Part 36 - Final

1.3K 81 17
                                    

Part 36 - Final

Full Moon Baby Keith

Jane merenung si Keith yang sedang tidur pulas di dalam 'baby cot'nya yang terhias indah. Baby cot berwarna biru yang terhias indah itu begitu menenangkan jiwa.

Itu kali yang bikin si Keith nyenyak sangat tidur kan? Adakah gitu?

Jane senyum sendiri. Baby cot itu siap dengan permainan yang bergantungan di atas muka baby. Jane sebenarnya rimas melihat itu, tapi Joe pula sangat beria-ia. Nampak benar dia memanjakan anak lelaki sulungnya itu! Mana2 lah wahai lakiku... binimu ini ada kacukan naga juga... Jane senyum lagi.

Sebulan berpantang seperti sangat lama bagi Jane. seteruk-teruknya bersalin, ternyata pengalaman berpantang lebih memeritkan. Luka EP sahaja sudah cukup menyeksakan.

Ai.... Jangan ndak tau... satu minggu lepas beranak... ndak mampu sa duduk ngam a...miring ja...sakit butul di bawah tu! Atukoi! Even sampai sekarang masih sakit ok... butullah urang bilang.. luka yang sendiri luka tu.. lebih cepat heals banding yang EP ni... ndak apa lah... demi si kicik... mami rela!

Makan minum Jane memang dijaga dengan baik. Malar sup ayam lihing.. ok bah kan? Huh! Dulu sa minat ni... sekarang dingar nama pun mo pitam! Bukan pasal ndak sedap... tapi muak! 24/7 itu... kalu ndak muak... sa heranlah nafsu kamu tu!

Mami dan mama juga sentiasa mengingatkan tentang pantang makan ini. Bukan setakat untuk ibu, tapi penting untuk anak juga kata mereka. Pasal ni, sa paling heran pasal ndak kana suruh makan sayur.. takut sejuk kunu nanti masuk angin... well, macam sa setuju juga... even sa ndak tau pasal sejuk panas sayur2 ni... nasiblah Kak Dewi banyak membantu. She can be a very good confinement lady!

Tiba2 Jane tergelak kecil mengenangkan Joe curi2 memberikannya makan sayur atas permintaannya sendiri. Sawi ja bah sa makan? Ok bah kan tu? Ndak tahan eh teda makan sayur...

Joe pula memang mengotakan kata-katanya untuk sentiasa menjaga Jane sebaik mungkin. Dengan segala set bersalin, dengan tukang urut yang dipanggil datang ke rumah, Jane merasakan dirinya sembuh dengan lebih cepat. Kain baju memang dia tidak pernah cuci selama sebulan itu. Semuanya Joe uruskan, terutamanya lampin Keith yang penuh dengan meconium.. masa ni dady yang ndak suruh guna diapers... dan Joe yang wajib cuci... ni supaya si bapa ingat tanggungjawab dia bilang dady.. ntah mana petua dady dapat...

Sa ok ja... Joe yang ndak ok...hihihi.. but he never complaint!

Satu perkara lagi yang membuat Jane sangat bangga dengan suaminya, iaitu ketika di awal usia Keith, ada trend menaik dalam count jaundice nya. Doktor menasihatkan untuk menyusukan anak sekerap mungkin supaya bilirubin yang berlebihan itu akan keluar Bersama air kencing dan najis.

Na masa ni, sa decide mo kasi susu tiap dua jam ok... siap sa pasang alarm lagi. Sa terpaksa kasi mix susu badan dan fomula sebab sa punya susu bulum banyak.. bila malam... time mo buat susu fomula... sa kasi bangun si Joe.. dan dia bangun juga without complaint walaupun muka ketara mamai... andu bah laki sa... sa tidak menyesal terima ko Joe! I love you so much!

"Sayang..." Joe segera memeluk Jane yang sedang berbaring di katil.

Jane berpaling memandang ke arah Joe. Ada riak kepenatan di situ.

"B penatkah? Ok sdah di bawah? Ada syg blh tlg?" Jane mengusap-usap rambut Joe.

"Ndaklah penat sangat bah... ramai yang tlg ni di bawah..jan risau.. hby saja mangkir baini... rindu sayang..." Joe menjungkit kening.

Jane ketawa mendengar kata2 Joe! Sa faham tu bos... tapi puasa dulu a bos.... Sudah sihat walafiat... don't you worry... sa sendiri yang menerkam! Hahahah!

My Dear, Please Forgive MeWhere stories live. Discover now