part 2

141 5 0
                                    

hari ini bermula lah episod baru dlm hidup umairah,kawan baru,sekolah baru senangkata semuanya baru laa.
pagi itu umairah bersiap untuk ke sekolah satu kelainan buatnya menyarungkn kain berwarna hijau tua dn tudung labuh yang berwarna putih.
rasa kekok pula buatnya tetapi itulah yang perlu dia biasakan.
"umai" tegur Puan Azah
"ye ummi" jawab umairah lembut
"jom dh lambat ni nak pegi sekolah"tanpa menunggu jawapan umairah Puan Azah terus berlalu pergi
           --------------------------------
setibanya umairah di sekolah dia disapa lembut oleh pelajar2 di sekolah itu.sungguh itu yang umairah mahukan.hanya senyuman yang dibalas oleh umairah.
umairah dan puan Azah terus menaiki tangga untuk ke pejabat bagi menguruskn hal kemasukannya ke sekolah itu.tidak kekok bagi Puan Azah berbual2 bersama guru2 disitu kerana dia adalah AJK PIBG di sekolah itu 1 tahun yang lalu dn Iman danish iaitu abg kepada umairah juga bersekolah disitu dan bakal menduduki SPM pada tahun ini.
          ---------------------------------
umairah di masukkn ke dalam kelas 1 khaldun.umairah hanya mendiamkan diri kerana dia tidak mempunyai kenalan di sekolah itu.
"hai saya fatin!panggil atin je"sapa rakan barunya yang duduk bersebelahan umairah
"hai saya umairah!panggil umai je" sahut umairah
"dri sekolah mana?"soal fatin
"maahad ihya Al-ahmadi" jawab umairah
"ouh" terlihat riak teruja yang dipamerkan oleh fatin
dalam diri umairah tekad hendak membawa title 'maahad tahfiz' itu dgn baik dia tidak mahu kerana nila setitik rosak susu sebelanga.
loceng berbunyi menandakan waktu rehat sudah bermula
umairah buntu dgn siapa dia mahu rehat bersama...
"umai jom lah rehat sekali" sapa fatin
umairah hanya menuruti fatin,dia besyukur kerana ada insan yang mudah mesra seperti fatin tidaklah dia kekok disekolah baru itu.
sesudah rehat matepelajaran pertama ialah bahasa arab dn gurunya adalah guru kelas itu sendiri.
seperti yang dijangka oleh umairah dia akan dipanggil ke depan untuk memperkenalkan diri
umairah diminta oleh puan mariana untuk meperkenalkn diri dlm bahasa arab.mahu tak terkejut umairah!ya memang benar dia bersekolah agama tetapi dia agak lemah dlm berbahasa arab.
"اسمي ايمن عميره،انا اسكن في كمفوع فاي جارس،انا  من معهد احيا الا حمد"
itu sahaja yang mampu umairah perkenalkn dirinya dlm bahasa arab itu pun gagap juga rasanya.umairah hanya menahan malu berada di dahapan kelas.sesudah memperkenalkn diri dia diminta untuk kembali ke tempatnya semula.
            -------------------------------
sudah hampir seharian umairah berada di sekolah,jam loceng berbunyi menandakan semua murid boleh bersurai untuk balik...
umairah hanya berjalan seorang diri menuju ke pagar sekolah sedang asyik umairah mencari kelibat abangnya umairah disapa oleh seseorang yang baru sahaja dia kenal dri belakang
"eh atin,terkejut dibuatnya"
"hehe sorry klau buat umai terkejut" jawab fatin
"cari siapa tu?" fatin menyoal dgn penuh tanda tanya kerana dri tdi lagi dia melihat mata umairah melilau2 mencari kelibat seseorg
"cari pakwe ehh!!!"fatin bergurau apabila umairah tidak menjawab pertanyaan dia
"eh tkdela,umai cari abg umai dia sekolah sini jugak"
"siapa abg umai?"fatin menyoal dgn penuh rasa ingin tahu
"Iman danish,pelajar tingkatan 5
atin kenal?"soal umairah
"ouh kenal,laa tak sangka pulak tu abg umai"
umairah hanya tersenyum.
"hrmm okayhlah umai balik dulu ye,ummi dh smpai, bye!"
'assalammuaikum' sebagai penutup bicara umairah...
fatin hanya tersenyum mendengar ungkapan itu dri bibir umairah,dia kagum dgn sifat lemah lembut yang dipamerkan oleh umairah.
             ------------------------------
sudah sebulan umairah membiasakan diri di sekolah barunya, rasa rindu pula rasanya terhadap rakan2 nya di sekolah lama.
Alhamdulillah setakat ini solat umairah masih penuh,ikhtilat masih terjaga dn segala selawat dn amalan yg dia praktikkan di maahadnya dulu masih dia lakukan dirumah.
satu2nya perkara yang ditakutkn oleh umairah adalah apabila dia tinggalkn semua itu dn apabila dia lupa segala hafalannya disana. Allahu moga2 dijauhkan.
bisik hati kecil umairah.
"umai" sapa Puan Azah lembut
umairah hanya tersenyum
"macm mana sekolah baru ok?"soal puan azah
"Alhamdulillah ok je ummi"jwab umairah dgn penuh lemah lembut
"umairah ada apa2 nk share dgn ummi?"soal puan azah,dri riak wajah umairah puan azah tahu yang puterinya itu sedang sarat dengan masalah
"tkde papelah ummi,umairah cuma takut klau umairah terpengaruh dgn dunia luar ni,ummi tau kan umai ni macm mana terlalu cepat terpengaruh dgn rakan2, sbb tu umai takut bila ummi nk
pindahkn umai ke sekolah baru ni,bgi umai maahad mempunyai pengaruh positif buat umai" panjang lebar umairah meluahkan isi hatinya kepada puan Azah
puan Azah tersenyum mendengar luahan puterinya itu dlm diam ada perasaan bangga yang terselit di hati kecilnya buat umairah.sungguh dia amat menyokong penghijraan umairah walaupun usia umairah baru menjangkau 13tahun.
umairah mula bertudung labuh dn menutup aurat dgn sempurna sejak pengakhiran usinya 12 tahun.
mungkin berkat Puan Azah berdoa buat umairah di makkah.
ketika puan Azah balik sahaja dri umrah umairah telah menyatakn hasratnya untuk bertudung labuh,
bkn niat puan azah untuk membantah tetapi dia masih ingat lagi pesanan yang diberikan buat umairah "klau umai btul2 nk pakai ummi tiada halangan,umai pakailah tpi satu je ummi mintk,istiqamah..." Alhamdulillah setakat ini umairah masih beristiqamah dlm penghijraannya dn menuju kearah yang lebih baik.

1bulan 1mingguWhere stories live. Discover now