Kapitel 2

422 9 2
                                    

Kapitel 2

Jag satte på vattnet till duschen och klev in. Jag vred om till kallvatten.

Det var så skönt att bara låta mardrömmen rinna av mig och titta på vattnet som rann ner i avloppet.

Jag gick ur duschen och tvingade mig ner i sängen. Jag la där i en timme, men jag kunde inte somna.

"Men för fan, Elenna, sov!" sa hon till sig själv. "Sov, sov, sov."

Det fungerade inte, så jag gick upp igen. Trött gick jag och klädde på mig. Jag gick tyst mot hallen och låste upp dörren, sen tryckte jag försiktigt ner handtaget. Jag klev ut och lät den svala sommarnatten blåsa en lätt bris mot mig.

Jag funderade lite på vad jag egentligen hade tänkt göra här ute.

"Ingenting" bestämde jag mig för.

Jag gick mot husets baksida och satte mig i det höga gräset.

Där satt jag tills de första solstrålarna tittade fram.

"Bäst att gå in innan någon upptäcker mig" mumlade jag och ställde mig upp.

Jag gick tyst in igen och la mig i sängen. Det kändes mycket skönare än förut och jag somnade snabbt.

När jag vaknade var klockan sju, så jag bestämde mig för att gå upp. När jag kom ner var min mamma och pappa redan uppe. Än hade de inte fått sommarlov, som jag.

"Godmorgon, hjärtat." hälsade mamma. "Sovit gott?"

"Javisst" ljög jag och log.

Jag satte mig ner och bredde en macka, magen kurrade.

"Finns det något kaffe kvar?" undrade jag.

"Ja, jag hämtar det" sa pappa och hällde upp en kopp kaffe till mig. "Varsågod"

"Tack" svarade jag och tog emot koppen.

"Ska du göra något speciellt idag?" frågade mamma.

Jag funderade en stund och kom sedan på att det var tre hela dagar sedan jag sist hade träffat min bästa vän, Kayla.

"Jag tror att jag ska fråga Kayla om hon vill hänga med till stranden" svarade jag.

"Det låter trevligt. Nåja, jobbet kallar. Diskar du är du snäll Elenna?" frågade pappa med sin vanliga undanflykt för att slippa diska.

"Visst" flinade jag.

När klockan var elva bestämde jag mig för att ringa Kayla. Hon var inte lika morgonpigg som jag, men nog skulle hon väl vara vaken då.

"Vem det än är så väckte du mig ur min skönhetssömn..." sa Kayla strängt.

"Godmorgon på dig med! Känner du för att gå till stranden?" frågade jag och log.

"Va...?" Jag hörde hur hon nästan somnade.

"Sola. Bada. Spana in killar? Do you understand me?" skojade jag med henne.

"Sola? Ja. Spana in killar? Ja. Bada? Nej." sa hon och vi båda brast i skratt.

"Så vad säger du? Hinner du till klockan tolv?" undrade jag.

"Visst, ses då!" svarade Kayla.

"Hejdå! Sömntuta!" sa jag och hann lägga på innan hon började skälla ut mig.

Jag valde en ljusgrön bikini som hade snygg kontrast till min solbrända hud och mitt långa, mörka hår.

När klockan slog tolv klev jag av bussen vid caféet på stranden.

"Tjena!" ropade jag och viftade med handen när jag fick syn på Kayla.

"Hej!" sa hon och började gå mot mig.

Vi kramades och gick mot vattnet.

När vi stod uppe på en kulle fick jag syn på honom.

Angels and Demons (SWEDISH)Donde viven las historias. Descúbrelo ahora