Proloog

139 9 0
                                    

Allerliefste Badrani,

Je moet allereerst weten dat ik dit met verschrikkelijk veel pijn in mijn hart doe, maar dit is het beste voor jou. Ik hou heel erg veel van je. Als je het even niet meer weet, kijk dan naar de maan. Altijd als ik naar de maan kijk zal ik aan je denken. Jouw naam betekent immers ook 'volle maan', omdat je met volle maan bent geboren.

Als je oud genoeg bent, kijk dan uit naar een lieve vrouw. Als jij van haar houdt en zij van jouw heb je mijn zegen om je leven met haar te delen.

Dit helpt je misschien op weg. Omdat je op reis bent gegaan met niet meer dan dit boek en wat eten, is een van de eerste dingen die je moet doen werk zoeken. Je moet niet te erg letten op hoeveel je verdient, al moet je niet gratis en voor niets werken, Zeg tegen de werkmeesters dat je kan schrijven en lezen en laat ze dat ook zien. Blijf ook oefenen met lezen en schrijven, desnoods in dit boek. Het zal ook meehelpen dat je nog zo jong bent. Misschien willen ze je wel opleiden en laten ze je ook meteen werken tegen kost en inwoning, dat is goed. Dan heb je later ook een opleiding. Maar, liefste zoon, let goed op bij wie je naar werk vraagt! Niet alle mensen zijn zo vredelievend tegenover ons. Kijk eerst hoe de mannen tegen andere zwarten op straat doen voordat je om werk vraagt.

Ik zeg dit om te voorkomen dat je weer in net zo'n zelfde situatie terecht komt waar je uit bent gekomen.

Als mensen ernaar vragen waarom je vrij bent zeg dan dat je een zwarte vader en een blanke moeder hebt, dat zal genoeg zijn.

Ik vind het moeilijk om te zeggen, maar kom zeker niet terug. De meester zal er niet blij mee zijn en je weet wat de meester doet als hij niet blij is.

Als laatste wil ik je uitleggen waarom ik je dit boek mee gegeven heb. In dit boek staat mijn verhaal en de eersten jaren van jouw leven. Hier staan dingen in die ik je later nooit meer zal kunnen uitleggen op het moment dat je het weten wil. Niet het hele boek is vol, er is een deel over voor jouw verhaal.

Dit boek is er om er voor te zorgen dat niemand ooit kan vergeten wat er gebeurt is. Als de tijd rijp is, geef dit boek dan door aan jouw kinderen en zeg dat zij dit boek dan ook weer aan hun kinderen moeten geven, zodat dit in de familie blijft.

Vergeet niet dat ik van je hou en dat altijd zal blijven doen, zo lang ik leef.

Je liefhebbende moeder,

Omorose

Ps. ik mis jeWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu