nii mau tnya,ada ko jmpa nek sfiah?"

"Nek sfiah? Nda ada la. Knp?"

"Bbrapa bln lpas. Ada pula nek sfiah blik kpg. Dtg ksni mncri izaara. "

"Ohh. Mcm tu pula."

"Haa... lpas tu, ni kotak hdiah ccu nek sfiah yg bgi. Spa tu nmanya? Lupa sudh ni"

Mak jenah mghulurkn 1 kotak kecil brwrna unggu ni. Siap2 ada reben d atsnya. Tkut klu mak jenah fkir lain2,trus d ambl sja.

"Radhi."

"Haa.. radhi pula kan. Dlu mak jenah tinguk,rapat btul kmu org. "

"Haaa ya btul tu."

Kotak kecil td dpgang kuat. Mnhan rsa. Rndu sbnrnya.

"Baik la. Mak jenah krumah dlu ya. Ccu mak jenah2 tdur td. Mama dia pgi krja,jdi mak jenah yg jga."

"Ohh tma ksih rr. "

"Sama2. "

Izaara rsa trharu pula bla dpt tau nek sfiah mncrinya. Klu dpt brjmpa hri tu,dpt la kasi hilang rndu skit pda opah. Izaara msuk kdlm dpur,bsikal ksygnnya msih lg parking dtgga dpur. Izaara msuk sja,trus mbka tgkap. Berhabuk pula,mklum la sudh lma nda blik. Izaara dduk smbl meninguk bsikal tu.

"Haiii. Ko ok? Knapa ko nda pndai buruk sudh ni?"

"Klu ko bruk,ada jga alasan aku mau buang ko. "

Izaara dduk d meja dpur smbl bckp2 dgn bsikalnya. Bru mau rsa tenang2 ni,mak jenah dtg pula bwa brita. Kotak kcil td dtatap ni,nda brani mbka. Tkut2 klu ddlmnya kasi hrapan pula. Pdahal hatinya bru sja mau bljr2 kasi lupa radhi. Ego mcmna pn,klu sudh jtuh suka mst la prlu msa mau kasi hilang.

'Banyak yg aku kna brsihkan ni. Agknya berkilo2 la habuk aku dpt nti. Drpd aku meninguk kotak nda brguna ni. Bgus aku pgi brsih rumah.

Izaara nak ke ats,kotak kcil td dbiar sja d ats meja dpur. Izaara mula mbrsihkan dlm rumah,trbatuk2 jdnya. Bnyak hbuk. Msuk2 sja kdlm blik tdur,izaara trus pgi kasi kluar baju2 opah. Stu2 dpgang. Tiap2 baju ada knangannya brsama opah. Rsa rndu pda opahnya,smbl kluar2 air mta. Sdih pula.

'Izaara mnta maf opah,izaara bru blik kmri. Bkn izaara nda mau blik,izaara nda sgaja. Izaara krja dgn aunty zatul. Baik orgnya,dsna izaara krja dbutik. Tggal pula dgn emma. Izaara rndu dgn opah. '

'Izaara dh blik opah...'

Lma2 mngis,trtdur pula. Kpenatan mmbrsih rumah lgi. Sdar2 sja,petang sudh ni. Prut pn brbnyi,mnta d isi. Izaara bgun dri ktil,bju2 opahnya dbiar d ats ktil. Nsib la izaara smpat mmbli sdkit mknan td.

IZAARA ASHAWhere stories live. Discover now