"Ada sesiapa berdendam dengan awak ka?"
"Awat ustaz?" Aku tidak menjawab soalan ustaz Firdaus sebaliknya menanyakan kembali soalan. Aku tak mau rahsia pecah.
"Sebab ada orang santau awak. Tapi saya tak boleh nak tengok sapa"
"Oh, benda biasa ustaz. Sebelum ni pun saya penah kena" ustaz Firdaus hanya menggelengkan kepala.
"Manusia zaman sekarang, suka sangat berdendam" aku tersenyum sinis dengar jawapan ustaz.
"Takpa nanti akan ada balasan yang setimpal untuk orang yang macam tu"
" Mas, saya balik dulu la. Tak manis pulak orang tengok saya dalam rumah orang perempuan ni" aku hanya mengangguk dan memerhati ustaz sehingga dia pulang kerumahnya.
"Ustaz Firdaus cakap apa ngan hang?" Tanya Dhia yang sedikit risau.
"Dia cakap suruh aku minum air yasin ni tuja. Jangan risau, aku tak rampaslah ustaz Firdau dari hang" aku ketawa melihat wajah Dhia yang sudah masam. Dhia terus menjeling aku.
"Tak payah nak jeling, ingat aku tak tau hang suka ustaz Firdaus tu? Tengok muka hang pon dah tau"
"Ketara sangat ka?" Aku hanya gelak sambil mengangguk.
************************
"Ibu dah cakap suruh keluaq dari rumah tu, Dhia ni kan degil sangat. Kalau jadi apa-apa kat Dhia macam mana?" Ibu aku terus membebel tanpa henti. Aku gagahkan juga menadah telinga.
Sebenarnya, aku cerita dekat ibu aku tentang kejadian kemarin. Ibu aku terus risau takut aku kena santau sekali. Tapi, aku kesian dekat Mas. Kalau aku keluar dari rumah ni, dia nak tinggal kat mana.
"Dhia, ibu tak kira minggu depan jugak ibu nak Dhia keluaq dari rumah tu"
"Tapi bu..."
"Takdak tapi tapi. Ibu suruh jangan melawan"
"Ok la ibu. Assalamualaikum" aku terus mematikan panggilan. Ibu aku ni kalau dah kata A, jawabnya A lah. Takdak sapa boleh melawan. Huh... Aku mengeluh. Macam mana nak bagitau Mas ni.