Aku berjalan sekitar taman sambil membawa kamera yang diberi oleh arwah ayahku. Seketika aku trnampak seekor rama-rama lalu secara perlahan lahan aku try ambil gambar rama rama trsebut.
"CLIK"
Bunyi kamera mengejutkan rama rama trsebut lalu terus trbg pergi.
Aku melihat semula gambar tadi.
"Haduh kaburlah pulak.. Hish "
Aku teruskan berjalan sekitar taman, mencari subjek untuk ditangkap gamba.
Nama aku Alia Afiqah. Aku anak yatim piatu sejak aku tingkatan 1. Time tu aku tengah ada exam. Tiba tiba je aku aku dengar dari cikgu aku yang ayah aku tgh nazak kat rumah. Aku pun apa lagi.... Hah... Jawab laju-laju pastu terus mintak cikgu hantar balik rumah.
Aku terkejut bila melihat ayah aku tgh trbaring sahaja. Aku tak boleh nak berganjak dr pintu. Kaki aku seperti terpaku.
Aku nak cakap sesuatu tapi tak tau kenapa... Suara aku langsung x keluar.. Aku nampak semua org pandang aku dgn sayu..
Tanpa aku sedar, air mata aku mengalir keluar. Aku mencampakkan beg sekolah aku ke tepi lalu terus memeluk ayah.
"Yah, bangunlah yah.. Ayah janganlah bergurau dengan alia mcmni yah.. Bangunlah.. Isk isk isk... Ayah bangunlahhhh"
Aku ditarik oleh beberapa org kebelakang lalu ku diusap.
"Nak bersabarlah.. Ini sudah ajal ayah kamu nak " kata makcik tua yg sdg memelukku ini.. Aku hanya diam sahaja
Mereka menyuruh aku untuk mencium dahi ayah untuk kali terakhir. Aku yg sudah x berdaya nak menangis lagi menuju ke arah ayah lalu mencium dahinya.
"Selamat tinggal ayah.. :') "
Ujarku perlahan tp masih dpt didengari oleh mereka. Aku bangun dan duduk di sebelah makcik tadi semula.
"Jom kita kebumikan... " kata seorg pak imam.
Pihak lelaki mengangkat jenazah ayah. Aku tidak ikut sbb aku takut aku x kuat. Aku memandang jenazh tersebut hanya dgn ekor mataku buat kali terakhir.
Setelah pihak lelaki dah pergi aku duduk di sofa. Aku hanya merenung sahaja rumah yg kosong itu..
Apa akan jd pada rumah ni nnti? Siapa yg akan guna rumah ni? Adakah rumah ni ada org akan duduk..
Aku mengeluh. Kini hanya pihak perempuan sahaja yg berada di rumah ni.
Makcik tua td duduk di sebelah aku. Dia mngusap belakangku. Aku memandangnya.
"Makcik.... Tuhan x syg saya ke?"
Dia agak terkejut dgn soklan ku.
"Napa kamu cakap mcmtu?"Saya tahu tuhan x syg saya makcik.. Dahlah saya xde ibu skrang ayah plk dh xde"
Aku menangis teresak esak.. Dia memelukku..
" menangislah nak lepaskan semuanya jgn dipendam seorg diri "
P/s :
Korg nak tau ke apa yg jd kat mak dia ha kalau nak komen n sebut nak.. :) ni cubaan prtama saya harap korg semua puas hati
YOU ARE READING
Miss fotografy
AcciónGadis ini bermint dlm bidang fotografi. Dia anak yatim piatu. ...dia berusaha untuk jd yg trbaik dgn dirinya sendiri.. . Nantikan