Voor Grieks moest ik een verhaal schrijven over deze mythe en aangezien dit boek nog maar een schrale drie hoofdstukjes bevatte dacht ik dat ik hem net zo goed online kon zetten :)
Veel lees plezier met mijn versie van deze mythe :DTheseus was bezig met een rustige wandeling, op weg naar zijn vader. Hij zette er stevig de pas in en kwam in korte tijd een heel stuk verder dan hij verwacht had. De jonge man was nog steeds rustig aan het lopen toen hij plots een verschrikkelijke geur rook. De geur van lijken vulde zijn neusgaten en een gevoel van misselijkheid borrelde op. Echter bleef hij doorlopen, want hij wilde hier niet de nacht doorbrengen.
Zijn reukvermogen had hem niet bedrogen, al snel kwam hij tientallen lijken tegen. Een scala van dode mensen ontmoetten hem op zijn weg. Ingewanden lagen overal en het bloed maakte zijn sandalen vies. Opnieuw besloot Theseus door te gaan, al twijfelde hij nu wel meer.
Hij bleef zich een weg door het bloed, de ingewanden, de geamputeerde lichaamsdelen en de incomplete lijken banen. Spetters bloed verpestten zijn toga. Dat zal de persoon die zijn outfit verpestte spijten! Met hernieuwde, boze energie en witte knokkels van het vuisten maken, om zijn nieuwe vijand mee te slaan, liep hij door.
Al gauw, door zijn snelle pas, kwam hij een huis tegen. In plaats van om te keren zoals veel anderen in zijn plaats zouden hebben gedaan, koos Theseus er nog een keer voor om door te gaan en stapte het huis in.
Toen hij het huis binnen kwam werd hij meteen ontvangen door zijn gastheer, Prokrustes. Direct maakte de beste man een kamer klaar waar Theseus zou kunnen overnachten.
De kamer was ooit wit geweest, maar nu zou je het eerder rood noemen. Theseus kreeg zo zijn bedenkingen over zijn nieuwe vriend en bedacht zich dat dit de persoon was wie hem en zijn tuniek dit kwaads had aangedaan! Toen Prokrustes hem op het bed wilde dumpen draaide Theseus de rollen om.
Toen Prokrustes met een klap op het bed neerkwam, hij was blijkbaar niet zo zacht als hij er uit zag, klapten twee metalen handboeien om Prokrustes' handen. Op datzelfde moment kreeg Theseus een kleine, compacte afstandsbediening in het oog. Hij probeerde een paar knopjes uit en het bed begon met bewegen. Eerst trok het Prokrustes aan zijn armen en benen uit elkaar. Prokrustes wist dat zijn einde in zicht was en hij wist ook zeker dat het pijnlijk zou zijn. Toen zijn buik bloedde, hij amper nog leefde en zijn enige gevoel pijn was, drukte Theseus een ander knopje in. Twee ronde, scherpe zagen kwamen tevoorschijn en Prokrustes deed een tevergeefse poging om zijn benen op te halen zodat ze er niet afgesneden werden.
Ik zal jullie niet meer gruwelijke details vertellen, maar ik kan jullie wel twee dingen zeggen: het was allemaal heel bloederig en pijnlijk voor Prokrustes en Theseus' spullen werden gewoon schoon in de was.