Di atas talian.
"Assalamualaikum ibu. Adrea nak jumpa ibu boleh tak?"
"Waalaikumussalam. Kenapa tak boleh pulak? Cepat datang ibu rindu ni." teruja Datin Khadijah. Adrea anak yatim. Datin Khadijah ni ambil Adrea sebagai anak angkat sejak di bangku skolah. Mereka sangat akrab...
Tingtong!
"Assalamualaikum!"sambil ketuk-ketuk pintu.
"Waalaikumussalam." bukan ibunya yang jawab tapi Amirul. Abang angkatnya. Anak Datin Khadijah.
Berkerut muka Amirul. "Ehh Adrea? Lama tak nampak. Masuklah." Amirul menjemput Adrea masuk.
Mereka duduk di ruang tamu.
"Lama tak dengar cerita Adrea. Sihat?"
Adrea menggaru pipi yang tidak gatal. "Sihat je"
"Adrea ni tak teringin nak kahwin ke? Kahwin awal seronok!" usik Amirul.
"Haha ehh apa la abang Mirul. Haa yang abang mirul tak kawin lagi ni apasal? Haa ada hati nak kata dekat Adrea!"
Amirul turut ketawa. "Abang tunggu Adrea on je lah!"
Merah padam muka Adrea dengan usikan Amirul. Suka sangat menyakat si Adrea ni."Aipp apa yang seronok sangat ni?" tegur Datin Khadijah sambil membawa dulang air. Seraya itu Adrea menyalam tangan ibunya.
"Takde apa. Si Adrea ni haa ajak Mirul kahwin esok."
Membulat mata Adrea dengan usikan Mirul. Terkejut beruk Datin Khadijah. "Hah? Adrea nak kahwin dengan abang Mirul ke?!" cuak Datin.
"Tak la ibu! Abang Mirul suke sakat Adrea!" Adrea memuncungkan mulutnya.
"Haa merajuk la tuu! Jap ea bagi abang minum air bagi habis. Karang abang pujuk. Hahaha"
"Eeee gatall!!" Adrea peluk ibunya dan suruh ibunya marah Amirul.Hahahaha!!!
"Adrea tidur sini jelah. Ibu rindu lama tak manja2 dengan Adrea " Datin mengucup dahi Adrea.
"Okay ibu."
"Baguslah tu, boleh teman abang jog pagi²" kenyit mata Amirul kepada Adrea.
Adrea *roll eyes*
✾✭✾✭✾✭✾
"Cantik tak baju ni wak?" Hani sedang memilih baju pengantinnya yang akan berlangsung minggu depan.
Yazid yang sedang bermain fon pandang sekilas terhadap gaun cantik ditunjuk Hani.
"Humm cantik." jawab acuh tak acuh.Hani mencebik. Kemudian dia memegang lengan baju Yazid. "Awak,jangan lah macam ni. Hani bosan la awak layan saya macam ni." Hani mencebik.
Haih perempuan ni...sat gi kot! Omel Yazid dalam hati. "Yer awak nak saye tengok awak pakai gaun ni ker? Nak saye tolong tarikkan zip macam tu?" prihatin ke perli? Yazid yazid huh.
Hani terpinga-pinga. "Hani bukan yang halal lagi untuk awak. Nanti dah halal lebih dari tu pun awak boleh Hani izinkan." malu malu Hani sambil mengankat sebelah kaki. Tercengang Yazid dengan perbuatan Hani. Dia terus menjauhkan jarak dengan Hani. Dasar gedik omel Yazid lagi. "Dah, gi cepat saye lapar ni!"arah Yazid sambil tengok jam di tangan. "Baik Future Husband" Hani salute Yazid dan terus masuk ke changingroom. Yazid mengeleng.
...
"Knpe tak luak pun mee awak tu?" hairan Yazid bila tengok Mee yang dipesan Hani tak habis dimakan. Hani pandang Yazid. Dia menongkatkan dagunya. "Awak," panggil Hani sambil tenung mata Yazid."yer?" Yazid cuba tenung jugak."Sayang Hani tak?" Yazid krik². "Saper tak sayang tunang dia? Yang syomel macam awak ni?" Aduh nasib baik tak muntah hijau dekat sini. Monolog Yazid. Hani tersenyum dan pipinya blushing. "Thanks Yazid! Hani sayang awak muah cikedd!" Hani buat flying kiss.:* Ya Allah, dia ni karang...omel Yazid. "Haih dah dah. Nak sweet sweet masa sekarang tak seronok. Nanti dah kahwin baru best." berjanji je lah kau yer Yazid. Punya nak larikan diri tu lah menipu jer keja kau. Hani tersenyum lagi ouchh!
"Lepas ni kita nak pergi mana?" tanya Hani sambil memperbetulkan kaca mata hips nya. "Tengok wayang." "Series wayang? Wahh bestnyerr" excited Hani. "Takpernah tengok ke?". "Pernah! Cuma dengan kenkawan jer". "Oh, tak penah pergi dengan boyfriend ker?" sengaja Yazid ingin mengenal serba sedikit tentang bakal isterinya. Hani tergelak dengan soalan Yazid."kenape??" . " hahaha Hani mana pernah bercinta." . Tak pernah bercinta? Hm tak pernah rasa terluka? Kasihan pulak kalau aku terlukakan hati dia..
"Kite tengok movie seram eh" Rizwan beri Adrea popcorn. "Seram sangat tak awak?" Adrea gelisah jugak sebab scene terkejut terkejut ni dia paling benci. Padahal bukan seram mana pun. "Haha kalau seram peluk lah saye" kenyit mata Rizwan pada Adrea. "Eee gatal awak ni!" Adrea cubit lengan Rizwan serentak itu Rizwan menjerit perlahan."Dah gatalkan awak nak buat macam mane?" Eeee... Adrea mencebik. Tiba-tiba mereka ditegur.
"Ehh abang Rizwan! Tengok wayang jugak ker?" Hani. Tergamam Rizwan dan Adrea. Bukan diorang jer tapi Yazid. Yazid yang gila-gila terkejut dengan kehadiran Adrea. Adrea date Rizwan? Arghh kenapa hati aku sakit?! Wait what? Yazid dengan Hani? Adik Rizwan? Diorang ada apa apa hubungan ke? Memang betullah Yazid batalkan perjanjian tu. Rizwan mengaru kepalanya yang tidak gatal."Haah, Hani dengan Yazid buat pe sini?" Hani sempat mengerling Adrea. "Tadi kitorang tengok gi BridalWedding. Lepastu saje lah nak lepak wayang." Yazid tunduk je."ohh, haa sebelum tu kenalkan ni Hani adik saya dan tunang Yazid. Sebelah dia awak kenal kan?" Rizwan memperkenalkan dua pinang dibelah dua tu. Dah bertunang? Wow! Adrea senyum seraya itu Hani pun senyum. Kemudian mereka pun masuk dalam room yang dinyatakan. Rizwan dan Adrea duduk di seat depan manakala Hani dan Yazid dibelakang mereka. Entah kenapa Yazid makin menyampah tengok Muka bakal abang iparnya.
"Yazid, awak okay tak?" Tanya Hani sambil makan popcorn. Yazid pandang Hani. "Nampak tak okay ke?" Yazid still pandang Hani. "Heheh awak nak popcorn tak? Air?" nampak sangat kau gegeh Hani haih apelah nasib. Yazid senyum tolak permintaan Hani. "Bosan lah citer ni." Yazid mencebik. "Bosan? Yeker seronok je Hani tengok. Sementara itu part Rizwan dan Adrea lain pulak. "Adrea tengok sebelah awak tu. Kesian dia alone sorang2." Adrea pandang kearah Rizwan tunjuk." Adrea mengangguk .Ya wayang sorang2. "Biarlah dia." Adrea kembali tumpukan perhatiannya. Rizwan geram tengok Adrea makan popcorn entah kenapa nampak syomel cam gitu hahaha! "Popcorn tu tanak share sikit ke?" Rizwan memuncungkan mulutnya. Adrea ketawa tengok cara Rizwan. "Hahaha hodoh laa awak buat macam tu!" What hodoh? Kasarnye gurau. Rizwan mencebik lagi.
Yazid yang tumpukan perhatian pada skrin terganggu asyik nak tengok Adrea je. Bau wangi yang lekat di baju Adrea menarik dirinya untuk mendekati Adrea. Arhh jangan terpedaya Yazid. Tiba-tiba air yang dipegang Yazid jatuh. Seraya itu Yazid ingin mengambil dan tersentuh paha Hani yang berlapik kain. Terjerit Hani nasib baik perlahan. Yazid tergamam dengan tindakannya dan Hani merah padam mukanya. "SORRYY" Yazid tetiba malu.Hani pun terdiam tak banyak cakap lagi lepas tu. Rizwan yang terdengar jeritan adiknya seraya bertanya" Kenape ni?" berkerut muka Rizwan. "Terkejut je hantu tu muncul tiba tiba." tersengeh Hani* Rizwan pun kembali menghadap skrin.
...
"Thanks Yazid. Im so happy tonight." Hani keluar dari pintu kereta yang dibuka Yazid. Dia tersenyum tengok Yazid. "Yer most welcome. Sweetdream ok" Yazid terus meluncur laju pulang ke rumah. Cehh bukannye nak ayat ayat aku sikit hmm. Hani mencebik tetapi dia happy sangat-sangat.
"Adrea, awak akan stay sini jelah?"
"Taklah. Nanti saye balik rumah saye balik."
"Okay, thanks tonight. Rase macam mimpi je" Rizwan tersenyum. Ni yang Adrea tumbang ni bila dia senyum. Adrea mengaru kepala yang tidak gatal. "Yeah, same lah. Kaylah saye masuk dulu. Assalamualaikum." Adrea melambai tangan dan masuk ke dalam. "Waalaikumussalam" Rizwan membalas lambaian tangan Adrea. Tiba tiba dia tertekan punat honk. Pinn!!! Terkejut Adrea. "Hehee sorry." Rizwan terus meninggalkan kawasan rumah ibu angkat Adrea.TBC
YOU ARE READING
GETBACK?
RomanceJANGAN JADI SILENT READER tu je 😩 "Perjanjian hanyalah perjanjian. Jadi, kau jangan berangan kau boleh ambil kesempatan atas perjanjian kita tu!"-Yazid Shah. "Excuse me! kau ke aku yang ambil kesempatan! dasar tak sedar diri..!Kalau takde aku kau i...