part 3

108 4 0
                                    

sudah 5 bulan berlalu sudah cukup rasanya untuk umairah mengenali rakan2 barunya dgn lebih rapat.
tidak kekok buat umairah menceritakn rahsia kepada fatin,satu2 rakan karibnya tempoh 5 bulan itu sudah cukup buat mereka untuk mengenali hati budi masing2.
umairah dan fatin bagai aur dgn tebing,sentiasa bersama.
sudah banyak rahsia yang dikongsikn umairah kepada fatin begitu juga fatin.
bagi mereka, tiada rahsia dintara dua insan ini.
umairah begitu terkenal dikalangan guru2 walaupun baru sahaja berpundah ke sekolah itu dgn bermodalkan gelaran adik kepada Iman danish.
umairah ini seumpama penasihat buat rakan2nya.dia amat disenangi oleh rakan2 terumata yang amat karib dgnnya.
"umai!" sapa fatin dri arah belakang
umairah hanya memandang tanpa sebarang reaksi
"nk cite ni"terpancar reaksi teruja di wajah fatin
"aku sukalaa mamat tu!!!!"fatin tersenyum2 smbil menunjukkn jari telunjuknya ke arah seorang lelaki yang sekelas dgn mereka
"tu?ouh abihtu nak ngorat?"umairah menyoal acuh tk acuh
"hehe tkdela"tersengih2 fatin dibuatnya
umairah malas melayan kerana dia masih berpegang teguh kepda ikhtilat yang dijaga olehnya.
------------------------------
seusai solat isyak umairah terus menghamparkan diri ke atas katil empuknya,terasa badannya itu terlalu lemah mungkin kerana aktiviti seharian di sekolah.
dlm pada itu umairah teringatkn pada seorg lelaki yang sekelas dgn mereka.
dia disapa oleh lelaki itu pagi tdi sewaktu dia hendak keluar dri kelas.
tidak heranlah jika umairah terpesona dgn kekacakan diri lelaki itu,ya umairah akui lelaki itu mempunyai kekacakan yang membuatkn para gadis terpukau,tetapi tidak umairah. umairah cuba untuk menidakkn perkara itu,tetapi jauh disudut hatinya dia mempunyai perasaan terhadap lelaki itu.
--------------------------------
"atin!"panggil umairah
"yes what do you want?"geli hatinya apabila dia berbahasa english
"ecehhh kau!AHAHA ni nk tanya ni apa nama mamat tu?"soal umairah smbil jari telunjuknya menunjukkn tepat ke arah seorang lelaki yang berada tidak jauh dri mereka.
"tu?ouh nama dia azhan! kenapa? dh tangkap cintan kaaa?" fatin mengusik
"ehh mnede tkdelaa saja tanya" umairah tersenyum2 dgn usikan fatin
tanpa sedar,jauh disudut hati umairah ada segumpal perasaan buat lelaki itu.
----------------------------
waktu pendidikan jasmani adalah wktu yang paling disukai oleh murid2 semstinya.
waktu itu umairah mengambil peluang untuk bermain ping pong dn menunjukkn bakatnya.umairah amat berbakat dlm permainan itu.dia mula berjinak2 dlm sukan itu dri usia nya 9 thun lagi.
sedang umairah asyik mengimbang bola tiba2 kepala nya terasa amat sakit,
baru dia sedar yang kepalanya telah terkena bola pingpong yang tidak sengaja dibaling oleh azhan.
"eh sorry2 tk sengaja" azhan mendekati umairah bagi meminta maaf
"eh no hal sikit je tk sakit pun" umairah tersenyum bahagia
sekarang dia tahu dirinya sudah dibuai rasa cinta lelaki itu.dia tidak dpt mengelak lagi.tapi bagi dia itu biasa,sebagai fitrah manusia.
--------------------------------------
"umai nk bgitau ni aku ngan amir couple"beritahu fatin teruja
umairah hanya tersenyum tiada kata yang mampu dia lafazkn pada waktu itu.setahu umairah fatin dn amir hanya rakan biasa yang rapat dn bagaimana pula mereka boleh bercinta.
umairah kurang bersetuju dgn tindakan fatin.kerana umairah tau couple itu hukumnya haram dn dia wajib menegurnya.
kerana fatin rakannya umairah tidak mampu menegur dgn kata2 apatah lagi perbuatan dia juga tidak menyokong perbuatan itu.bgi dia suka itu lumrah tetapi bercinta itu adalah lebih dri batasnya.
-----------------------------------
umairah dikenali sebagai seorg yang kuat berdakwah,di laman sosial juga dia kerap berdakwah dia selesa dgn dirinya dia juga amat menekan tentang 'percintaan' kerana dia tahu itulah masalah remaja masakini.jujur umairah masih suci lagi dri segala percintaan,umairah tidak pernah bercinta.tetapi tipulah jika dia tiada yang suka kerana itu fitrah manusia.
umairah masih berpegang pada ikhtilatnya dia hanya suka tetapi tidak meluahkan walaupun rakan2 disekelilingnya sudah ramai yang bercinta. umairah sering berdoa agar dijauhkan.biarlah dirinya itu suci dri benih cinta sehingga berjumpa dgn
jodoh yang sebenar.
-----------------------------------
seusai solat maghrib umairah hanya berteleku di atas sejadah tanpa sedar air matanya jatuh berguguran.sudah banyak zikir yang dipelajarinya dilupakan,hizib bahar apatah lagi tidak diamalkan,solat dhuha pula entah kemana.mana dirinya yang dulu?tetapi umairah masih bersyukur dia masih istiqamah dgn penampilannya tpi tidak pada ikhtilatnya,ikhtilatnya semakin lama semakin teruk dia dibuai dgn pengaruh rakan.sungguh itu yang dia tkutkn.hatinya juga sudah mempunyai tempat untuk ajnabi mmg mustahil untuk dia membuang rasa itu.tahun 2016 sudah smpai ke pengakhirannya,banyak yang dia pelajari bannyak juga memori. dia cuma berharap tahun 2017 dpt mengembalikan dirinya yang dulu.

1bulan 1mingguWhere stories live. Discover now