4. Dimenzió

714 6 0
                                    

Az első három dimenziót tehát ezekkel a szavakkal lehet egyszerűen körbe írni, hosszúság, szélesség és magasság. De milyen szót kössünk a negyedik dimenzióhoz? Egy lehetséges válasz az az, hogy: időtartam. Ha magunkra gondolunk, ahogyan voltunk egy perccel ezelőtt, majd elképzeljük magunkat, ahogy éppen most vagyunk ebben a pillanatban, a vonal amit az egy perccel ezelőtti verziótol a mostani verzióig húznánk, az a vonal a negyedik dimenzióban helyezkedne el. Ha képes lennél látni a tested a negyedik dimenzióban, akkor nem mást látnál mint egy hosszú hullámos kígyót, egy embrióval az egyik végén és a te elhunyt magadat a másik végén. De mivel mi pillanatról pillanatra élünk a harmadik dimenzióban, így olyanok vagyunk mint a saját magunk Laposföldijei. Csakúgy mint ahogy egy Laposföldi csak a két dimenziós keresztmetszetét tudja látni a dolgoknak a fentebbi dimenzióból, így mi, mint három dimenziós lények is csak három dimenziós keresztmetszetet vagyunk képesek látni a negyedik dimenziós önmagunkból. Az egyik legérdekesebb nézőpontja annak a felvetésnek, miszerint a dimenziók egymásra épülnek fel, az az, hogy itt lent, a többi dimenzió alatt, mi teljesen vakok vagyunk azzal a dologgal szemben, hogy miféle mozgást is végzünk még a fentebbi dimenziókon belül. Egy egyszerű kis példa. Vegyünk egy möbius-szalagot. Ez egy két dimenziós felület, aminek különlegessége, hogy egyetlen oldala és éle van csupán. Elkészítéséhez kell egy papír csík, aminek a két végét egyszerűen egymáshoz ragasztjuk úgy, hogy az egyik 180 fokkal elfordítjuk. Ezután annál a pontnál, ahol a két vég össze ér, elkezdünk rajzolni egy vonalat a papír csíkon a hosszúságán. Idővel, a vonal a papír csík mindkét felén látható lesz, és végül a kezdőponthoz vissza ér. Ez semmi több mint egy reprezentációja egy két dimenziós objektumnak és ez azt jelenti, hogyha egy két dimenziós Laposföldi elindulna ezen a két dimenziós vonalon amit rajzoltunk, idővel kilyukadna a ki indulási pontjára anélkül, hogy ő realizálná azt, hogy kilépett a második dimenzióból. Pedig az igazság az, hogy ő valójában egy hurkon és csavaron ment keresztül a harmadik dimenzió perspektívájából nézve, mégha neki úgy is érződött, hogy csak egy szimpla egyenes vonal mentén sétál. 

Húrelmélet EgyszerűenWhere stories live. Discover now